Annons

Uppgradera 18-55

Produkter
(logga in för att koppla)

Deblenh

Aktiv medlem
Såg att mitt inlägg i fototeknik borde ligga här i stället :)

Vad skulle ni föreslå om jag ska uppgradera mitt "kitobjektiv" AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II? Och då främst till ljuskänsligare. Finns alternativ till Nikkor 17-55mm f/2.8G? Denna saknar ju VR dessutom, förutom att prislappen är smärtsam :) Kan även tänka mig att den går upp mot 70mm då mitt större zoomobjektiv börjar där. Andra fabrikat?

Det är detta objektiv som nästa alltid får sitta på kameran, därav mina funderingar

Det finns flera bra alternativ från andra fabrikat.
För maximal kvalitet är det troligen Sigma 18-35/1,8(!) som gäller. Kort omfång, ingen stabilisering, kostar en del pengar - men oöverträffad ljusstyrka och väldigt bra optiskt.

Ett mindre extremt alternativ är Sigmas 17-50/2,8 OS som säljs för väldigt vettiga pengar.

Det finns flera tänkbara, men dessa två skulle vara mina förstahandsalternativ.

Ljusstarkare än Nikon 18-55 och som går upp till 70 mm. Det låter som att det är ett Sigma 17-70 f/2,8-4 Contemporary som du är ute efter.

Tack för tipsen! Ska kolla in dessa, det är ju som vanligt en fråga om hur mycket pengar man vill (kan) lägga.

När jag körde DX hade jag föregångaren till dagens Sigma 17-70/2,8-4. De ska vara optiskt någorlunda lika.
Jag brukar hävda att det var inte bäst på något, men det var ganska bra på allt. Ett utmärkt allround-objektiv som även kunde göra tjänst som fuskmakro. (Dessutom med stabilisering.)
Frågan är om det är värt att ersätta sitt 18-55 med det. Visst, Sigman är bättre, men är det tillräckligt stor skillnad för att vara värt pengarna? Särskilt om ljuskänslighet efterfrågas. Och också särskilt när 17-50/2,8 inte kostar mer (nytt).

Och du är säker på att det är just en ny normalzoom du ska ha? Ett poppis alternativ är annars att komplettera med 35/1,8 DX. Litet, lätt, skarpt, ljusstarkt, billigt.

Tack för bra svar! 35/1.8 har jag redan. Det är ett fantastiskt bra köp som jag inte ångrar. Men jag har lite svårt att lära mig springa fram och tillbaka, därför vore ett zoom i de här brännvidderna kanonbra.
Ska ut och testa lite nu i mulet väder med 35:an :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto