Annons

Uppföljare till 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

KalleA

Ny medlem
Funderar på att uppgradera min gamla 20D till något nytt och tankarna har börjat gå mot fullformatssensor. Har Canon någon efterföljare till 5D på gång inom den närmsta tiden?

Man kan aldrig veta

Canons marknadsföringspolicy är att inte släppa ut allt för mycket förhandsinfo vid modellbyte. Ett tecken kan vara förändrigar i prisbilden. På den gamla goda tiden med FD optik var ett säkert tecken att riktpriset höjdes och därmed ströps efterfrågan. Canon fick då grund för att lägga ned tillverkningen av vissa objektiv, när efterfrågan sjunkit så pass.
Idag torde digitalkamerorna snarare sjunka i pris innan en ny modell kommer, vilket bl.a var fallet med 30D innan 40D lanserades. Har noterat att 5D sjunkit prismässigt den senaste tiden - så man vet som sagt aldrig!!!
Borde vara dax med en uppgraderad fullformatsmodell.

20 September i år bör den komma. Dock är 5D inget dåligt köp utan ett riktigt bra sådant, om man vill använda mer av sina objektiv, kostar 14000 efter cashback, från warehouseexpress.co.uk...

Det var spännande - hur vet Du detta om Canon 5D, eller tar DU bara en "Janne".
I så fall stämmer det hyfsat med prisfall som en indikation på ny modell. "Alla" har sänkt priset på 5 D den senaste tiden.

Efter Nikons 300D och 3D är det nog troligt att Canona svarar med en uppgraderad 5D för att försvara sin marknadsandel. Väntar själv på en "ny" 5D i höst efter Photokina i slutet av september.Det är nästan oundvikligt efter tre år och konkurenter som sprungit förbi. Canon släpper inte detta till Nikon.

Allemyr skrev:
20 September i år bör den komma. Dock är 5D inget dåligt köp utan ett riktigt bra sådant, om man vill använda mer av sina objektiv, kostar 14000 efter cashback, från warehouseexpress.co.uk...

Jag skulle gärna ha en fullformatskamera, men det känns som om det hänt mycket på DSLR-marknaden de senaste tre åren. Så mycket att en 40D för ungefär halva priset känns prisvärd jämfört med 5D.

Javisst har Nikon D3 å D300, D300 ligger ju farligt nära bildkvalitémässigt mot 5D.

Men kanske blir tre stora lanseringar i höst

Sony A700, Nikon D700 o Canon EOS vad den nu får för namn, normal stora kameror med bildegenskaper som hos det dyraste husen.

Men att den ska släppas 20 september är ju så klart lite utav en "janne" men gissat å stått fast vi det sedan spekulationer om 5D MK II kom upp här för över ett år sedan.

Men kan samtidigt dröja 3 år till som det gjorde mellan EOS 5 å EOS 3 alltså 6 år. Denna kameraserie är ju högst ovanlig i EOS serien, desto fler varianter av EOS 1 finns det ju.

Men jag gissar på att kameran kommer att heta så mkt som... Canon EOS 7D... eller a EOS 5D'N alternativt EOS 3D, hehe, 3D ser nästan bäst, å givetvis kommer då även få lite boostad hastighet (7 bps) som passar bra för lite mer sport orienterad fotografering.

Slutsatsen blir alltså att vi inte riktigt vet vad som kommer att hända omkr 5D, men man kan ju alltid roa sig med att spekulera.
Den fördel som finns är i alla fall att 5D går att få till ett bättre pris...det är inget dåligt köp. Sannolikt faller priset ytterligare vid en nylansering av den nya 5D/7D/6D - eller ???

Förhoppningsvis släpper Canon en 5D som fyller det prismässiga tomrummet mellan 40D och 1D mkIII:
Skulle vara trevligt om Canon hade en kamera i prisklassen 20-25.000:-

Ersätta 5D med två kameramodeller typ 7D och 3D hade inte varit fel.

Blir intressant att se var Nikons eventuella D700 hamnar.
Den bestämmer nog lite var 5D kommer att ligga.

Nu när man sett specarna på nya Nikon D700 som också är FF och kommer att ligga på runt 20-25", så får man hoppas att Canon 5DMKII iallafall får NÅGRA av Nikon kamerans egenskaper.

Här är några saker som D700 har och som 5D idag saknar:

- 5b/s
- 8b/s med batterigrepp
- Möjlighet att ta EF-S (Nikons DX motsvarighet) objektiv, och då maskas sökaren automatiskt av
- Inbyggd blixt
- Live View
- Virtuell horisont (vertikal och horisontal) i - LiveView sökaren
- 3" display i klass med Nikon D3
- Vädertätad i klass med Nikon D3
- Iso 200-6400, expanderbart till 100-25600

Vore onekligen trevligt om nya 5D hade samma brusegenskaper som D3 och möjligheten att ta EF-S objektiv....

Om inte Canon motiverar ett högre pris än Nikons D700 med lite fler pixlar så kan ju priset på en eventuell uppföljare bli riktigt attraktivt.

Känns som att Canon ligger rejält i kölvattnet på Nikon bland semiproffsmodeller just nu.

Ja nått måste ju canon göra. Är ju nästan pinsamt att dom bara lanserat 40D och nu 1000D som är som en leksak när Nikon nu båda har D300 och D700. Så nu gäller det som för Canon att komma med nått riktigt bra.

Canon släppte 40D, Nikon D300
Canon släpper 450D, Nikon D60
Caonon Släpper 1000D, Nikon D700

Om detta forsätter ser det inte ljust ut för Canon, För gemför man dessa så är det ju endast 450D som vinner över Nikons D60. Och det är ju inget som imponerar direkt.

Är ju inte långt kvar innan man börjar fundera på att byta tillverkare då man leter ny kamera nu..

/Nicklas

Senast ändrad:
Mr_evo2 skrev:
Ja nått måste ju canon göra. Är ju nästan pinsamt att dom bara ...
Nja, nu har du väl vänt uppochner på perspektiven ganska rejält?

Det uppseendeväckande med lanseringen av D700 är att det tog Nikon ganska exakt tre år att "svara" på Canon 5D. Och ändå inte lyckas komma med något bättre!

Missförstå mig inte; D700 verkar vara en väldigt bra kamera. Men inte mycket bättre än 5D som man kunde förvänta sig efter tre år av teknisk utveckling. Och dyrare.

ErlandH skrev:

Det uppseendeväckande med lanseringen av D700 är att det tog Nikon ganska exakt tre år att "svara" på Canon 5D. Och ändå inte lyckas komma med något bättre!

Missförstå mig inte; D700 verkar vara en väldigt bra kamera. Men inte mycket bättre än 5D som man kunde förvänta sig efter tre år av teknisk utveckling. Och dyrare.

Där håller jag inte med dig full ut. Visst har 5D hållt länge och håller än och visst tog det många år innan Nikon kom med nått liknande men som det verkar slår ju D700 canon 5D på diverse punkter och med tanke på att tekninken gått framåt på 3 år så tycker jag verkligen att D700 är värt sitt dyrare pris i gemförelse med 5D. Och du måste ju hålla med om att det är dax för Canon att svara Nikon.

Och man kan ju vrida på det och säga så här vad har caonon släppt förutom 1d kamerorna som är änns i närheten av 5D under denna 3år ?

Hur som helst vill jag se lite roliga nyheter från Canon och inte bara se att dom lanserar instegskameror som 1000D och till viss del 450D som är dom senaste tillskotten i Canon familjen.

Mvh Nicklas

Jag håller helt med Erland.

Canon lanserade 1Ds, 1Ds Mark II, 1Ds Mark IIN och slutligen 21 Mpixel 1Ds Mark III. Nu, efter dessa år, har Nikon svarat med D3.

Canon lanserade 5D som en billigare fullformatare, och nu, efter flera år, kommer Nikon med något i samma klass.

Att tekniken går framåt innebär även att man ska få mer för mindre pengar, inte att det är motiverat att den är dyrare. Sen är det en annan sak att de vill hålla uppe priserna, ta vara på nyhetens behag osv.

Detta innebär naturligtvis inte att varken D3 eller D700 är dåliga kameror. Tvärtom. De är utmärkta. Men historieskrivningen visar tydligt att det är befogat att tycka att Canon har haft tid för annat också, som instegsmodeller osv. För övrigt skulle jag bli extremt förvånad om de gått hem hela högen, och alltså inte sitter och håller på med efterträdare till både det ena och det andra.

ErlandH skrev:

Hö, Nikon lanserar D3 som enligt en nästintill samlad press är värdens bästa kamera, i konkurrans med både eos 1D Mk3 och 1Ds Mk 3. Man tar den tekniken och stoppar i ett mindre hus och säljer detta för lite över 20 loppor.. Nog har Canon något på G.. frågan är bara om de får dra tillbaka detta till R/D avdelningen som de brukar då Nikon lanserar nytt.. ;)

ErlandH skrev:

du kan väl på inget sätt jämföra Nikon kameran med min 5d.
5d är som en gammal "östtysk" traktor i sammnhanget, trött, långsam,dålig autofocus, brusar rejält i jämförelse på 3200iso mm mm.
5d kostade ca 33000:- när den kom ut.Var en bra kamera med tiden står inte still. Frågan är väl vad Canon kan svara upp med

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar