Annons

Undervattenshus till 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Bent C.

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det finns ett undervattenshus till Canon 10D (och, förstås, i givet fall var det kan köpas och hur mycket SEK det går på)?

Hej,m

undervattenshusen dröjer alltid, oftast något år, ibland ett par år. Jag tror ingen har hunnit göra något för EOS10D än, men Ewa-Marine har "påsar" för andra modeller och de är så "töjbara" att de nog fungerar även med 10D. Betänk att djupet är max 10 meter för Ewa-Marinepåsar, och helst litet mindre. Och hade jag varit du hade jag i alla fall försäkrat kameran.
Påsarna är relativt billiga, i alla fall i jämförelse med vad riktiga uv-hus kostar.

Vill du ha ett sådant lär det dröja något år. Där finns flera som gör hus till Nikons kameror, bl.a. Aquatica i Kanada och Sea & Sea i Japan. För Canon är det färre, men du kan kontakta en kille (ja kring sextio vid det här laget, men ungdomlig som en tonåring) som heter Leif G. Ståhl. Om du inte hittar hans websida genom att söka på hans namn, kan du kontakta mig så ska jag leta upp hasns telefonnummer.
Men bered dig på att sådana uv-hus kostar. Och de digitala brukar kosta extra mycket.

Tack för svaren. Jag kollade på hemsidan, men det fanns ingen prislista. Är det någon som vet ungefär hur mycket ett uvhus (inte påse) brukar kosta. Och brukar det finnas möjlighet för att ansluta externa blixtar, eller är lösningen som i ewa-marins fall att den externa blixten rymms inuti uvhuset.

Bent C. skrev:
Tack för svaren. Jag kollade på hemsidan, men det fanns ingen prislista. Är det någon som vet ungefär hur mycket ett uvhus (inte påse) brukar kosta. Och brukar det finnas möjlighet för att ansluta externa blixtar, eller är lösningen som i ewa-marins fall att den externa blixten rymms inuti uvhuset.

20-40 000 kr har jag för mig. Rätta mig om jag har fel.

Jag skrev Leif G. Ståhl. Efternamnet ska nog vara Hjelm. Men du tycks ha hittat sidan i alla fall.
Ja billigt är det inte med riktiga uv-hus, men man kan också tillverka ett själv om man är riktigt händig. Inge Lennmark beskriver hur man gör det i sin klassiska bok om uv-fotografering -- finns nog på antikvariat.

Borde finnas Ikelight hus, de är ju anpassningsbara.

Ang. SeaCam så kan ju ett Eos 1 hus funka, det är ju bara att maila Leif-Göran Hjelm och fråga.
Ett desto större problem i sammanhanget är att så vitt jag vet så stöder inte undervattensblixtar digitalkameror. Det brukar bara vara TTL stöd på dem. Inte E-TTL som 10D kräver. Dock har SeaCam ett hus till 540EZ som man borde kunna stoppa in en 550EX i. Men det blir ju inte jätte mycket ljus av en sån.

Att göra ett hus själv brukar inte vara någon bra ide. Det genererar mer problem än vad det är värt. Det räcker inte heller med att vara händig, man måste vara grymt händig...

Gudarnas skymning. Med mycket pengar var jag mer inne på ca 5000:-. Jag har en S40 med undervattenshus. Uvhuset till den gick på mindre än 2000:-. Och, måste man säga, har fungerat helt felfritt ända ner till ca 40 m djup (innebär inte att den slutade funka vid 40 m utan att jag inte varit och användt kameran under 40 m). Men det är ju inte så oerhört mycket fart i den inbyggda blixten samtidigt som autofokusen i S40 inte gör en jättelycklig.

Tack för alla svar. Jag får leta och maila lite till olika tillverkare och kolla vad som kan vara lämpligt (och ekonomiskt möjligt). Jag är rädd att min tekniska kapacitet mer är i linje med att lappa punkteringar på cyklar än att bygga ett undervattenshus till ca 40 000:- elektronik och optik!!! Det skulle onekligen förhöja spänningen i att dyka ett snäpp ytterligare om jag skulle ta med mig en systemkamera i ett hemmabygge ner under ytan!!! Undrar om drulleförsäkringen skulle täcka ett haveri? :)

Det här med blixten var intressant, det hade inte grepp om. Vet du om det är samma problem med Nikon / Fuji S2? I så fall funkar ju inte den gamle blixten... Och en riktig UV blixt är ett måste, som sitter en bit från kameran.

Att bygga själv och få det vattentätt med alla genomföringar som behövs kan man i praktiken glömma om man inte är finmekaniker och har micklat med sånt tidigare. Det kostar för mycker att dränka kameror... Ett missat hårstrå på en oring räcker på 30 meter.

P-O

Jag har ingen 100% koll på digitalkameror, speciellt inte Nikons. Jag har dock ganska bra koll på UV-foto utrustning.
Som jag förstår så funkar inte de "gamla" blixtarna som "bara" har TTL stöd. Dock har Ikelight släpt 2 st nya blixtar gjorda för digitalkameror. De hetter DS-50 och DS-125 och kommer att kosta ungefär $500 resp. $700. Antagligen lite dyrare i sverige.
På hemsidan framgår dock inte ifall blixten stöder Canons kameror utan det är bara Nikon som nämns. Dock kommer det ett hus till D60 och D30 snart dock då bör de ju ha en blixt till dito. Det huset kommer ju antagligen att kunna användas till EOS 10D för övrigt.

Läs mer på:
http://www.ikelite.com/

Hmm.. verkar bara vara S2:an (som är byggd på F80) som funkar helt utan modifiering med befintliga TTL blixtar när man läser på Ikelites hemsida. Å andra sidan så säger de att det kan gå även på andra digitala kameror men ev med underexponering. Så det blir nog till att testa själv för att få svar. Får försöka koppla upp min gamla blixt och testa, om jag nu blir klok på den skall anslutas...

P-O

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar