Annons

Uppge priser med elle rutan moms?

Produkter
(logga in för att koppla)

mysk

Aktiv medlem
Hej

Kanske en ganska onödig frågor men men (finns inga dummafrågor??)
jag sitter och arbetar på min prislista här och undrar om det är bäst att uppge priser med eller utan moms. Vad är kotym i denna situationen?

Mvh
Robert

Vänder du dig till privatpersoner i första hand eller till företag?
Privat - inkl moms
Företag - exkl moms
Var bara tydlig med vad som gäller.
/Frode

Vänder du dig till privatpersoner i första hand eller till företag?
Privat - inkl moms
Företag - exkl moms
Var bara tydlig med vad som gäller.
/Frode

Tack för svar.

Ser det dumt ut om jag skriver tex.

För privatpersoner ingår moms i de uppgivna priserna, för företag tillkommer moms. ??

Tveksamt

Det låter inte bra. Bättre då så här om du vill ha med bägge priserna.

Pris: 1250 :- (1000:- exkl. moms)

Som nämnts så är det inkl till privat och exkl till företag och det är reglerat, så att ange båda är klokt om Du vänder Dig till båda kundtyperna, en bättre formulering i mina ögon är:

Pris 1250 kr, varav moms 250 kr.

Så brukar man ange det på tex kvitton och fakturor så ganska vedertaget, men allt beror på vilka kunder Du främst vänder Dig till.

Som nämnts så är det inkl till privat och exkl till företag och det är reglerat, så att ange båda är klokt om Du vänder Dig till båda kundtyperna, en bättre formulering i mina ögon är:

Pris 1250 kr, varav moms 250 kr.

Så brukar man ange det på tex kvitton och fakturor så ganska vedertaget, men allt beror på vilka kunder Du främst vänder Dig till.

Okej, För mig spelar det väl ingen roll igentligen då alla betalar samma pris bara det att företag kan dra av momsen, eller har jag fattat fel?

Nyss reggat mig som företag så lite att sätta sig in i :)

Okej, För mig spelar det väl ingen roll igentligen då alla betalar samma pris bara det att företag kan dra av momsen, eller har jag fattat fel?

Nyss reggat mig som företag så lite att sätta sig in i :)

Korrekt.

Både privat och företag betalar t.ex 1 250 kr.
Du bokför summorna som försäljning 1 000 kr plus 250 kr försäljningsmoms.
Försäljningsmomsen skall du sedan reglera mot din inköpsmoms och mellanskillnaden betalar du in till Skatteverket.

När det gäller prislistor riktade mot privatpersoner så är det lagstadgat att priset skall anges inklusive moms.
Enbart om dina kunder är övervägande företag får du ange priser utan moms.
Och då måste du ange att priset är exkl. moms.

Vi tar det en gång till

Du tar 1000:- plus moms = 1250:-

Skriv i prislistan 1250:- (varav moms 250:)

Både privatpersoner och företag betalar 1250:- till dig.
Företag drar av momsen i sin momsredovisning. Netto betalar dom 1000:-
Privatpersoner kan inte dra av momsen. Dom betalar 1250:- både brutto och netto.

Du ska skicka momspengarna vidare till staten och alltså betala staten 250:-. (Du har väl skaffat F-skattesedel?) Momsredovisning och deklaration har tidigare skett samtidigt för små företag. Fr o m i år delas det upp så momsen ska redovisas och deklareras separat. Fördelen med F-skattesedel är att momsen på sånt du köper för verksamheten typ kamera, pärmar, skrivare, papper, bläck är avdragsgill.

Då man startar företaget är det lätt att förtränga att staten ska ha sina momspengar och en hel del skatt över huvud taget. Man ska göra en preliminärdeklaration och måste sen betala varje månad vare sig det kommer in pengar eller inte. Det kanske går att slira på kopplingen och köra på utan preliminärdeklaration. Sätt så fall av pengar till moms o skatt!

Själv använder jag redovisningskonsult för att deklarera. Kolla med din lokala bank för att hitta en liten bra redovisare. Undvik de stora drakarna.

Det där tycker jag ser märkligt ut även om det kanske är rätt.
Om jag ska köpa något till mitt företag vill jag veta hur mycket det kostar utan moms utan att behöva ta fram miniräknaren.
Jag hade skrivit "1250 kr (1000 kr ex. moms)".
Så har jag sett flera större postorderföretag göra, jag har aldrig sett någon skriva ut endast momsbeloppet.

Det där tycker jag ser märkligt ut även om det kanske är rätt.
Om jag ska köpa något till mitt företag vill jag veta hur mycket det kostar utan moms utan att behöva ta fram miniräknaren.
Jag hade skrivit "1250 kr (1000 kr ex. moms)".
Så har jag sett flera större postorderföretag göra, jag har aldrig sett någon skriva ut endast momsbeloppet.

Det går lika bra!

Du tar 1000:- plus moms = 1250:-

Både privatpersoner och företag betalar 1250:- till dig.
Företag drar av momsen i sin momsredovisning. Netto betalar dom 1000:-
Privatpersoner kan inte dra av momsen. Dom betalar 1250:- både brutto och netto.

Du ska skicka momspengarna vidare till staten och alltså betala staten 250:-. (Du har väl skaffat F-skattesedel?) Momsredovisning och deklaration har tidigare skett samtidigt för små företag. Fr o m i år delas det upp så momsen ska redovisas och deklareras separat. Fördelen med F-skattesedel är att momsen på sånt du köper för verksamheten typ kamera, pärmar, skrivare, papper, bläck är avdragsgill.

Då man startar företaget är det lätt att förtränga att staten ska ha sina momspengar och en hel del skatt över huvud taget. Man ska göra en preliminärdeklaration och måste sen betala varje månad vare sig det kommer in pengar eller inte. Det kanske går att slira på kopplingen och köra på utan preliminärdeklaration. Sätt så fall av pengar till moms o skatt!

Själv använder jag redovisningskonsult för att deklarera. Kolla med din lokala bank för att hitta en liten bra redovisare. Undvik de stora drakarna.

finns så gott som inga företag som säljer/jobbar med företag som skriver pris med moms utan det står alltid bara pris o sedan någonstans att alla priser är exklusive moms. Tilll privat person skrivs det alltid med moms. Kolla tex goeckers hemsida som vänder sig främst till yrkesfotografer där står alla priser utan moms. Om jag pratar med en företagskund så är det alltid priser utan moms som sägs inget annat. Din prelimär deklaration är bara under ett års tid sedan räknas den om till vad du omsatt o sedan ökas den på varje år med 5% om jag inte minns fel. Om din firma helt plötsligt inte får in lika mycket jobb så får du skicka in nya underlag o ändra beloppet. Jag tycker att det är klart bäst att sätta in varje månad för summorna blir stora på ett år om man omsätter en del.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar