ANNONS
Annons

Undvika överexponerade bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaLidén

Aktiv medlem
Går en fotokurs med skolan och använder en canon eos 300v. Dessvärre blev mina bilder överexponerade (vi framkallar själv) och jag vill gärna veta vad man ska tänka på för att undvika det här. Jag använder en svartvit rulle som heter tmax 100 (100 asa).

Så finns det även ingen instruktionsbok med den här så jag vill gärna veta hur exponeringer i siffror borde ligga så det inte blir för ljust. (Om jag nu fattar rätt)

Tar emot alla svar som går.
//Pernilla

Är det negativen eller de slutliga bilderna som du bedömer som överexponerade? Hur ser de ut?

Har du inte möjlighet att fråga kursledaren?

(Sådär, det var mitt andra hjälpsamma svar...)

Hm vi framkallar dem själv och han som håller kursen sa att mina bilder på negativet var överexponerade. Det enda jag såg var att det var mycket mörka på negativrullen. Men jag har inte en susning hur sånt där fungerar. Tyvärr lånar vi kameran från skolan och kursen är på annan plats, så ja... Får hoppas mina andra tre svartvita rullar går bättre.

Är det en helt manuell kamera där du ställer bländare/tid/filmkänslighet själv så kan det vara så att du t.ex ställt filmkänsligheten för lågt. Då blir negativen mera exponerade och blir följdaktligen för mörka (täta).

Solsken-f 16 tumregel

Vid solsken o 100 iso film kör på 1/100s o f 16, om du kör på 400 iso så kör på 1/400s o f 16, eller motvarande tid bländare kombinationer.

Bra tumregel om man inte vill hamna för snett.

300V har ju både P, Av och Tv.. bara välja något av de programmen. Det är nog så jobbigt för en nybörjare att hålla reda på en variabel.

Det kan ju vara fel på kameran.. eller något i framkallningsprocessen?

överframkallat?

Automatiska kameror kan man inte helt lita på, men om du ställt in rätt asa/iso så borde rimligtvis inte hela rullen bli överexponerad och i synnerhet inte om du fotat under olika förhållanden.
Det kan vara så att du har överframkallat filmen. Det vill säga framkallat den för lång tid. Kolla vilken framkallare du använt och vilken tid (detta står bra på http://www.digitaltruth.com/devchart.html
eller naturligvis även på insidan av filmasken.

Hoppas att jag inte ställde till det ännu mer för dig nu ;)

Edit: du kanske ska kolla om du kan få låna en helt manuell kamera, detta brukar vara lättare att lära sig och förstå vad som händer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar