Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Typiskt! Kaffebrus blixtarna synkar inte rätt

Produkter
(logga in för att koppla)
-Catherine- skrev:
Det borde inte vara ngt som helst problem när du synkar studioblixtarna med hjälp av synksladd. Om jag förstått det rätt så är det i princip en "stöt" som kameran skickar iväg via sladden och alltså egentligen inte ngn riktig "konversation" mellan blixtarna och kameran. Vad ditt kamerahus än säger angående förblixtar så torde alltså den tala för döva öron iom att blixtarna ändå endast "hör" själva "stöten"....

Ngn som vet bättre får gärna korrigera/utveckla/dementera mitt uttalande :)

Det sitter en liten SCR (Tyristor) i kameran som kortsluter "kontakten" mellan trådarna i synckkabeln. När man utlöser via radio eller IR så skickas en signal till mottagaren som i sin tur via en SCR kortsluter i kontakten och utlöser blixten. Det skickas alltså ingen ström från kameran utan hellre då till kameran! Det är viktigt att veta i samband med vissa äldre blixtar och moderna digitalkameror.

nicrosoft skrev:
Har både läst och svarat men kan inte förstå varfrö man pratar om att använda TTL när det inte funkar.
Men killen vill ju trigga sima studioblixtar med hjälp av en E-TTL-blixt. Läser ofta om folk som inte förstår varför det inte fungerar. Lösningen är att mottagaren måste ta hänsyn till förblixten och ignorera denna. Därmed har jag inte sagt att det är ett sätt jag rekommenderar att nyttja.

Jo, jag förstår det och har svarat på det redan på sidan 1. Precis som du skriver så är det ju iget bra sätt och det är därför jag kommenterade det innan.

Använder alla kabel eller radio-sändare för att trigga studio-blixtarna?
Jag trodde det var vanligt att trigga med en blixt på kameran.

Jag använder en enkel IR sändare till mina kaffebrusblixtar. Fungerar alldeles utmärkt. För utomhusbruk bör man ha radiosändare.

Att använda interna blixten förstår jag inte varför man vill göra.Blir ju alltid en reflex mitt i ögat på folk på alla bilder bl a.

Tja!
Det är ju Jul! Och då är man ju snäller.....och då får man paket....
Helt otroligt. Jag beställde radiosändaren + skon i Fredags runt 13.00. Jag tittade i brevlådan idag. Mest för skoj skull!?
Där VAR GREJJORNA som jag beställde i Fredags! På en Söndag!?

+ DET FUNGERAR!!!!
TACK ALLA FÖR HJÅLPEN. Nu måste bara all Jul bestyr ordnas så det finns tid över för foto!;-)

GOD JUL ALLA!

P.S
Vlken service Kaffebrus har! Rekordsnabba leveranser + portofritt!
GRYMT!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar