Annons

Un underbar tid att äga Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nikons sannolikt tilltagande dominans på proffssidan har medfört ett gynnsamt läge för oss amatörer som köper begagnade grejer. Jag köpte nyss en 1D mark III med 2500exp i superskick för 14500:-. Den är inte fullt så bra som Nikon D3 på de flesta punkter men så ligger begagnatpriset ungefär 9000:- under. Tittar man på 1DsII som idag säljs för 10-12000:- beg och jämför med Nikon så kostar D3X beg c:a 35-40.000:-. Visst finns D700 med nästan samma byggkvalitet, men den ligger beg på 15.000:- och är snäppet under i totempålen; proffs->amatör. Visst, man kan hävda lite sämre dynamiskt omfång, sämre brus hos Canons 1DsII, men fotar man i hyffsat ljus syns detta knappt. Sedan är skillnaden mellan 12MPX hos Nikon och 16MPX hos Canon ingen större skillnad heller. Inte heller vid annat än optimal bländare och väldigt skarpt objektiv märks skillnaden mellan 16 och 21 eller 24MPX (D3X). Kolla 1D mark II med ungefär samma reella upplösning som D2X och samma reela upplösning vid över ISO 800 och snabbare bilder/sek och större sökare så ligger 1DII på beg pris 5000-6000:- medan D2X ligger tusenlappen högre.

Tittar man på optik så kostar Canon 28-70/2,8 runt 4-5000:- medan Nikkor 28-70/2,8 efter att ha störtdykt i pris under DX åren kostar nu runt 7000:-. Canon har sin 24-70 för 7500:- medan Nikkor 24-70 som är marginellt bättre och svår att få tag på beg kostar då 10.000:- eller mer. Det är bara på vidvinkelsidan som Nikon har kvar sin dominans på beg sidan då 17-35 kostar lite mer än Canons 16-35 version 1 men ändå är klart skarpare. Tittar man på telesidan har Nikon ingen billig snabbfokuserande telezoom. Canon har 70-200/4 beg 4500:-, 70-200/2,8 för 8000:- (Canon 70-200/4 IS ligger för nära Nikkor 70-200/2,8 VR för att detta skall vara en Canonfördel). Nikon har bara sin 80-200/2,8 AF-D som fokuserar långsamare.

Vi får hoppas att Canon förlorar ytterligare lite proffs med 1D mark IV så jag kan köpa den för 14000:- om två år. Vi får också hoppas att 60D antingen säljer lite dåligt eller att man får minska priset så att Canon får ta i så det knakar med 70D för att få tillbaks köpare. Under tiden om dessa kunder flyr till Nikon D7000 så kan ju amatörsegmentet bli ett väldigt gynnsamt begagnatköp också.

är det verkligen rättvist att jämföra 1ds mk2 och D3X, bör inte jämförelsen ligga mellan 1ds Mk3 och D3X och vips är vi uppe i samma prisnivå?

men ja, skulle canon bara för en gång skull inte klanta sig med autofokusen där dom dessutom tar pengar för att justera till OCH dom ignorerar CPS guld och platinamedlemskap i servicetiden då det "inte är någon egentlig reparation"

ja, jag fotar canon och är rätt over it med autofokusfel, är fånigt att bilderna man tar med manuell fokus är så mycket skarpare än med autofokus i bra ljus

Min poäng är just det att för en begköpare finns det så billiga alt med Canon. Skillnaden mellan 1DsII och 1DsIII är gansk liten för en amatör som inte lever på sina bilder men prisskillnaden är enorm. Nikon har ju inte ens ett beg proffshus (fullt proffshus) för under 23000 beg.

fick bara inte ihop "Nikon har ju inte ens ett beg proffshus (fullt proffshus) för under 23000"

Nu väntar jag på pangrea ff på 400/2,8 och DO då Canon sänkt vikten med 28% på nya 400/2,8IS II. Detta ändrar ju hela spelplanen för ägare av de tyngre 2,8 föregångarna och kan även få DO ägarna att byta. Spännande!

Nu väntar jag på pangrea ff på 400/2,8 och DO då Canon sänkt vikten med 28% på nya 400/2,8IS II. Detta ändrar ju hela spelplanen för ägare av de tyngre 2,8 föregångarna och kan även få DO ägarna att byta. Spännande!

Och jag ser fram emot rea på en ny 500/4L IS. Till en tredjedel av nypriset (önsktänkande).

Fast det här handlar om beg grejer, men då nya 500/4 också har kommit kan det dyka upp en del 500/4 ffa kan tidigare utan IS (två generationer back) bli riktigt överkomlig.

Det var bara några månader sedan som Scaninavian Photo sålde ett 28-70/2,8L för 4000 eller 5000:-. Sedan får man ju pruta på blocket.

Hehehe ja det måste ju vara underbart som Canon-ägare o se sina dyrt införskaffade kameror,objektiv mm sjunka som gråstenar i värde ;) men visst väldigt gynnsamt och bra för begköparen med ett stort utbud o billiga priser på begagnatmarknaden.

Konstigt att jämföra beg. priserna på en Nikon D3x mot en Canon 1DsII. Canon kameran är ju mer än 6 år gammal och blev också ersatt av en ny modell redan för mer än 3 år sen.
Flera Canon objektiven du också jämför med är ju mycket gamla och har utgått ut produktion för många år sen. Och blev ersatta av nya modeller för 5-7 år sen

Senast ändrad:
Det var bara några månader sedan som Scaninavian Photo sålde ett 28-70/2,8L för 4000 eller 5000:-. Sedan får man ju pruta på blocket.

Det är ju inte konstigt att 28-70 objektiven gått ner i pris. Objektivet började säljas i början på 90 talet och blev ersatt av 24-70 redan för 8 år sen. Nu är det så pass gammalt att det börjar bli svårt att få det servat och lagat hos Canon. många Canon service ställe tar inte in det för reparation längre.
Samma sak men ännu värre är det med det två generationer gamla 500 objektivet du skrev om också. Det går inte att få det reparerat hos Canon längre

Angående 1DsII den må vara 6 år gammal som modell men den kostar 1/3 eller mindre av den 3 år gamla 1DsIII. Vad får man för 12000:- idag ny: jo nästan D300s, eller 7D. 1-2 stegs bättre verklig brusprestanda i RAW och video. MEN allt det analoga är sämre. Man får alltid höra då en ny modell kommer att den är SÅÅÅ mycket bättre än den gamla och så kommer nästa generation och då var föregången lite bättre än den som kom före den men den nya är SÅÅÅ mycket bättre än den gamla. Glöm inte bort 1Ds seriens forte: fullformat i ett nästan oförstörbart hus. Gällande objektiv pratar vi här om amatörbudget. Många skulle aldrig ha råd med t ex en nyare 500/4 men USM utan "fly by wire" är ganska oförstörbar saknas dessutom IS finns färre rörlig delar som går sönder. Dessutom sätter amatörbruk mindre stress på grejerna än proffsanvändning.

Låt mig expandera lite på det jag skrev nyss. Ett par år sedan då 1DsIII kom stod jag i valet mellan beg 1Ds och 1Ds II. Prisskillnaden var nästan 20.000kr. Då jag trodde jag skulle använda mer JPEG fotografering och bildvisningen på 1Ds var seg och skärmen var tillräckligt pixlig för att ge lite RGB prickar vilket försvårade tolkning av vitbalans valde jag mark II. Dessutom enl vad man läste då var ju f u huset mark ii en signifikant uppgradering. Nu har det gått två år, mark i har fallit med 6000:- och mark ii med 20.000:-. Vad får man läsa om matk iii: mark ii var bara en liten uppgradering av mark i, allt är mycket bättre nu. Om det kommer en mark iv vad tror ni man får höra då? Förmodligen något så här: mark iii innebar förvisso en större uppgradering av huset men bildkvalitetsförbättringen var ändå ganska blygsam. Nu i mark iv har Canon tagit ett rejält kliv uppåt och erbjuder upplösning som vida överträffar analogt mellanformat. Man har finputsat på reglage så att handhavandet känns ännu bättre. Allt är bättre nu. Så här har det alltid sety ut även på analogtiden men jag tror att köparens teknikjakt har tilltagit då så mycket kan mätas och jämföras med digitalkameror, det blir lätt att icke proffsfotografer tappar perspektiv och inte ser vilka landvinningar som verkligen förbättrar deras fotografering och vilka som är roliga men man faktiskt kan strunta i och fota glatt vidare. Då jag älskat handhavandet hos proffskameror men inte vill betala en förmögenhet och då proffsmodeller faller snabbast i pris (och då Canon har störst utbud av fullformat/APS-H som fortfarande duger) har jag lärt mig nu hur bra det blivit att lägga till sig äldre proffsmodeller, men då maxpris 12-15000 för att minska prisfallet till då det är dags att sälja och byta upp sig igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar