Canonliza skrev:
Tack för svaren!
Ja, ni har nog rätt - ska nog satsa på bättre objektiv.
En sak jag undrar över (efter tipset om Tamron-objektivet), hur originalnogranna är ni? Jag menar, är det värt att lägga pengar för att få ett Canonobjektiv eller är det "samma" med Tamron och Sigma? //Liza
jag är ganska märkestrogen även om jag precis köpt mitt första piratobjektiv.
Skilladen mellan Tamrons 28-75 och Canons 24-70 är 9000 kronor. Dessutom är Canonobjektivet dubbelt så tungt. Tamronobjektivet är lika skarpt och tillräckligt robust för de flesta. Du kan antagligen se lite vinjettering med Tamronobjektivet på största bländaren på 28mm som inte finns hos Canon.
Jag använder mina objektiv varje dag och även om det ösregnar. Därför måste jag ställa extra hårda krav på mina grejor och får betala därefter.
Som Roland riktigt skriver finns det även dåliga, billiga Canon-objektiv. Man får trots allt vad man betalar för. Vissa finesser som avsaknad av vinjettering är riktigt dyrt.
Jag här nu köpt ett Sigma 120-300/2,8. Anledningen är att Canon inte har någon motsvarighet.
Alla objektivtillverkare gör objektiv i olika pris- och kvalitetsklasser. Sigma är i min mening en gnutta efter Tamron. men skillnaden är hårfin.
Canon delar upp sina objektiv i tre klasser.
I den billigaste är det kompromisser i optik och mekanik
I mellanklassen är det främst mekaniska kompromisser (ex 50/1,4, 28-135 IS, 85/1,8)
I L-klassen är objektiven näst intill kompromisslössa.