ANNONS
Annons

Uppdragsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

sinduda

Aktiv medlem
Jag är ju lite ny på det här med att fotografera på uppdrag och nu har jag en diskussion med en kund efter fotograferingen vad som egentligen gäller. I det här fallet gäller det foto för reklam, där ett antal tjejer har fotograferats och där bilderna, enligt vad som muntligt sades innan, ska användas som reklam för en produkt i katalog och på posters och på hemsida.

Kunden utrycker det nu som om hon äger bilderna. Eftersom jag avser att använda bilder för min portfolio så såg jag på plats till att göra avtal med tjejerna för detta. Ska väl sägas att kunden stått för stylingen av tjejerna och har avtal med dem om hur de ersätts. Som tack fick de en stor mängd bilder (i mindre format) på en CD.
Det var detta som kunden inte gillade eftersom det var hennes bilder. När jag läser vad som står i BLFs "Rätt och pris", kan jag gjort ett fel här, bilderna borde nog ha publicerats för sitt behov först.

Hur gör ni? Som jag ser det nu, borde kanske det redan fotograferingen skrivits ett avtal om hur kunden skulle använda bilderna för att förtydliga att jag som fotograf har alla övriga rättigheter?
Jag har ju inte direkt för avsikt att sälja bilder utan egentligen bara tänkt dom för egen reklam, men som jag ser det har jag väl t.o.m. rätt att sälja bilderna för att användas i något helt annat sammanhang, där t.ex. en vacker blond flicka platsar? Det senare med beaktande av den avbildade personens rättigheter förstås.

Så vilka erfarenheter har ni mera erfarna frilansare? Hur hanterar ni denna frågeställning med era kunder?

Vad gäller kundens behov, så har ju efteråt förstått att bilderna inte bara ska användas för kundens företag utan oxå för några företag till (verksamma i USA) vilka är relaterade (osäkert exakt hur, men de jobbar med samma produkter). Detta tror kunden att hon har rätt till eftersom hon äger bilderna....

Är det inte kunden som har det största behovet här att få allt detta på papper? Jag har inte för avsikt att försöka pumpa ut en massa möjliga pengar här utan har tänkt släppa bilder för fri användning vad gäller tid och alla inblandade företag, bara det gäller reklam för de aktuella produkterna. Jag vill gärna ha en fortsättning med kunden. MEN övriga rättigheter för mig vill jag inte släppa!

En anna frågaställning. När man fotar ett antal timmar i en studio så kommer frågan upp hur många bilder jag som fotograf förväntas leverera?
Hur brukar ni avtala där?
En modell kan ju vara att man innan fotograferingen kommer överens om ett visst antal bilder vilka levereras printklara och att detta ingår i det avtalade timpriset? Avancerad retusch kanske man bör avtala bort då - det kan ju ta timmar... I övrigt, kan det vara lämpligt att komma överens om ett pris för varje tillkommande bild?

En fråga till då, de "knäpp" som aldrig levereras, de borde väl inte kunden alls ha några rättigheter till?

Enklast är som vanligt att man kommer överens om detta och skriver ned allt i ett avtal innan man börjar knäppa bilder.

Men det är nog ganska vanligt att frågeställningen kommer upp i efterhand. Men det är fortfarande lika viktigt att ni skriver ett avtal om vad som gäller för bilderna.

Om inte kunden har ett giltigt avtal (skriftligt eller muntligt) om att hon äger bilderna så är det fotografen som har upphovsrätten och du får i princip göra vad du vill med bilderna.

Skriv ett förslag till avtal där du tar upp vad kunden får göra med bilderna och börja diskussionen där.

Avtal... Skriv alltid avtal innan. Avtal ingår i kundvård.

Du har upphovsrätten till bilderna, skriv i avtalet nu i efterhand att du inte får sälja dem vidare (gör kunden glad) men att du får använda demi din marknadsföring (gör dig glad). En winwin som ni båda borde vara nöjda med.

För att du helt skall släppa rättigheterna till bilderna så skall kunden betala mycket mer än vad de förmodligen gör i det här fallet.

Jag avtalar ett minimi antal bilder som jag förväntas leverera. Jag lägger mig alltid ganska lågt och levererar mer än avtalat, det gör alltid kunden glad.

Jag talar om på plåtningen att jag har rätten att välja bort bilder och att dessa aldrig visas för kunden. Jag förklarar alltid orsaken till bortval - blundar, dubletter, ful skugga, överexp och liknande samt att det har med mitt yrkesutövande att göra. Konstnärer målar över och slänger, utredare versionshanterar sina dokument och distribuerar inte förrän de är nöjda. Och vi väljer/väljer bort bilder.

Lycka till!
//
Nina

Tack, för ganska generella, men bra svar!

Det känns som att detta med att skriva avtal kommer att bli ett ständigt utvecklingsprojekt framöver, allteftersom man lär sig mer kring olika frågeställningar om både mina och kundens intressen.
/Christer

Dez skrev:
Du har väl ALLTID den ideella upphovsrätten till dina bilder efter vad jag förstår?

Jo den går väl inte att sälja...eller?
men att överlåta alla rättigheter vad det gäller användning, Royalty-fritt (men ej vidareförsäljning) för kunden för ett antal av de bilder som tagits under uppdraget, är möjligt.

BLF kallar detta "Delad fotoanvändning" och anger 3 x grund-timtaxa som ett lämpligt pris.

I det fallet har fotografen även kvar sin förfoganderätt efter det att kundens bilder publicerats enligt ursprunglig beställning.

Ett annat sätt är att sälja bilderna igen som arkivbilder, men med rabatt.

Någon som tillämpat dessa "metoder"?

Ja, alltså.. Jag trodde problemet var att fotografen ville använda bilderna i sin portofolio och att kunden inte gillade det?
Men det kan han ju göra eftersom han alltid har den ideella upphovsrätten?

Det är ingen som sitter med ett fint litet avtal och som vill dela med sig...?
Jag har ingen aning om hur de ska se ut.
Har uppdragsfotograferat och vill att min kund ska ha samtliga rättigheter till bilderna. Inte så vanligt kanske men jag har varken nytta eller nöje med dem, och min kund har blivit lurad förut av en fotograf. Blivit lovad fullständiga rättigheter och sedan fått en fetfaktura =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar