Annons

Typiskt! Kaffebrus blixtarna synkar inte rätt

Produkter
(logga in för att koppla)
Diver69 skrev:
Verkar så.
Läser precis manualen och både TTL och Sony's egna ADI system löser ut förblixtar. (Som man inte ser. Ursäkta mig, emn jag trodde man såg dom. Jag tog fel på Focus blixtarna)

TACK alla. Vad snälla ni är som engagerar er så. Fastän det redan finns så många trådar om detta!

TACK och God jul på ER!!!!

Focusblixtar???

pc-kontakt?

"Ansluts till kamerans blixtsko och ger datorterminalanslutning till externa blixtenheter", nån verkar inte kunna kameror så bra.

Re: pc-kontakt?

David G skrev:
"Ansluts till kamerans blixtsko och ger datorterminalanslutning till externa blixtenheter", nån verkar inte kunna kameror så bra.
Haha! Datorterminalanslutning?

Det verkar som att någon på Scandinavian Photo skulle behöva koppla upp sin Prontor-Compur på internet och googla lite.

Så!
Kontaktade Kaffebrus och har beställt adapter för Minolta hot-shoe + radiosändare!

Är dock ändå lite skeptisk, fast jag tänker väl fel!
Kommer detta verkligen att hjälpa?
Kommer inte kameran ändå att lösa ut "förblixtar vilket går genom radiosändaren viket kommer att resultera i samma problem!?

Jag hoppas verkligen inte detta!

MVH

Det borde inte vara ngt som helst problem när du synkar studioblixtarna med hjälp av synksladd. Om jag förstått det rätt så är det i princip en "stöt" som kameran skickar iväg via sladden och alltså egentligen inte ngn riktig "konversation" mellan blixtarna och kameran. Vad ditt kamerahus än säger angående förblixtar så torde alltså den tala för döva öron iom att blixtarna ändå endast "hör" själva "stöten"....

Ngn som vet bättre får gärna korrigera/utveckla/dementera mitt uttalande :)

-Catherine- skrev:
Det borde inte vara ngt som helst problem när du synkar studioblixtarna med hjälp av synksladd. Om jag förstått det rätt så är det i princip en "stöt" som kameran skickar iväg via sladden och alltså egentligen inte ngn riktig "konversation" mellan blixtarna och kameran. Vad ditt kamerahus än säger angående förblixtar så torde alltså den tala för döva öron iom att blixtarna ändå endast "hör" själva "stöten"....

Ngn som vet bättre får gärna korrigera/utveckla/dementera mitt uttalande :)

:-DDDDD
Jag köper ditt uttalande om det fungerar så!
God Jul och tack för hjälpen!

MVH

BugEyes skrev:
Spelar ingen roll om du köper blixtar för femsiffriga belopp, det blir samma sak ändå.

Bara lite mer info om detta:
Advanced Features:
Smart Photocell
The smart photocell on Esprit Gemini Digital units allow the photographers to set the cell to ignore pre-exposure flashes from their camera or even to learn the pre-exposure sequence to ensure perfect flash synchronisation.

Ganska smart funktion som inte sitter fel.

MWPhoto skrev:
Bara lite mer info om detta:
Advanced Features:
Smart Photocell
The smart photocell on Esprit Gemini Digital units allow the photographers to set the cell to ignore pre-exposure flashes from their camera or even to learn the pre-exposure sequence to ensure perfect flash synchronisation.

Ganska smart funktion som inte sitter fel.

Där ser man!
Men vad ska det egentligen vara bra för, att lösa ut med kamerablixten och få ströljus därifån tycker jag ändå inte är en bra idé.

Hur blir det då med ljusmätningen via TTL, kameran försöker normalexponera med sin egen blixt och då kommer det en massa ljus från studioblixtarna dessutom.

Bra fråga Björn, själv skulle jag inte tänka mig att använda det i studion, men kanske är en bra grej om man plåtar på location (inne) med kamerablixten som huvudblixt och studioblixtar för effekt och fill...........?

nicrosoft skrev:
Studioblixtar kör du manuellt, end of story. ;)
Om det var ett svar till mig så får du nog backa och förklara vad du menar, för jag tor vi alla vet att man "kör" en studioblixt manuellt.
Vi diskuterar bara hur man kan trigga en studioblixt genom att den ignorerar alla sk förblixtar som vissa blixtsystem använder.

Hallååååååå!

Det är Jule tider!!!!
Då skall man vara snäller!
Annars får man inga paket av tomten!

:-D

Diver69 skrev:
Så!
Kontaktade Kaffebrus och har beställt adapter för Minolta hot-shoe + radiosändare!

Är dock ändå lite skeptisk, fast jag tänker väl fel!
Kommer detta verkligen att hjälpa?
Kommer inte kameran ändå att lösa ut "förblixtar vilket går genom radiosändaren viket kommer att resultera i samma problem!?

Jag hoppas verkligen inte detta!

MVH

Var lugn, det kommer att funka! Så har jag själv kört min KM D5D mot studioblixtar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar