ANNONS
Annons

Underexponering av dia

Produkter
(logga in för att koppla)

sm2uyn

Medlem
Tänkte börja fota lite dia och har köpt några rullar Sensia 100 och Provia 100. (Då åsikterna går isär så får jag väl testa själv och se vilken jag föredrar.)

Har läst nånstans att vissa tycket att bilderna blir bättre om man underexponerar ett halvt steg.
Vad tycket ni? Gäller det speciellt någon av filmerna?

Om det just är 1/2 som är bra, ska jag då använda 1/3 eller 2/3 vilket är mina alternativ?

Troligtvis kommer väl åsikterna att gå isär även här, men man kan ju alltid fråga och se vad man får för svar.

Detta är en gammal sanning som inte lägre gäller fullt ut. Idag är filmerna så kontrastrika och med mättade färger så att man vinner inget på att underexponera - snarare tvärt om. Den höga kontrasten gör att filmerna är känsligare för underexponering än förr.

Hej

nej, exponera "rätt" men använd tonat grått och ev polarisationsfilter om inte annan effekt än neutralexponering önskas.

Beror en hel del på kameran också.. har man en kamera som är benägen att överexponera så får man kompensera... märk väl att billiga kameror mer ofta överexponerar än dyrare dito då tillverkaren verkar förutsätta negativ film vilken klarar/ger bättre bilder överexponerad.

Så, dra en rulle med testskott, bracketera +/- och kontrollera sedan resultat.

Mvh
Johan

Underexponering? Den står i relation till hur du mäter ljuset och det finns många skolor för hur man gör det på ''bästa'' möjliga sätt. Själv mäter jag det infallande ljuset och exponerar i princip filmen så som den är listad. Gaffla dig igenom en rulle och avgör själv. Sedan är du osäker på ett sjättedjedels exponeringssteg (1/2-1/3 eller 1/2-2/3). Det är en försumbar skillnad som du inte behöver att oroa dig för.

Det går fortfarande att klämma ur lite extra färg ur diafilm genom att underexponera, men bara du kan säga om det är värt att offra lågdagrarna för detta. Filmer som Velvia med extremt mycket färg har samma problem med mycket kontrast. Den är underexponerad av naturen skulle man kunna säga. Det bästa är väl att pröva och välja film efter tillfälle och motiv. Har man bara ett hus och inte vill byta film i kameran för ofta, kan man ju alltid överexponera Velvian 1/3-2/3 steg för att göra den mindre tät och därmed sänka kontrasten och färgmättnaden, eller underexponera t ex Sensian vid de tillfällen Velvia skulle passat bättre. Har inte laborerat alltför mycket själv med detta, men det är en tanke.

/Pontus

Hur man upplever en films känslighet är alltid en personlig erfarenhet. Detta får man genom att fotografera och utvärdera.

Ett tips:
Tag alternativa exponeringar. -1/2, 0, +1/2 stegs exponeringar på samma bild. Tag många bilder på detta sätt så kanske du kan få en uppfattning av vad som passar dig bäst. Beroende på, kamera, kunskaper hur man mäter, och annat. Därefter kan du justera ISO.

..som sagt, ta en testserie..du upplever underexponeringen starkare med hög och lågdagrar i bilden än vid jämngrått väder...
Sen är det helt din personliga smak vilket du väljer..
mvh/Gunte..nästan alltid på minus..

froderberg skrev:
Detta är en gammal sanning som inte lägre gäller fullt ut. Idag är filmerna så kontrastrika och med mättade färger så att man vinner inget på att underexponera - snarare tvärt om. Den höga kontrasten gör att filmerna är känsligare för underexponering än förr.

Vad menar du med kontrastrik? Vill man inte ha med så många steg som möjligt från motivet? Varför skulle filmtillverkarna göra dom sämre isåfall?

Hercules skrev:
Vad menar du med kontrastrik? Vill man inte ha med så många steg som möjligt från motivet? Varför skulle filmtillverkarna göra dom sämre isåfall?

Folk vill ha så mustiga färger som möjligt coh bra stuns i bilden, då blir kontrasten också högre. Exponerar man rätt så funkar det ofta, men inte alltid. Många filmer är för kontrastrika för solsken och passar bäst vid mulet.

Men det finns ju mjukare filmer som Astia som bland annat är lämplig för porträtt, med andra högkontrastfilmer kan porträtt blir riktigt missprydande.

Kolla ljusmätaren

Att underexponera diafilm kan vara lurigt.Ofta sotar man igen skuggpartierna. Det viktigaste tycker jag är att kolla om ljusmätaren är rätt kallibrerad så att den inte är inställd fel. Det händer ibland att den t.ex. underexponerar och då får man underexponering *2. Jag föredrar att hjälpa färgerna på traven med polarisationsfilter eller avtonade filter. Sen är ju dagens diafilmer som Velvia och 100 vs färgmättade så det räcker.
MVH
Christian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar