ANNONS
Annons

Uppdatera mitt sortiment & vidvinkel.

Produkter
(logga in för att koppla)

Pirog

Medlem
Har egentligen två frågor.
1. Jag är lite sugen på ett vidvinkelobjektiv. Ni vet ett sånt där där man tydligt ser att bilden är "för" bred, det blir liksom ett lite knasigt djup i den, hänger ni med? :p

3. Jag vill överhuvudtaget uppdatera mig lite.
För tillfället ser min arsenal lite blygsam ut:
Canon 650D
50mm/1.8
16gb minne

Jag äre ute efter tips, allt från om det är stativ, batterigrepp eller ett särskilt objektiv jag bör kika på härnäst. Jag är lite köpmani för tillfället kan man säga, men vill samtidigt inte köpa grisen i säcken.
Nu förstår jag att det är svårt för er att "bestämma" vad jag ska köpa, men försöker ge er lite tips på vägen:

Jag fotar mycket helt vardagliga saker, mina vänner osv.
Jag fotar airsoft (typ som paintball utan färg för er som inte vet).
Jag fotar lokala livespelningar med olika band.
Jag filmar en del, lite dokumentärer om stans musikscen osv.

Jag är sugen på lite vad som av det jag nämnt ovan. Jag är sugen på vidvinkel för att jag tycker bilderna ser schyssta ut med det djup de får.
Jag är sugen på ett stativ för att jag har märkt att det underlättar min filmning och jag skulle vilja prova att börja ta både bandbilder och naturbilder då stativet underlättar.
Jag är sugen på ett batterigrepp helt enkelt för att slippa vara orolig att batteriet tar slut om jag t.ex. är ute en heldag eller en hel helg.

Och som sista notis. Jag är inte gjord av pengar. ;)
Så, har ni några tips till mig?
 
Jag kan ju förstå att du vill ha vidvinkel, eftersom du sitter med en 50'a idag på cropsensor.
Annars tycker jag nog 50mm 1.8 är rätt perfekt för mycket av det du fotar. Fotar man människor vill man ha ganska kort exponeringstid, och då är ju ljusstyrka bättre än bildstabilisator.

Själv trivs jag annars väldigt bra med den anspråkslösa kit-normalzoomen, EF-S 18-55 IS II. Jag har en 50 1.8 jag också och använder den ungefär som du, men normalzoomen tycker jag annars är väldigt användbar. Den är skarp och ändå billig. Den har en del distorsion och chromatisk aberration, men det fixar Lightroom 4 som en dans.

Canons sista version av universalzoomen EF-S 18-135 IS STM skulle visst vara ganska hyfsad, men är rejält dyrare. Den borde ju vara bra till filmning, stort zoomområde och STM fokusmotor. Jag har ingen sådan, men funderar en del ibland. Bra när man inte vill krångla med flera objektiv och ändå vara beredd på det mesta.

Riktig vidvinkel blir ju oftast dyr. Själv har jag Sigmas ljussvagare 10-20mm F/4.5-5.6 DC (De har en F/3.5 också). Jag tycker nog den (F/4.5-5.6) är det säkraste och jämnaste 'budget'-alternativet, kostar numera 'bara' 3,700 nånting.

Vill du ha en telezoom, så är EF-S 55-250 IS II både lätt, skarp men billig, ca 2000. Liksom kitzoomen är den ju lite ljussvag, men skärpan och bildstabiliseringen är det inget fel på.

Om du släcker skärmen, ingen bildvisning, och vänder den inåt, så kan du antagligen gå omkring med kameran på en hel dag och fylla två 16GB SD med RAW+jpeg, ca 900 bilder, Jag har gjort det med min 650D när batteriet var nytt. Numera har jag med ett extra batteri.
 
Vidvinkel, till billig peng, blir alltid lite svårt på crop. Även om du går crazy med 10 mm så hamnar du ju då på 16 mm med den mindre sensorn. 18-135 mm STM kan jag hålla med om annars så kommer 18-55 mm STM ut nu. Håller STM vad ser lovar gällande för och under förutsättningen att priset håller sig på 2 000 SEK, så blir det nog mitt nästa köp.

Annars så har jag personligen funderat på att komplettera mitt 50 mm med ett fast runt 35 mm. Märker att jag med zoomen ofta hamnar där, ger lite mer rymd i bilden när man t ex tar bilder inomhus. Och priset för ett ljusstark fast 30-35 mm är inte allt för högt (om man inte köper Canons nya med stabilisering :p )

Pratar man stativ så kan, för foto, välja ett monopod. Blir billigare, är smidigare om du går runt mycket och så. Kan själv inte tekniken, men hört att enbensstativ ska vara väldigt bra och praktiska :)
 
Jag är sugen på ett batterigrepp helt enkelt för att slippa vara orolig att batteriet tar slut om jag t.ex. är ute en heldag eller en hel helg.
man köper inte ett batterigrepp för att bara få mer batteritid.
Greppet köper du för att få ett annat grepp och ofta kan du med batterigrepp hålla kameran "fel" o ändå ha avtryckare bekvämt på plats.

Vill du ha mer batteritid, köp ett till batteri. Det blir billigast o lättast.
 
Stativ är inte direkt billiga, man får helt enkelt vad man betalar för.
Skall du filma så rekommenderar jag ett videohuvud alla dagar, det funkar till även stillbild.
Tvärtom, kula, funkar inte till filmning. Det blir ryckigt o flängigt när man filmar.

Jag provade ett Benro från Scandinavian i helgen två tusen kr minus ngn rabatt.
Helt OK
3Kg. Lite rangligt men jag hade kunnat leva med det.
Men jag gillade inte hur man ställer in motståndet i panoreringsfunktionen på huvudet. Det var lite för okänsligt. Antingen fick man motstånd eller inte o så vill jag inte ha det.
Troligtvis måste jag titta på ngt från 4000 och uppåt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.