Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ufon på min bild, vad gjorde jag för fel?
- Trådstartare arldic
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Polfiltret är sannolikt boven, och frågan är väl varför du använde ett sådant i en sitation där det inte gjort någon nytta;-)
Ska man nödvändigtvis tänker använda filter under omständigheter som de ovanstående, så måste de ha mycket bra antireflexbehanling. Alla onödiga UV-filter och annat bör skruvas bort, eftersom de bara försämrar bildkvaliteten. Ett polfilter har jag svårt att se vad det skulle tillföra på natten eller kvällen, så det vore läge att fimpa också.
Ska man nödvändigtvis tänker använda filter under omständigheter som de ovanstående, så måste de ha mycket bra antireflexbehanling. Alla onödiga UV-filter och annat bör skruvas bort, eftersom de bara försämrar bildkvaliteten. Ett polfilter har jag svårt att se vad det skulle tillföra på natten eller kvällen, så det vore läge att fimpa också.
Makten
Aktiv medlem
Efter lite mer granskande är jag säker på att fenomenet beror på filtret. De fyra högraste ljuskällorna är exakt spegelvänt avformade i himlen, på grund av reflektion mellan sensorn och filtrets baksida. Att den vänstraste och femte ljuskällan inte kom med i "ufobilden" beror antagligen på att infallsvinkeln mot filtret där var för stor för att den skulle reflekteras.
Tillägg: Förlåt om mitt förra inlägg lät lite snäsigt förresten, det var inte meningen!
Tillägg: Förlåt om mitt förra inlägg lät lite snäsigt förresten, det var inte meningen!
arthurn
Avslutat medlemskap
varför uppstod fenomenet och hur undviker jag det.
Jag fick nyligen samma effekt, fast mitt på dagen i solljus, och blev förvånad. Speglingen är som sagt både uppochner och bakvänd. Det som jag lärt mig att du kan (eller eventuellt inte kan) undvika, som bidrar till fenomenet är:
- stor bländare
- hög kontrast i motivet
- den starka ljuskällan är inte i mitten av motivet
- det är stort avstånd till den starka ljuskällan
- du har ett filter på
- fotografen står still
Sålunda, blända ner så mycket du kan, och ta av filtret. I andra liknande scenarier (jag tänker mig en enda stark ljuskälla som är mindre intressant för motivet), rikta kameran eventuellt lite åt annat håll, eller skärma av ljuset eller komponera så att något är i vägen.