...
- Sen skriver du vim /etc/X/org.conf och trycker enter.
...
Du menar på fullaste allvar att vim är en lämplig texteditor för någon som inte ens begriper att man trycker enter efter att lösenordet knappas in!?
Hur som helst. Nu måste försöka klargöra vad Linux egentligen är. Linux är INTE ett operativsystem, det är en kärna som man sen kan bygga ett operativsystem kring. De så kallade linux-distributionerna kan man däremot kalla för operativsystem.
Ska Linux jämföras med något ska det inte vara windows. Jämför istället med NT(kerneln, inte os:et), darwin m.m.
Ska windows jämföras med något bör det istället vara med ubuntu, debian, slackware, gentoo mfl.
I dagens läge när de flesta som kommer i kontakt med linux gör det via ubuntu blir det rätt fel när någon som gjorde ett försök att förstå sig på slackware för 7 år sen blandar sig in i debatten och berättar sin verklighet av vad "linux" innebär.
Den som ska testa ubuntu i dagens läge har ingen nytta av att veta hur mycket cli-knackande en installation av gentoo, slackware eller *BSD innebär. Han/hon behöver bara veta vad det innebär att köra Ubuntu.
Jag körde själv under många år främst slackware och gentoo. Terminalen var vardagsmat liksom redigerande av conf-filer och installation från källkod. Att köra ett sådant system krävde en del kunskap och var rätt tidsödande, men det passade mig ypperligt eftersom jag hade tiden, var intresserad och hade full kontroll över mitt system.
För ca 1,5 år började dock intresset för att hacka operativsystem minska och jag bestämde mig för att testa ubuntu istället. Det var som natt och dag. De enda conf-filer jag behövt redigera sen dess är för php och apache. Det enda program jag installerat utanför operativsystemet är en mjukvaru-vocoder, och det var visserligen från källkod. All annan mjukvara som jag behövt har funnits i ubuntus repositorys. På min mac vet jag inte hur många program jag tvingats leta rätt på ute på nätet, laddat ner och installerat manuellt.
Terminalen arbetar jag visserligen rätt ofta i, men det beror inte på att det saknas grafiska alternativ till det jag vill göra, utan att jag trivs med terminalen. Jag använder terminalen ungefär lika mycket på min mac faktiskt.
Distributioner som gentoo är knappast något som jag skulle rekommendera till en nybörjare. Men sen är gentoo inte heller riktat till nybörjare, utan istället till personer med kunskap som vill ha full kontroll över sitt system.
Ubuntu däremot är ett system som jag gärna rekommenderar till en nybörjare. Det krävs i princip ingen handpåläggning alls och systemet är efter enkel installation klart att använda för vardagliga sysslor som ord- och bildbehandling, filmtittande, musiklyssnande, eopst m.m.
Anledningen till att mycket av hjälpen folk får på forum innefattar knattrande i terminalen, beror på att det är mycket lättare instruera någon den vägen, än att försöka beskriva någonting i stil med "den gröna knappen i högra hörnet och den tredje checkboxen nedifrån".
Blev lite rörigt inlägg här, men det jag försöker få fram är att det är stor skillnad på "linux" och "linux".
Visst har även ubuntu sina problem och visst mekk krävs för få allt att fungera. Men det gäller alla operativsystem. Min senaste erfarenhet av windows var när jag skulle hjälpa en kompis att koppla in internet. Efter en hel dels lurande och googlande kom vi fram till att senaste servicepacket behövdes installeras för att datorn skulle klara att ta emot ip från just den specifika dhcp-kofigurationen (andra datorer fungerade mot uppkopplingen och hans dator fungerade mot andra dhcp-servrar). Efter installationen av servicepacket vägrade datorn att starta. Tydligen installerades strömsparningsfunktioner för intel på datorn som var utrustad med en amd-propp. Enligt MS var det sånt som kan hända på HP-burkar, men det löste man "lätt" med lite registerhackande. Informationen var skriven på engelska och installationen var på svenska, en del översättande krävdes alltså innan datorn gick att starta.
I morgon ska jag hjälpa en kollega med en vista-installation. En användare har försvunnit spårlöst och datorn är ur hennes perspektiv oanvändbar. När hon kontaktade supporten fick hon till svar att det är sånt som händer med vista ibland och det är bara att installera om allt igen.