Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Undervattenshus

Produkter
(logga in för att koppla)

karstmannen

Ny medlem
Hej

Jag har tänkt bygga ett undervattenshus som man kan ha en systemkamera i.

Jag har tänkt använda plexiglas men jag vet inte riktigt hur mycket tryck det pallar och hur tjockt det behöver vara.
Som förslutning har jag tänkt att använda ett stort skruvlock så jag kan ta in och ut kameran lätt.

Är det nån som har nån erfarenhet av liknande?
 
Nope ingen erfarenhet av hemmabygge men om du lyckas har du ju tjänat 20 000kr++

Så attans dyrt att köpa hus från tex. sea&sea

Lycka till!!
 
Tryck?

Själva plexiglaset borde ju tåla en hel del, om man väljer en tjock typ, borde dem veta där det finns att köpa eller i beteckningen av glasstandarden, men att få skarvarna att inte läka blir nog ett h*****e, men skriv in en tråd när du kommit en bit på vägen!, jag skulle lätt vara intresserad av att köpa ett om du får dem väldigt "täta" och bra, som sagt inte kul att lägga ut +20.000 för ett hus till kameran, inte kul å få vatten i den heller..lycka till!!
 
Plexiglas tror inte jag kommer att fungera. Jag tror att det kommer att svikta för trycket även om det inte släpper in vatten. Plexiglaset lär ju redan från början ha dåliga optiska egenskaper.

Men det stora problemet är att få alla tätningar att hålla tätt. Du ska ju kunna trycka av och så vidare. De hus jag tittade på för många år sedan så var det magnetstyrda eller elektriska reglage, så det fanns inga genomlöpande reglage.

Det går väl iofs att bygga ett övertryckssystem och på det viset förhindra läckage, fast det är ju lite synd på luften som man gärna använder till att andas istället.

Beroende på kamera skulle jag aldrig lita på ett hemmabygge, fast om man har en gammalskitkamera så spelar det kanske inte så stor roll.

Ett annat problem att blixtarna. Det är möjligt att det går att köpa dess kontakter. För utan blixt är det nog inte särskilt stor mening med att fotografera under vatten. Inte ens i medelhavet lär färgerna återges särskilt bra. Hör med en dykbutik. Bor du när västerås kan rekomendera Safari Camp.

Mvh
Maverick
 
Just det, när jag letade hittade jag hus för 13000:- till min Minolta 7000i. Var nästa sugen då...

Mvh
Maverick
 
Hyra undervattenshus?

Är det någon som har sett någonstans om man kan hyra undervattenshus och blixtar till vanliga kameramodeller?

/Lottis
 
Hej igen. Tack för svaren.

Jag ska bygga ett på prov mest, jag dyker inte med tuber så den behöver inte palla så jätte stort tryck och jag gör det mest till en kul grej till att börja med.

Jag tror att jag ska använda ett rör istället som jag fäster en plexiskiva i ena änden på. Med lite tur så finns det sådana som har nån tillslutning på röret.

Jag har tänkt att köra med en vanlig trådutlösare som jag kapslar in. Jag behöver bara en kamera med motor då min inte har det.

Jag ska ta lite bilder när (om) den blir klar som jag kan visa.

Kom gärna med mer tipps! :p

Martin
 
Hej!
Jag håller precis på med samma sak! Jag har ratat plexi pga dess repkänslighet och kommer att använda ett glas som heter Opti-White och som är helt klart. Själva huset ska jag göra i billigtt ploysterlaminerat glasfiber. Bakstycket kommer att vara två 8mm plexiskivor (Klasse-O) och låsningen med excenterkrokar. Jag kommer bara att ha avtryck och den grejar jag magnetiskt med ett tungelement på insidan av kameran och en magnet på utsidan.
:)M
 
Hej

Nej det blev inget bygge, jag gick arbetslös då men fick jobb, och då har man ju ingen fritid ;).

Men det vore fortfarande kul att bygga ett faktiskt.

Hur går det med ditt bygge Mats?
 
En vanlig variant för videokamror och "gör det självare" är att man skaffar ett aluminium rör som huset går in i, sedan gör man fram och bakstycke av glas/plexi (tror plexi är vanligast).

Med denna konstruktion får man endast två o-ringar som måste hålla tätt.
Själva "locken" går ut så att skruvarna som håller ihopp konstruktionen ligger utandör röret och o-ringarna.

Det stora problemet kommer när man vill fota bra vidvinkelbilder :-( Då bör front skivan vara klotformad, så att man får fram objektivet
 
Om du skall köpa undetvattenhus så rekommenderar jag denna länken:

http://www.digideep.com


Själv har jag blåsljud,dvs min ena hjärtklaff sluter inte tätt på mitt hjärta och får inte dyka djupare än 3 meter för min läkare, så jag avundas alla er som ligger under ytan och plåtar.

Ha det


Niklas, som faktiskt kan simma !!!
 
Re: Tryck?

Själva plexiglaset borde ju tåla en hel del, om man väljer en tjock typ, borde dem veta där det finns att köpa eller i beteckningen av glasstandarden, men att få skarvarna att inte läka blir nog ett h*****e...

Använd lexan för själva huset.
Lexan tål en hel del och blir inte full av småsprickor under en längre tid i UV ljuset. Det är dock lätt att skrapa ytan och därmed erhålla fula ärr. Sätt därför en skyddsfilm i "fören" som du enkelt byter ut.
Konstruktionen skruvas ihop med A4 skruv (syrafast) och tätar gör du säkrast med sika-flex 292 (sika-flex 291 är vanligast och fungerar utmärkt men 292 är dubbel så stark).

Har du tillgång till en svarv så bör du svarva delarna så du får bättre passform + en innerkant för sidoväggar.
 
Vikentij skrev:
Har du tillgång till en svarv så bör du svarva delarna så du får bättre passform + en innerkant för sidoväggar.

Svarva delarna blir lite svårt... Det jag menar är fräs, man bör fräsa fram bitarna.

Trevlig helg!
 
Funderar också på att bygga mig ett hus. Jag tycker det verkar knivigast att fixa funktioner för avtryckare och kanske några kamera inställningar. Att bygga egna genomgånde tryckknappar och rattar verkar för svårt. Är det någon som vet en bra lösning på detta? Om man kunde få tag på färdiga vattentäta knappar och rattar vore det bra.
 
Det går sådär med bygget. Jag har ju semester nu... Jag har plastat halva huset och det blir pansarhårt. Jag har däremot inte fått tag på någon optiwhite nere i Västervik där jag semestrat utan måste vänta tills jag kommer tillbaka till civilisationen. Det kan nog bli ett projekt som drar ut på tiden fram till vintern, speciellt som jag parallellt började göra en fena till vindsurfingbrädan och den ligger före i prio-listan.
:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.