Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Undervattenskamera - Tough 6000 vs 8000

Produkter
(logga in för att koppla)

martin3

Aktiv medlem
Är det någon som har köpt nya Olympus Tough 6000 eller 8000 och kan uttala sig om bildkvalitén?

På pappret verkar båda vara en bra kamera - det som oroar är att Olympus "tåliga" kompakter ibland har dålig bildkvalitet (tex 1050sw verkar inte vara någon höjdare, däremot verkar 1030sw vara bra).

Jag är inte ute efter någon super-kvalité (har en systemkamera till det), men det vore bra om den gick att använda på landbacken också.
 
Är det någon som har köpt nya Olympus Tough 6000 eller 8000 och kan uttala sig om bildkvalitén?

På pappret verkar båda vara en bra kamera - det som oroar är att Olympus "tåliga" kompakter ibland har dålig bildkvalitet (tex 1050sw verkar inte vara någon höjdare, däremot verkar 1030sw vara bra).

Jag är inte ute efter någon super-kvalité (har en systemkamera till det), men det vore bra om den gick att använda på landbacken också.

Bildkvalitet verkar ju inte vara de tåliga kompakternas styrka, även Pentax var ju rätt medioker, men du får nog avvakta tester. Sedan har Panasonic precis lanserat en kompakt i samma tålighetsklass som släpps i mars med bl a 5 ggr zoom och HD-filmning. Värt att vänta på?
 
Jag köpte Tough 6000 förra veckan, men har tyvärr inte haft tid att testa den så mycket ännu. Valet föll på denna för att jag vill ha en liten kamera som kan följa med vart som helst (dit jag inte vill ta systemaren). Det var ett tag sen jag hade en liten kompaktkamera och mycket har hänt sen dess så jag var iaf lite imponerad av t.ex. ISO-egenskaper när jag testade i butiken. För att kunna användas under vatten etc så tror jag bildkvaliteten är OK, inte toppenbra, men användbar.
Idag skiner solen och jag har med kameran så jag hoppas kunna testa den ute i dagsljus, vilket är huvudsakligt användningsområde för denna lilla kompaktare för mig.
 
Sedan har Panasonic precis lanserat en kompakt i samma tålighetsklass som släpps i mars med bl a 5 ggr zoom och HD-filmning. Värt att vänta på?

Vid första anblick så verkar Panasonic FT1 vara samma kamera som Olympus tough 8000. Det är tydligen inte helt ovanligt att företag "delar" på modeller på det här viset. Sen kan det ju skilja i mjukvara osv, men det är nog marginelt.
 
Panasonic FT-1 verkar också intressant, tack för tipset! Den verkar dock komma först under april, ska på semester i Mars..
(Lite kul att panasonic kallar 28mm för "ultravidvinkel" :)

På pappret är dock Tough 6000 bättre - den har antiskak funktion.

Väntar med spänning på kommentarer från Bodilla!
 
Vid första anblick så verkar Panasonic FT1 vara samma kamera som Olympus tough 8000. Det är tydligen inte helt ovanligt att företag "delar" på modeller på det här viset. Sen kan det ju skilja i mjukvara osv, men det är nog marginelt.

Nja, det skiljer väl en del, fast Panasonicen har också skakdämp, det har Panasonic ju alltid. Men i övrigt har P bättre kameraspecar, längre zoom, lite bättre ljusstyrka, tar vanliga SD-kort, bättre filmläge med mera, medan Olympusen är tåligare, 10 m under vatten mot 3 för P, fall 2 m mot 1,5 för P osv. Knappast samma kameror...

Men nu lanseras den ju för sent för Martin i alla fall.
 
Nja, det skiljer väl en del, fast Panasonicen har också skakdämp, det har Panasonic ju alltid. Men i övrigt har P bättre kameraspecar, längre zoom, lite bättre ljusstyrka, tar vanliga SD-kort, bättre filmläge med mera, medan Olympusen är tåligare, 10 m under vatten mot 3 för P, fall 2 m mot 1,5 för P osv. Knappast samma kameror...

Men nu lanseras den ju för sent för Martin i alla fall.

Ja, det verkar skilja lite i objektiv mm. Och det var snarare Tough 6000 jag menade, som har samma vatten- och stötprestanda. Tittar man hur knappar, vred osv sitter så är det (åtminstone för mig) uppenbart att de samarbetar kring modellerna. Men "samma kamera" var en överdrift.
 
Nu har jag köpt en Olympus Tough 6000! Här har jagt lagt upp ett litet test där jag ställer Tough 6000 (3000kr) mot en Nikon Coolpix S210 (1200kr) och en Canon 400D+Tamron17-50/2.8 (10000 kr):

http://www.martinhenkel.com/Test-Tough6000/

Givetvis åker kompakterna på storstryk av den mångdubbelt så dyra systemkameran. Men det intressanta i detta fall är att Tought 6000 iallafall är bättre än Nikon S210.

Jag tycker bilderna från Tough 6000 blir helt ok. Anti-skaken fungerar också fint. Menyerna är dock ett enda stort kaos. De olika inställningarna är gömda bakom tre olika knappar, varav den ena är "soptunne-knappen", inte så bra tänkt Olympus.
 
Nu har jag haft min Olympus Tough 6000 ett tag och fotat både ovan och under vatten. Tyckte den var smidig och bra att ha med i handväskan hela tiden, bilderna blev helt OK.
Hade med den på min semester till Australien, det ändamål den var inköpt för. Tyvärr dog den efter ca 15 minuter i vattnet då jag var på en tur för att simma med delfiner och det var ju då jag verkligen ville ha den. Verkade som det kommit in lite vatten i batteriluckan och trots att jag sköljt av den och låtit den torka ut helt så är den fortfarande helt död. Eller ja, det gick att slå på kameran men skärmen funkade inte, sen kom den igång och då ville kameran att jag skulle skriva i datum och tid på nytt men inte en enda knapp funkade så jag gav upp och ska nu höra efter om den kan repareras eller bytas ut.
Som tur var hade arrangören av delfinsimningen engångskameror för undervattensfoto att köpa så jag kunde åtminstone försöka fota de fina delfinerna.
Så jag är lite tudelad just nu, den var toppen när den fungerade men mycket besviken på att den dog så snabbt då den hamnade i vatten.
 
Har nu även jag använt kameran ett tag och kan avlägga "rapport" här.

Tog med den på en en-veckas tur till Egypten/röda havet. Kameran har fungerat utmärkt, trots flera dyk i salta röda havet och massor med pooldopp med barnen. Att filma+fota under vatten är jättekul! Kvaliten på filmerna (640*480/30fps) blir mycket bra.

Bilderna blir helt ok, men jag kommer inte att lägga ifrån mig min systemkamera. Bilderna från systemkameran blir oändligt mycket skarpare (se test ovan).

På den negativa sidan kan räknas kamerans menyer som jag nämnde tidigare, här kan inte Olympus tänkt till mer än några minuter. Om man tex ställer in kameran i "undervattensläge" så kan man inte använda zoomen. Det finns inte heller någon vitbalansinställning för "vatten", vilket gör att vitbalansen blir fel.

Max storleken på Olympus (dyra) xD kort är 2GB, vilket känns lite om resan är längre än en vecka.

Trots bristerna så tycker jag det är en helt ok kamera.
 
Jag och min sambo har nyligen varit i Gambia i två veckor där jag/vi använde Olympus µ Tough 6000 som komplement till min D90.

Bildkvalitetsmässigt finns det säkert mängder med kompaktkameror som är bättre men det var kul att kunna använda den i vattnet.

Finns lite bilder upplagda på:
http://picasaweb.google.se/TheBlackPainters/Gambia#
Bild 3, 4, 21, 22, 23, 38, 47, 56, 57, 61, 71, 73, 77, 80, 81, 85, 90, 95, 99, 100, 103, 104, 106, 110 och 111 är tagna med Olympusen.
 
Jag har köpt en Tough 8000 i förra veckan! Bildkvalitén är skrattretande om man jämför med systemkamera, men det vore ju konstigt om den höll samma klass! Dock är jag helnöjd med byggkvalitén och den känns bra i handen! Saknar att den inte tar kort i raw och saknar också manuella inställningar.

Anledningen till att det blev den istället för 6000 är ju främst att den kan gå ner till 10m under vatten! Sen tålde den mer överlag. Vi velade också mellan 8000 och Canons, men Canons verkade för bullig och 8000 var tåligare och smidigare.

Skickar med länk till två bilden, ena tagen under vatten en solig dag, andra på land samma tidpunkt.
Det ser för jävligt ut, men när man förminstar bilden ser den helt OK ut. Kräver också lite uppskärpning. Kan tänka mig att den ser bra ut i vanlig utskrift också! Vanlig storlek då, 10 x någonting!
http://www.tilholm.se/annat/vatten.jpg
http://www.tilholm.se/annat/land.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.