Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera från 7D - vilket hus ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

meloday

Aktiv medlem
Hej!

Jag har idag en 7D som gått närmare 93 000 exponeringar. Inser att slutet kan vara nära och har därför börjar snegla på nytt hus att rusa och köpa när slutaren lägger ner. Jobbar inte med foto utan kör på hobbynivå. Fotar mest mina (snabba lekande) barn, familjetillställningar, semestrar, natur.

Objektiv jag använder är två fasta: Canon 50mm/1,4 och Sigma Art 35mm/1,4. Har även extern blixt: 430 något...

Eftersom jag inte drar in några pengar på fotograferandet känns det inte motiverat att lägga hur mkt pengar som helst. Bildkvaluteten är viktig för mig, samt bra autofokus och bra ISO-hantering.

Filmar lite grann, men det är inte det viktigaste. Samtidigt kanske det blir roligare och kommer göras oftare om autofokus funkar även där som med 70D.

Har sneglat på 6D och 70D varav den första känns lite för dyr och jag är osäker på om autofokus är tillräckligt bra för mina snabba barn? 70D har å andra sidan en massa funktioner jag inte är säker på att jag kommer använda såsom wi-fi.

Andra modeller jag missat? Eller ska jag köra på en ny 7D? Har varit väldigt nöjd med den förutom väldigt fult brus redan vid rätt lågs ISO.

Vill helst inte lägga mer än 10 000.
 
Om jag vore i dina kläder skulle jag satsa på fullformat. Kanske t.o.m. en begagnad 5DII i bra skick om du inte vill lägga så mycket på en 6D. Jag köpte en 5DII som komplement till min 7D och den är fantastisk på det mesta utom AF och snabba ryck. Den är dock inte helt kass och jag använder det som andrakamera/backup vid sportfoto. I övrigt använder jag 5DII till det mesta och den har snart 200 000 exponeringar på mätaren. En 7D med närmare 100 000 exponeringar får du inte så mycket för så behåll den till extrema fall och ta dig in på fullformat på något sätt är mitt tips.
 
Jag hade behållit 7D:n, den lär hålla lika många exponeringar till.

70D och 6D ger inga stora skillnader i bildkvalitet, 6D har förvisso lite mer än ett stegs isofördel men samtidigt är autofokus sämre och den är mycket långsammare. Fullformat betyder också att ditt 50mm kan bli lite för kort för porträtt och liknande.

Det är nog bara när det gäller lågiso och dynamiskt omfång som 7D:n kommer till korta och då mot Nikon och några andra fabrikat, inte mot Canons nya modeller. 7D mark II är väl lite bättre på allt men när det gäller prisvärdhet ligger gamla 7D:n bra till tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.