Annons

"Upp och nervänd" kameraryggsäck?

Produkter
(logga in för att koppla)
De flesta ryggsäckar idag (i alla fall de jag tittat på) på har flyttbara fack med kardborrband så du bestämmer själv hur du vill ha layouten i säcken. De brukar komma med "kamerafacket" längst upp från början.
 
Re: ?????

Jag vet att Crumpler har/hade en lös inredning man kan packa löst i en vanlig ryggsäck. Då får man upp tyngdpunkten.
 
twinx skrev:
De flesta ryggsäckar idag (i alla fall de jag tittat på) på har flyttbara fack med kardborrband så du bestämmer själv hur du vill ha layouten i säcken. De brukar komma med "kamerafacket" längst upp från början.
Trots att jag ganska noga studerat utbudet av någorlunda rymliga fotoryggsäckar har jag faktiskt inte sett någon som har kamerafacket "längst upp från början" eller ens möjlighet att bygga om så att kamerafacket sitter längst upp och utrymmet för andra prylar (kläder, fika, böcker osv) underst.

Om jag förstår Fabian rätt har han inte heller lyckats hitta någon sådan. Vilka fabrikat/modeller tänker du på, Thomas?
 
ErlandH skrev:
Trots att jag ganska noga studerat utbudet av någorlunda rymliga fotoryggsäckar har jag faktiskt inte sett någon som har kamerafacket "längst upp från början" eller ens möjlighet att bygga om så att kamerafacket sitter längst upp och utrymmet för andra prylar (kläder, fika, böcker osv) underst.

Om jag förstår Fabian rätt har han inte heller lyckats hitta någon sådan. Vilka fabrikat/modeller tänker du på, Thomas?
De lowepro jag kollade på när jag var på ryggsäcksjakt var alla inredda för kamera längst upp från början. Om det nu mot all förmodan inte skulle var så är ju Lowepro som lego. De går att bygga om och kombinera i all oändlighet.
 
Zotamedu skrev:
De lowepro jag kollade på när jag var på ryggsäcksjakt var alla inredda för kamera längst upp från början. Om det nu mot all förmodan inte skulle var så är ju Lowepro som lego. De går att bygga om och kombinera i all oändlighet.
Tråkigt att jag inte sett dessa modeller och inte heller kan hitta dem på Lowe Pros webbsajt. Det hade varit intressant att titta på innan jag bestämde mig!

Alla modeller jag sett (de olika Rover-modellerna, Fastpack, Orion m fl) som har en kameraavdelning och en separat del för andra prylar ger bara möjlighet att ha kamerorna i botten.

Vad heter modellerna du tänker på?
 
Hmmm.

Tamrac och Lowepro större ryggsäckar har lös innredning (som detta)
Jag har Nature TreckerII AW.
Fotosidans butik har denna Tamrac Expedition 7
 

Bilagor

  • 5577m.jpg
    5577m.jpg
    21.8 KB · Visningar: 978
ErlandH skrev:
Tråkigt att jag inte sett dessa modeller och inte heller kan hitta dem på Lowe Pros webbsajt. Det hade varit intressant att titta på innan jag bestämde mig!

Alla modeller jag sett (de olika Rover-modellerna, Fastpack, Orion m fl) som har en kameraavdelning och en separat del för andra prylar ger bara möjlighet att ha kamerorna i botten.

Vad heter modellerna du tänker på?
Jag har en mini trekker. Det är en annan design där hela ryggen är fack för kameran och sen finns fack för annat utanpå det istället för att lägga kameran i botten och andra grejer ovanpå. Mer plats för kameragrejer men mindre plats för annat smått och gott.
 
Förlåt

Trode det farmaging att när jag pratade om en med kamerafacket så skulle det vara tydligt för alla att jag menade de som är uppdelade i en kamera-del och en övrigt-del.
Tanken är god då man ofta har med sig lite "civilt", typ en extra tröja eller en thermos med varmt ed.
Alla som jag sett är enligt mig felbyggda med råge:

1. Kamerorna är rent generellt det tyngsta man har med sig och då vill man för komfortens skull ha de högt upp.
2. Kamerorna är generellt det ömtåligaste man har med sig och då vill man skydda dem på bästa sätt från stötar och ju högre upp de sitter desto mindre risk att de stöter i någonting.
3. Har jag med mig någon form av vattenflaska, eller vätskesystem så vill jag ju inte ha detta Ovanför kamerorna om det springer läck. Regnvåta kläder är en liknande sak.
4. Om jag snubblar eller faller är risken många gånger större att jag drullar på ändan och därmed e stöter i kamerorna bakom korsryggen än att jag skulle slå en framåt- eller bakåt-volt och landa på nacken.
5. Kamerorna är det stor risk att jag tar fram och sätter undan oftare än annat och då vill jag ha dem lätt tillgängliga (dvs häldre i knähöjd än i fotledshöjd när jag tagit av mig ryggan + att jag ska slippa "vika undan" en överdel med alla mina "civila" prytlar för att komma åt kamerorna).

Känns som jag haft fler anledningar men kommer inte på fler på rak arm.
 
Re: Förlåt inte förklar....

