Jag tittade lite på RAM, det ser ut som du idag har 6GB och du kan max ha 8GB, det finns två minnesplatser och jag vet inte hur dessa är fördelade, kan vara 3+3 eller 4+2, så det får man börja med att titta på. Typen är DDR3 1333 ligger på ung 350:- för 4GB. Om man ser till minnesplatser så skulle man teoretiskt kunna sätta dit 8+8 men jag vet inte om det sedan finns begränsningar i datorn att inte hantera mer än 8GB eftersom det är satt som max i spec.
Har för mig att om du går in i aktivitetshanterareran så ser du hur mycket RAM som används när du kör vissa processer, så kan du kanske få en uppfattning hur när taket du ligger, hur mycket vinst det är att gå från 6 till 8 vet jag inte. Jag gick från 4 till 8, kör då bara LR och det var en märkbar skillnad, men kunde se att jag låg alltid på 4GB hantering tidigare.
Hårddisk har jag aldrig bytt, men har för mig att enklast är att göra en spegling av den gamla disken till den nya och att för vissa SSD så ingår ett kit för att göra denna spegling.