Annons

Ultraportabel laptop för lättare PS arbete

Produkter
(logga in för att koppla)
jorgene skrev:
Jonas har redan sagt att Dell M1330 (1,79kg, 31,8 x 23,8 x 2,21–3,38cm) är för stor och tung för hans behov, så D430 faller nog också, då den är nästan på cm lika stor som M1330. Om nu inte drygt 400g är helt avgörande, vill säga.

1,79 kg är med det minsta batteriet (4 cell) och det funkar inte med 2.0 och 2.2 ghz CPUerna då de har separat grafikkort och behöver minst ett 6 cells batteri = ännu tyngre.

Har lyckats hitta en (Adobe.com's forum) som kör LR på sin Sony Vaio TX ULV single core utan några problem.

Vet inte om det är en fördel eller nackdel med de blanka LED skärmarna. Men nu står det mellan:
Sony Vaio TZ
Toshiba Protoge R500
ev Dell D430
 
jonasforsgren skrev:
1,79 kg är med det minsta batteriet (4 cell) och det funkar inte med 2.0 och 2.2 ghz CPUerna då de har separat grafikkort och behöver minst ett 6 cells batteri = ännu tyngre.
Det går bra att välja de snabba processorerna utan att välja separat grafikkort. Å andra sidan kan du ju lugnt välja någon av de enklare konfigurationerna av M1330, då även dessa har *betydligt* bättre prestanda än de ultraportabla du nämner. Och du kommer undan med i runda slängar halva priset, jämfört med Vaion.

Du får så klart köpa vad du vill, men jag vidhåller att du köper något som är dubbelt så dyrt och har sämre prestanda -- bara för att tjäna några få hekton och någon enstaka cm.
 
jorgene skrev:

Du får så klart köpa vad du vill, men jag vidhåller att du köper något som är dubbelt så dyrt och har sämre prestanda -- bara för att tjäna några få hekton och någon enstaka cm.

Jag är mycket väl medveten om detta. Jag är ute och jagar hekton och bryr mig inte i om 0.5kg mer ger mig 3 dubbla prestandarn och spar mig 10tkr.
Målet var att köra LR/PS på en ultra portabel laptop och det går tydligen hyfsat. Så då återstår det att välja vilken man ska köpa.

Kastar jag pengar i sjön? Enligt väldigt många men de har en väldigt liten insyn i mitt liv.

/Jonas
 
Jag tycker inte att du slänger pengarna i sjön. Skillnaden mellan ultraportabla och "normala" bärbara är sanslöst stor efter en dags släpande på stan. Reser man dessutom mycket så vill man aldrig se åt en normalstor igen när man har testat en ultraportabel.
Jag har en IBM X41 och den är riktigt nöjd med (förutom batteritiden)
Visst är den lite segare än en stor (och tung) bärbar men det är ärligt talat inte hela världen.
Skulle jag köpa idag så skulle jag nog ta en IBM X61 istället, den har lite bättre batteri.
Dock ej widescreen och bara 1024*768..
 
Toshiban ser onekligen grymt fin ut.
Större skärm, kraftigare CPU och samtidigt möjlig att konfigurera till under kilot låter rätt imponerande!
 
jorgen99 skrev:
Jag klämde lite på dessa på Mediamarkt för ett par dagar sedan.

Sony Vaio VGN-TX5XN/B
http://vaio.sony.se/view/ShowProduc..._cons&pageType=Overview&category=VN+TX+Series

och
VGN-TZ11XN
http://vaio.sony.se/view/ShowProduc..._cons&pageType=Overview&category=VN+TZ+Series

Bara 11 tums skärm och inte så feta processorer men portabliliteten är det det inget fel på.
/Jörgen

Var du på Mediamarkt i Kungens Kurva?
Är just nu i Bern men måste dit och titta på dem i så fall när jag kommer hem.
Dustin har rabatt på TXn. Antar att det är pga att inte så många som vill ha en single core när det finns dual (TZ).

Någon som sett Toshiba Protege R500 någonstanns? Skulle hemskt gärna vilja se den. Den är tydligen betydligt snabbare än Vaio TZ. Snabbare HD 5400 vs 4200 rpm och Vaion är fullsmatad med bloatware.
 
Jag kan bara instämma: gå för låg vikt om priset inte spelar roll. Jag har en snart tre år gammal Dell med 1.4 GHz Pentium M som väger 1.3 kg. Enklare PS-arbete fungerar utmärkt på den liksom RAW-konvertering. Man kanske får vänta någon sekund extra ibland men det vägs helt upp av att slippa bära på en massa vikt. Bestycka den med så mycket minne som får plats så ska det inte vara några problem.

Johannes
 
jonasforsgren skrev:
Var du på Mediamarkt i Kungens Kurva?
Är just nu i Bern men måste dit och titta på dem i så fall när jag kommer hem.
Dustin har rabatt på TXn. Antar att det är pga att inte så många som vill ha en single core när det finns dual (TZ).

Någon som sett Toshiba Protege R500 någonstanns? Skulle hemskt gärna vilja se den. Den är tydligen betydligt snabbare än Vaio TZ. Snabbare HD 5400 vs 4200 rpm och Vaion är fullsmatad med bloatware.

Varför har du dumpat tankarna på x61?
 
jonasforsgren skrev:
Jag tycker det är för dålig upplösning, skulle vilja ha widescreen skärm. Annars hade det varit ett bra val. De har ju det bästa tangentbordet av alla laptops.

Kompisen har ju dellen jag upplever inte att jag saknar widescreen på min, finns så många andra fördelar.

Försök få fatt i en att testa. Har du vägarna förbi växjö hör av dig.
 
geronimo13 skrev:
Kompisen har ju dellen jag upplever inte att jag saknar widescreen på min, finns så många andra fördelar.

Försök få fatt i en att testa. Har du vägarna förbi växjö hör av dig.

Tackar för erbjudandet. Min jobbdator kör 1024x768 och jag skulle gärna vilja ha mer om det går. Kör widescreen hemma så jag är van vid det.
 
Nu blev det en Toshiba R500, fick den idag.
Och den är till salu om någon vill köpa den...

VARNING skärmen är EXTREMT känslig när det gäller betraktningsvinkeln! Det minsta man rör på huvudet så ser du hur delar av skärmen skiftar färg. Har aldrig sätt en så känslig skärm tidigare.
Sony Vaion är helt otroligt bra när det kommer till detta. Vaions skärm ligger ljusår före Toshibans!

Annars är dock Toshiban bra, perfekt storlek och vikt.

Trode aldrig att det kunde vara så här stor skillnad mellan skärmarna...
 

Bilagor

  • 200705069.jpg
    200705069.jpg
    6 KB · Visningar: 435
jorgen99 skrev:
Jag klämde lite på dessa på Mediamarkt för ett par dagar sedan.

Sony Vaio VGN-TX5XN/B
http://vaio.sony.se/view/ShowProduc..._cons&pageType=Overview&category=VN+TX+Series

och
VGN-TZ11XN
http://vaio.sony.se/view/ShowProduc..._cons&pageType=Overview&category=VN+TZ+Series

Bara 11 tums skärm och inte så feta processorer men portabliliteten är det det inget fel på.


/Jörgen

Jag har själv en TX5:a. tycker den fungerar kanonbra. Dessutom nämndes det att datorn skulle användas till att se film på. Då finns AV-läget som gör att man kan se DVD, lyssna på mp3 och titta på bilder utan att ha operativsystemet igång. Köpte den begagnat
 
Robert_B skrev:
Jag har själv en TX5:a. tycker den fungerar kanonbra. Dessutom nämndes det att datorn skulle användas till att se film på. Då finns AV-läget som gör att man kan se DVD, lyssna på mp3 och titta på bilder utan att ha operativsystemet igång. Köpte den begagnat, kan vara ett tips
 
Ultratunna Macbook Air

Så är den äntligen här då: Macbook Air för 16.495 kr inkl moms. Mellan 4 och 19 mm tjock, drygt 1,3 kg. 2 gb RAM. 1 USB-port. Ingen CD/DVD. Finns dock som externt tillbehör. 5 h batteritid.

http://www.apple.com/macbookair
 

Bilagor

  • macbookair.png
    macbookair.png
    26.9 KB · Visningar: 328
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.