ANNONS
Annons

Uppgradera kameran eller bättre objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

iamspock

Ny medlem
Hej,
Jag har en Canon EOS450d + Canon EF 28-135, Canon 50 1.8, Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC PZD och funderar nu på att uppgradera kamerahuset till Canon EOS 70d, 60d eller Canon EOS 7d.
Jag fotar mest porträtt, natur och barnen(barn i rörelse). Är det bortkastat att lägga pengar på ett hus istället för att kanske skaffa ett bättre objektiv? Är flaskhalsen i mitt fall objektiven eller kommer jag se en skillnad i bildkvalitet med ett nyare hus?

Ett nyare kamerahus gör ingen större skillnad i bildkvalite såvida du inte går upp till småbildsformat eller mellanformat,möjligtvis kanske lite bättre isoegenskaper i de nya husen eftersom 450d har några år på nacken.

Vad känner du att du saknar med nuvarande hus? Ta en funderare på i vilka situationer du inte tycker att den duger till. Är det bättre iso-egenskaper du vill ha, snabbare seriebildtagning, fler pixlar, eller vad? Allt detta finns ju i nyare kameror.

Vad känner du att du saknar med nuvarande hus? Ta en funderare på i vilka situationer du inte tycker att den duger till. Är det bättre iso-egenskaper du vill ha, snabbare seriebildtagning, fler pixlar, eller vad? Allt detta finns ju i nyare kameror.

Framförallt bättre iso och bättre bildkvalitet. Sedan så saknar jag bla inbyggd hdr som finns i många nyare kameror. Att man kan styra 70d via app låter också spännande och behändigt vid porträttfoto tex. Jag upplever också att 450d ibland missar att fokusera korrekt.
Kanske ska jag nöja mig med tex Canon 700d istället?

Kolla runt lite och jämför ISO mellan din och andra kameror. Kan tro att skillnaden mellan 450 och 700 inte direkt är enorm. Bildkvalitén är nog snarare som du var inne på mest gluggarna det hänger på. Men bildkvalité kan vara så mycket :)

Jag uppgraderade från 450d till 60d för 1,5 år sedan och jag upplever kanske inte att bilkvaliteten är slående bättre utan det är allt runt omkring som känns så mycket bättre och modernare vilket gör att det är roligare att ge sig ut och fota.

• Bättre skärm, för liveview, och granskning av bilder, när jag tittar på min 450 nu så undrar jag om jag har grus i ögonen.
  • Ca 2 steg bättre iso-prestanda
  • Fler bilder per sekund
  • Vassare autofokus
  • Toppdisplay, otroligt användbart!
  • Bättre grepp (större, vilket passade mig bättre)

Jag uppgraderade från 450d till 60d för 1,5 år sedan och jag upplever kanske inte att bilkvaliteten är slående bättre utan det är allt runt omkring som känns så mycket bättre och modernare vilket gör att det är roligare att ge sig ut och fota.

• Bättre skärm, för liveview, och granskning av bilder, när jag tittar på min 450 nu så undrar jag om jag har grus i ögonen.
  • Ca 2 steg bättre iso-prestanda
  • Fler bilder per sekund
  • Vassare autofokus
  • Toppdisplay, otroligt användbart!
  • Bättre grepp (större, vilket passade mig bättre)

Blir det inte fler detaljer i bilderna då pixlarna är betydligt fler?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar