Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tyst slutare

Produkter
(logga in för att koppla)
I princip alla kameror utanför SLR-kategorin, som mätsökarkameror, spegellösa, tvåögda spegelreflexer eller SLT-kameror.

Ifall du menar DSLR bokstavligt så måste det vara kameror där spegeln kan låsas i uppfällt läge (har naturligtvis nackdelen att sökaren då blir svart). Dessutom behöver det finnas möjlighet att kunna välja elektronisk förstaridå åtminstone.

Eller spegelreflexkamera med fast, halvgenomskinlig, spegel. Fast några sådana digitala finns väl inte, lika lite som digitala TSR:er?

Elektronisk förstaridå är en mycket bra finess, som väl de flesta kameror har numera. Min EOS 40D har det, och den är ju jättegammal nu (den kom 2007).

D4 är som sagt helt tyst om man kan gå ner i upplösning.

Men alla spegellösa kameror är väldigt tysta. Har en V1 som med en adapter kan använda den vanliga 70-200 som då blir 400mm. Och tyst.

"Förlängningsfaktorn" är väl snarare 2.7?
Precis. Detta objektiv ger samma bildvinkel med V1 som ett 190-545 mm telezoom-objektiv ger på en fullformatskamera. Dessutom blir förstås den erhållna bildkvaliteten markant mycket sämre än om man använder dedicerade V1-objektiv, vilka är optimerade för denna series betydligt mindre sensoryta - ca 1/8 av FF-sensorns (eller 1/7,5 för petimetrar).
.

Eller spegelreflexkamera med fast, halvgenomskinlig, spegel. Fast några sådana digitala finns väl inte, ...
Nä, såväl Canon Pellix som Nikon HS slutade att tillverkas långt innan de digitala systemkamerorna gjorde sitt intåg. Därför tog jag inte med dessa som exempel. :)

---
... lika lite som digitala TSR:er?
---
En DIY-kille har faktiskt monterat på ett digitalt bakstycke på sin Mamiya C330, en tvåögd spegelreflexkamera med utbytbara objektiv (något som de flesta verkar tro inte finns). Därför tog jag med "tvåögda spegelreflexer" bland exempeln ovan. Är helt övertygad om att ifall jag inte hade gjort detta, så hade någon besserwisser omedelbart triumferande påpekat saken för mig...

Hade själv en C330 tills det lilla förråd, där bl.a. just denna förvarades, blev plundrat. :-(

---
Elektronisk förstaridå är en mycket bra finess, som väl de flesta kameror har numera. Min EOS 40D har det, och den är ju jättegammal nu (den kom 2007).
Canon var först med att popularisera detta, och numera har väl de flesta (alla?) Canon-DSLR-kameror funktionen. Alla senare Sony-systemkameror likaså, men Nikon släpar fötterna efter sig i detta avseende. Nikon har väl bara några enstaka modeller med denna funktion?
.

Precis. Detta objektiv ger samma bildvinkel med V1 som ett 190-545 mm telezoom-objektiv ger på en fullformatskamera. Dessutom blir förstås den erhållna bildkvaliteten markant mycket sämre än om man använder dedicerade V1-objektiv, vilka är optimerade för denna series betydligt mindre sensoryta - ca 1/8 av FF-sensorns (eller 1/7,5 för petimetrar).
.

Det vore kul att jämföra, ska skaffa en adapter.

En D800 har ju 36MP i upplösning (70-200 funkar bra), en V1 (10MP) bör alltså ha lite högre pixeldensitet (40MP omräknat till fullformat) men 0.7x förlängaren kommer det göra det knivigare gissar jag.

2.0-förlängaren på FF (version III) ger i alla fall synligt sämre resultat redan på 16MP.

Nä, såväl Canon Pellix som Nikon HS slutade att tillverkas långt innan de digitala systemkamerorna gjorde sitt intåg. Därför tog jag inte med dessa som exempel. :)
De senaste var EOS RT och EOS-1N RS. De tillhör ju samma system som Canons nuvarande digitala spegelreflexkameror, så de kan väl räknas som "nästan men ändå inte". :)

Jag tror knappast det kommer någon digital motsvarighet. Det är enklare, och blir antagligen bättre, med elektronisk sökare. Potentialen för en tyst slutare är då mycket stor.

Jo det stämmer. V1 har ju 2x från början, adaptern lägger till lite. Grymt för fåglar :)

Innehåller adaptern optik? Jag trodde att 1-seriens sensorer har en diagonal som är ungefär 2.7 gånger kortare än småbildsformatet, och att "förlängningsfaktorn" därför blir 2.7.

Det är inte samma teknik vid videofilmning som vid stillbildsfotografering. Det är inte så svårt att komma upp till 24 eller t.o.m. 50/60 bilder/sek även vid HD-filmning när man bara behöver plocka ut 1 Mp per bild, men att ösa iväg 24 bild/sek med en bildstorlek på runt 24 Mp är inte möjligt idag (man har "bara" kommit upp till 12 bild/sek ännu så länge). Men kanhända under år 2014...

Det går knappast att komma mycket över 12 bild/sek med rörlig spegel. Måste bli fast eller spegellöst.
.

Med Canon EOS 1D C kan man videofilma med f.n. 24 b/s (om ngn vecka 25 b/s) i upplösningen 4K.
Från videon kan man sedan ta ut alldeles utmärkta stillbilder i 8.8 Mpx. Med ett 128 GB snabbt CF-kort (UDMA-7) kan man hålla på i drygt 30 min. Tala om snabb seriebildtagning. Bättre kvalitet än vad t.ex. EOS 40D (10.1 Mpx) gav för inte alltför många år sedan. HELT TYST! Perfekt för diskret dokumentär video.
EOS 1 D C kan ta 14 b/s i full upplösning, men då fokuseras på första bilden.
NACKDEL: PRISET!!! (99.995:) //RolfE

Mja, det är fortfarande en bit kvar till 24 Mp, och i övrigt är väl 1D C knappast något en stillbildsfotograf skulle välja.

Det är f.ö. inte bara fokuseringen som är låst vid 14 b/s, utan även exponeringen. Hade det bara varit detta så skulle det ju ha varit bra, men det stora problemet är att även spegeln låses i uppfällt läge, så sökaren blir helt svart (åtminstone gäller detta för 1D X).

---
Tala om snabb seriebildtagning.
---
24 bild/sek är definitivt inte snabbt i videosammanhang, och inte 60 b/s heller. Man kan ju jämföra med Sony FS700, som klarar 960 b/s (240 b/s med Full HD). Samt är billigare.

FS700 skulle förstås inte heller väljas av någon som primärt fotar stillbild.
.

Senast ändrad:
Innehåller adaptern optik? Jag trodde att 1-seriens sensorer har en diagonal som är ungefär 2.7 gånger kortare än småbildsformatet, och att "förlängningsfaktorn" därför blir 2.7.

Nej det är bara en ring om jag inte minns fel från butiken. Och det är nog som du säger, cropfaktorn är nog alltid 2.7. 10-30mm (som är det enda jag använt) känns längre än 20-60, 27-81 är rimligare . Och varför jag inte har bättre koll är för att det är en annan familjemedlem som använder den 99% av tiden :)

SLT-kamerorna är inte spegelreflexkameror. De använder den halvgenomskinliga spegeln för att leda av en del av ljuset till en fasdetekterande autofokusmodul. Den halvgenomskinliga spegeln har ingenting med sökaren att göra eftersom SLT-kamerorna har elektroniska sökare.

Canons (och Nikons) gamla kameror med halvgenomskinlig spegel använde däremot denna för att spegla en del av ljuset till en traditionell pentaprismasökare.

Det handlar alltså om två helt olika typer av användning av den halvgenomskinliga spegeln.

Mja, det är fortfarande en bit kvar till 24 Mp, och i övrigt är väl 1D C knappast något en stillbildsfotograf skulle välja.
Jodå. Här är en artikel om hur Abraham Joffe gör precis det.

EOS-1D C är utformad som alla andra kameror i EOS-1D-serien, så den som är van vid dessa känner sig hemma.

8.8 Mpixel räcker väldigt långt.

Ett citat som jag tycker är tankeväckande:
By recording at 24fps Joffe can identify the tiniest changes in detail or expression and select them for the final, chosen frame. “One of the reasons people hire a professional photographer is for their ability to recognise and capture the ideal moment,” he says. “Shooting with 4K video simply shifts the point where this moment is found, from the time of shooting to the time of editing.”

24 bild/sek är definitivt inte snabbt i videosammanhang, och inte 60 b/s heller. Man kan ju jämföra med Sony FS700, som klarar 960 b/s (240 b/s med Full HD). Samt är billigare.
Full HD innebär mindre än en fjärdedel så många pixlar som 4K-video. Det märks om man ska plocka ut stillbilder ur videon.

FS700 skulle förstås inte heller väljas av någon som primärt fotar stillbild.

Den är ju utformad som en videokamera, och är väl primärt avsedd som sådan. EOS-1D C är mer av en hybrid med en fot i stillbildslägret och en i videolägret.

Jag har en 5d III och den ger ju möjligthet att välja ett sk tyst slutarläge.
Märker dock att djuren hör kamerans lutare trots det.
Har ni samma problem eller är det fel på min kamera?
Är det någon av er som har kommit på någon smart lösning för att "ljudisolera" kameran?

//Fred

Hej Fred,

kolla in Wildlife Watching Supplies artikel C80TL, http://www.wildlifewatchingsupplies.co.uk/retail/acatalog/Camera___Lens_Covers.html

Den skall dämpa ljudet hyggligt med dess 3 lager design och den funkar även som regnskydd. Jag har deras single layer lens cover och är nöjd men dess funktionalitet. Man kan säkert snickra ihop detta själv om man känner sig på humör.

Mvh Lennart

Wildlife Watching Supplies artikel C80TL,

Stort Tack Lennart.
Verkar precis vad jag är ute efter. Dessutom 3 funktioner i en, skall beställa per omgående.
Ha en fortsatt bra vecka
Fred

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar