Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ultraportabel laptop för lättare PS arbete

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska kanske tillägga att Macbook Air är på 13,3" precis som Macbook (ej Pro) och att den finns i 1,6 respektive 1,8 GHz Core 2 Duo.
 
Macbook Air verkar vara en otroligt läcker liten burk, men med en 1.8" hårddisk och endast en USB-port känns det inte som "min" laptop. Suck. Det blir komplicerat om man vill ha mus, kortläsare och ibland extern disk inkopplad samtidigt, eller kanske ha den direkt kopplad till kamera via USB. Ingen firewire mini ens. Känns inte så kul att behöva släpa runt ännu en extra pryl (USB-hub).

Det kunde ha blivit så bra. Allt jag egentligen ville ha var en Macbook Pro i Macbook-storlek med LED-skärm och bättre hölje.

Om Dell XPS 1330 kommer med Penryn snart får det nog bli en sån.
 
reflux skrev:
endast en USB-port känns det inte som "min" laptop. Suck. Det blir komplicerat om man vill ha mus, kortläsare och ibland extern disk inkopplad samtidigt, eller kanske ha den direkt kopplad till kamera via USB. Ingen firewire mini ens. Känns inte så kul att behöva släpa runt ännu en extra pryl (USB-hub).
Ska man köra flera tillbehör som kortläsare och extern disk samtidigt så är det ju defentivt inte rätt burk för ändamålet, men i övrigt är det en fantastisk maskin.

Kom från en iBook G4 och bytet är ju en smärre revolution, har kört den ganska hårt dom senaste dagarna med både RAW-filer i Photoshop och Lightroom och den flyter på klart över förväntan.

Skärmen, jag säger bara skärmen, helt sjukt skarp och ljusstark så det nästan gör ont i ögonen (på ett positivt sätt), när datorerna stod intillvarandra så såg ibook-skärmen ut att vara inställd i energisparläge trots full styrka :)

/Anders
 
Once you go mac, you never go back... nej men skämt o sido så det är tyvärr väldigt lätt att man blir en mac-taliban och vägrar erkänna andra gudar än just sin egen.. :)

X300 verkade också som en väldigt fin arbetsmaskin, kanske med lite mindre personlighet (läs: lägre pris) ;)

Dock så återfinns ju X300 endast med SSD-disk (vilket naturligtvis har sina fördelar om det ska vara en "on location laptop") vilket drar upp priset till "samma" nivå MBA maxupprustad, rekpris på cirka 2800 dollar, i svenska priser så handlar det väl kanske om.. cirka 26 000:- inkl moms?

Men det är ju vansinnigt bra specifikationer dom har lyckats trycka ner i det formatet!

/Anders
 
Nu har jag inte läst disskutionen ovanför, så det jag skriver kanske redan blivit sagt!

Jag köpte en Fujitsu Siemens Amilo 1520 i september och vart väldigt nöjd med den (förutom att fläkten blir oroligt varm ibland, men det har inte påverkat datorn vad jag märkt)

Skärmen är på 12.1" och vart lätt och skön att arbeta med.

Jag har inte färgkalibrerat skärmen, men vart nöjd med resultatet från tryckerier när jag kört ut prints!

2 GB ram har dugt, självklart är mer alltid önskvärt (men hade jag haft 4 GB ram, så hade jag önskat mig 8 GB istället osv...)

Kör simultant med både lightroom och Photoshop CS3 (och ibland msn messenger och outlook 2007) samtidigt utan att störa mig på någon större "tänk"-tid för datorn att lösa en process.

Enda programmet som strular ibland när mkt är igång är photomatix, men det är också det enda!

Hårddisken är på 160GB, men jag ska snart byta ut den till 320GB (kostar ca 2000:- med montering, överföring o allt) så tar jag mina 160GB som extern disk istället!

Ska snart på en långresa till Australien där dator, kamera och alla tillbehör ska med, och känner mig säker inför det!
 
Är också intresserad av Dell D430.
Är det någon som har testat den? Hur bra är skärmen för bl a stående bilder?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.