Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ultra II - märkbart snabbare eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lazze2

Aktiv medlem
Har nu gjort ett genombrott i kamerainköpsdialogen, så nu hopar sig frågorna runt 300D...
T.ex. : Funderar på att köpa ett 1GB minneskort men är osäker på om UltraII är märkbart snabbare när det gäller lagra bilderna (vill ju att bild nr 2 osv skall kunnna tas med minsta möjliga tidsmellanrum).
Prisskillnaden mellan UltraII och det "vanliga" kortet är ju inte längre så stor.

En annan fråga är begagnat eller nytt... Behöver ju kvitto för redovisningen så det lutar nog åt en ny kamera...

Ha de
Lars

Jag har ett Sandisk Ultra II och ett gammalt Sandisk, och Ultra:n är ungefär dubbelt så snabb, har inte gjort några exakta jämförelser, men det är väl c:a 7 sek med Ultra II och 14 sek med gamla.

Mvh Jörgen

Eos 300D kan inte dra nytta av prestandan hos ett Ultra II-kort. En microdrive är marginellt långsammare och ger betydligt fler MB per krona.

Billiga minneskort säljer Zebramedia.

Här kan du se hur snabb din 300D är med olika kort.

Tack för klargörande svar! Det är tydligen inte speciellt stor skillnad på minneskorten, och - vad jag kan förstå - inte meningsfullt att välja UltraII-kort.

Kan en mjukvarupatch ändra på detta?

Lars

Det skiljer 250 kr på ett Ultra II kort och ett vanligt på Zebramedia.

Och ett 2Gb ultra II är billigare än ett vanligt,1 808 kr mot 1 818 för det vanliga. Det borde väl vara det mest prisvärda kortet..

Mvh, Ingemar

Jag kör med ett ultra-II och uppskattar verkligen hastigheten när jag ska tömma hela kortet till datorn via min USB2-kortläsare. Det tar lång tid som det gör och jag skulle gärna ha ett ännu snabbare kort...

I kameran spelar det förstås ingen direkt roll om du kör microdrive eller ett kort som kan läsa/skriva med 100mb/s. Det är ändå kameran som är begränsningen. Iallafall i ditt fall med en 300D.

Satsa på ett snabbt kort är mitt tips!

mvh //Peter

Hej, när ni ändå diskuterar minneskort, kan 20D hantera de snabbare korten (Ultra 2, och kommande 3)?
Eller är det så som med 300D att det är en marginell prestandaökning och det enda som är förbättrat är hastigheten i externa kortläsare som hanterar USB2?

mvh
Simon

Simon007 skrev:
Hej, när ni ändå diskuterar minneskort, kan 20D hantera de snabbare korten (Ultra 2, och kommande 3)?

Ja 20D är betydligt snabbare. Ca 3,5MB/s mot 1,3 hos D30/D60/10D/300D.

1D mark II ligger också på 3,5-4 MB med CF-kort. Med SD-kort klarar den upp till 7 MB/s

Men med en större buffert som 20D jämfört med 300D spelar hastigheten inte liks stor roll, men då blir hastighten en yterligare bonus för extrama fotograferingar. Men vid RAW-fotografering med 20D behöver man den höga hastigheten eftersom kameran bara 6 RAW-bilder i bufferten (9 i 10D/D60 och 4 i 300D samt 21 i 1D mark II)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar