Fabian.Gafvelin
Aktiv medlem
Nån som vet var man kan få tag i en rygga som inte har kamerafacket i botten utan uppe bakom skulderbladen?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Trots att jag ganska noga studerat utbudet av någorlunda rymliga fotoryggsäckar har jag faktiskt inte sett någon som har kamerafacket "längst upp från början" eller ens möjlighet att bygga om så att kamerafacket sitter längst upp och utrymmet för andra prylar (kläder, fika, böcker osv) underst.twinx skrev:
De flesta ryggsäckar idag (i alla fall de jag tittat på) på har flyttbara fack med kardborrband så du bestämmer själv hur du vill ha layouten i säcken. De brukar komma med "kamerafacket" längst upp från början.
De lowepro jag kollade på när jag var på ryggsäcksjakt var alla inredda för kamera längst upp från början. Om det nu mot all förmodan inte skulle var så är ju Lowepro som lego. De går att bygga om och kombinera i all oändlighet.ErlandH skrev:
Trots att jag ganska noga studerat utbudet av någorlunda rymliga fotoryggsäckar har jag faktiskt inte sett någon som har kamerafacket "längst upp från början" eller ens möjlighet att bygga om så att kamerafacket sitter längst upp och utrymmet för andra prylar (kläder, fika, böcker osv) underst.
Om jag förstår Fabian rätt har han inte heller lyckats hitta någon sådan. Vilka fabrikat/modeller tänker du på, Thomas?
Tråkigt att jag inte sett dessa modeller och inte heller kan hitta dem på Lowe Pros webbsajt. Det hade varit intressant att titta på innan jag bestämde mig!Zotamedu skrev:
De lowepro jag kollade på när jag var på ryggsäcksjakt var alla inredda för kamera längst upp från början. Om det nu mot all förmodan inte skulle var så är ju Lowepro som lego. De går att bygga om och kombinera i all oändlighet.
Jag har en mini trekker. Det är en annan design där hela ryggen är fack för kameran och sen finns fack för annat utanpå det istället för att lägga kameran i botten och andra grejer ovanpå. Mer plats för kameragrejer men mindre plats för annat smått och gott.ErlandH skrev:
Tråkigt att jag inte sett dessa modeller och inte heller kan hitta dem på Lowe Pros webbsajt. Det hade varit intressant att titta på innan jag bestämde mig!
Alla modeller jag sett (de olika Rover-modellerna, Fastpack, Orion m fl) som har en kameraavdelning och en separat del för andra prylar ger bara möjlighet att ha kamerorna i botten.
Vad heter modellerna du tänker på?
Fabian.Gafvelin skrev:
Trode det farmaging att när jag pratade om en med kamerafacket så skulle det vara tydligt för alla att jag menade de som är uppdelade i en kamera-del och en övrigt-del.
Tanken är god då man ofta har med sig lite "civilt", typ en extra tröja eller en thermos med varmt ed.
Alla som jag sett är enligt mig felbyggda med råge:
1. Kamerorna är rent generellt det tyngsta man har med sig och då vill man för komfortens skull ha de högt upp.
2. Kamerorna är generellt det ömtåligaste man har med sig och då vill man skydda dem på bästa sätt från stötar och ju högre upp de sitter desto mindre risk att de stöter i någonting.
3. Har jag med mig någon form av vattenflaska, eller vätskesystem så vill jag ju inte ha detta Ovanför kamerorna om det springer läck. Regnvåta kläder är en liknande sak.
4. Om jag snubblar eller faller är risken många gånger större att jag drullar på ändan och därmed e stöter i kamerorna bakom korsryggen än att jag skulle slå en framåt- eller bakåt-volt och landa på nacken.
5. Kamerorna är det stor risk att jag tar fram och sätter undan oftare än annat och då vill jag ha dem lätt tillgängliga (dvs häldre i knähöjd än i fotledshöjd när jag tagit av mig ryggan + att jag ska slippa "vika undan" en överdel med alla mina "civila" prytlar för att komma åt kamerorna).
Känns som jag haft fler anledningar men kommer inte på fler på rak arm.
Redan i sitt allra första inlägg!fujicanon skrev:
När nemde trådstarter tvådelat?
...
Fabian.Gafvelin skrev:
Off-topic:
Det verkar finnas en väldig massa dryga personer på detta forum...till skillnad från utsidan.se. Mängden störande inlägg som uppnåtts bara i denna tråden för man leta igenom minst 10-20 trådar där för att hitta! (gäller inte explicit denna tråden, det är hela fotosidan.)
Är det vanligare med prestige-preatorianism och bjäbbande bland fotografer eller har det bara dragits ovanligt mycket troll till detta forum?!? [/B]