Fabian.Gafvelin skrev:
Trode det farmaging att när jag pratade om en med kamerafacket så skulle det vara tydligt för alla att jag menade de som är uppdelade i en kamera-del och en övrigt-del.
Tanken är god då man ofta har med sig lite "civilt", typ en extra tröja eller en thermos med varmt ed.
Alla som jag sett är enligt mig felbyggda med råge:

1. Kamerorna är rent generellt det tyngsta man har med sig och då vill man för komfortens skull ha de högt upp.
2. Kamerorna är generellt det ömtåligaste man har med sig och då vill man skydda dem på bästa sätt från stötar och ju högre upp de sitter desto mindre risk att de stöter i någonting.
3. Har jag med mig någon form av vattenflaska, eller vätskesystem så vill jag ju inte ha detta Ovanför kamerorna om det springer läck. Regnvåta kläder är en liknande sak.
4. Om jag snubblar eller faller är risken många gånger större att jag drullar på ändan och därmed e stöter i kamerorna bakom korsryggen än att jag skulle slå en framåt- eller bakåt-volt och landa på nacken.
5. Kamerorna är det stor risk att jag tar fram och sätter undan oftare än annat och då vill jag ha dem lätt tillgängliga (dvs häldre i knähöjd än i fotledshöjd när jag tagit av mig ryggan + att jag ska slippa "vika undan" en överdel med alla mina "civila" prytlar för att komma åt kamerorna).

Känns som jag haft fler anledningar men kommer inte på fler på rak arm.

1. Kamran högst upp, no problem.
2. Kamran högst upp, no problem
3. Kamran högst upp, no problem
4. Thermosen längst ner, problen; ingen kaffe.
5. Kamran högst upp, no problem

PÅ rak arm ser jag inte problemet med en Tamrac eller Lowepro; när du kan stapla Canon, Cola och Kaffe precis som du vill...

Men; om man letar efter problem; så hittar man....
 
Men Erik... trådstartaren tycker tydligen att det är viktigt. Du kan uppenbarligen inte ge honom tips på en ryggsäck som uppfyller hans önskemål. Varför måste du då i stället försöka övertyga honom om att han har fel?
 
Just det Erik, det handlar om tvådelat, inget annat!

fujicanon skrev:
När nemde trådstarter tvådelat?
...
Redan i sitt allra första inlägg!
Där står det klart och tydligt (om än måhända något implicit).

Själv har jag också letat mycket efter just en sådan här "upp- och nervänd" ryggsäck (som i mitt tycke är "rättvänd"). Och letat mycket! Jag kom fram till exakt samma resultat som Fabian, Erland, Per, Anders och Melker - jag kunde inte hitta någon.

De ryggor du ger förslag på, Erik, där hela utrymmet är tänkt för kamerautrustning, är ABSOLUT INTE vad jag vill ha (återkommer senare och förklarar varför). Och, som jag har fattat det, inte heller vad trådskaparen eller någon av de andra som gjort inlägg i denna tråd vill ha.

Jag har i och för sig köpt en rejäl väska av den typ som du hänvisar till, men jag har ALDRIG med mig denna ut. Istället har jag tre andra olika ryggsäckar/väskor som jag väljer på när jag ska ut och "plåta".

Återkommer med lite mera detaljer om detta senare, men lovar inte att det blir redan inatt...
 
Om det inte framgick av det första inlägget jag skrev trodde jag det var otvivelaktigt efter det andra.
Jag vill INTE rulla ihop min blöta och ev leriga regnbyxor och lägga dom i samma utrymme som min gluggar och hus!

Dessa tvådelade ryggor är smarta som koncept men man har verkligen inte tänkt efter två gånger när man har gjort dem, känns som man bara kopierat det populära "tight" konceptet som haglöfs introducerade (som förövrigt är förträffliga för vissa extremsporter när balansen är viktig med sin låga tyngdpunkt, men ingenting man gärna bara bär saker i) och tagit det enda stora sammanhållna utrymme som finns och gjort en kamera del av det.

Just nu har jag en halvfunkis lösning, en klättermusenrygga med en mindre kameraväska som står som en insats ovanpå övriga prylar.

http://www.klattermusen.se/produkt....uktGrupp=Tillbehor&produktKategori=Ryggs%E4ck

Off-topic:
Det verkar finnas en väldig massa dryga personer på detta forum...till skillnad från utsidan.se. Mängden störande inlägg som uppnåtts bara i denna tråden för man leta igenom minst 10-20 trådar där för att hitta! (gäller inte explicit denna tråden, det är hela fotosidan.)
Är det vanligare med prestige-preatorianism och bjäbbande bland fotografer eller har det bara dragits ovanligt mycket troll till detta forum?!?
 
Fabian.Gafvelin skrev:
Off-topic:
Det verkar finnas en väldig massa dryga personer på detta forum...till skillnad från utsidan.se. Mängden störande inlägg som uppnåtts bara i denna tråden för man leta igenom minst 10-20 trådar där för att hitta! (gäller inte explicit denna tråden, det är hela fotosidan.)
Är det vanligare med prestige-preatorianism och bjäbbande bland fotografer eller har det bara dragits ovanligt mycket troll till detta forum?!? [/B]

Instämmer verkligen. Dessa figurer, som oftast verka vara s.k. Mogna Män, förekommer för all del även i andra forum jag känner till, och särskilt när det gäller vissa "manliga" ämnen.
Men det verkar betydligt värre här på Fotosidan än på något annat forum jag känner till. Känner några ungdomar som nyligen börjat fota på 'allvar' men drar sig i det längsta för att ställa frågor här på FS p g a risken att bli nedlåtande bemött.
Per D (51 år)
 
Klättermusen Ratatosk verkar vara bra för ändamålet. Jag tycker det är svårt att hitta små ryggsäckar med tillräckligt bra bärsystem.

Det enda jag kan komma på är en lös kamerainredning som man ställer högst upp i ryggsäcken. Crumpler hade en sådan förut.
 

Bilagor

  • baginsert.jpg
    baginsert.jpg
    30.4 KB · Visningar: 520
Jag köpt en ryggsäck på Ebay. Inte den bästa kvaliteten kanske, håller än i alla fall. Inredningen går att flytta om man vill ha utrustningen uppe eller nere.
Sök på Backpack, tror det var andra eller tredje sidan den fanns på.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.