Annons

Typiskt! Kaffebrus blixtarna synkar inte rätt

Produkter
(logga in för att koppla)

Diver69

Aktiv medlem
JA, det finns redan trådar om detta, men inte med Sony A100 som jag har!
Jag tror inte någon kan lösa detta åt mig utan jag antar att jag får köpa en radiosändare!

Men så här är det!
Jag fick mitt Kaffebrus 110lite blixtpaketet idag!
Installerat och klart, började test skjuta lite. Använder slavblixt funktionen. Men ICKE. Dom är INTE i synk med kameran! Använder jag min HS36 Sony blixt (Extern) så är det inga problem. Detta borde väl tyda på att blixtarnas slavfunktion inte fungerar riktigt!?
Det går inte att ljustera på blixtarna!
(JAG VET ATT DETTA ÄR BILLIGA BLIXTAR, men jag tänkte ändå höra om någon har någon idé)
Då jag får min "gamla" externa blixt att fungera WL så anser jag att kameran inte ger ifrån sig någon "för" blixt!. (För om detta fanns det ju redan x antal trådar!

MVH

Det är omöjligt för en optisk slavblixt att inte synka rätt eftersom den triggar på ljusimpulsen och inte bryr sig om vad kameran gör. Således ligger felet i ditt sätt att lösa ut blixten och förmodligen är det i alla fall en förblixt som kommer.
Har du sett till att den externa blixten är inställd på manuell och inte på TTL automatik eller vad det heter på Sony språk?

Vänta lite nu!

Min Sony externa blixt fungrar perfect i Wireless mode!
Det är nu mina Kaffebrus blixtar som inte gör det!
Jag antar bara att iochmed att min "gamla" blixt fungerar, så är det något på kaffebrus blixtarna som inte stämmer!
Eller?
Kaffebrus blixtarna har inga inställningar för ttl eller manuel.....

Jag kör även i Sony's WL Blixt (Wireless) program vilket jag bara kan anta betyder att den inte löser ut förblixtar!

Fick du ingen synksladd med till blixtarna? eller är det så att din sony inte har uttag för synksladd? Isåfall finns det ju små praktiska "klossar" som man fäster i blixtfästet på kameran som du sedan kan fästa synksladden i.

Andra alternativ att synka blixtarna är ju infrarött och radio

Nu hoppas jag bara att jag inte missförstått frågeställningen :p

Diver69 skrev:
Om det är dom "normala" förblixtarna som kommer då man kör med dåligt ljus, så har jag INTE dessa nu! Jag har bra ljus i studion!

Tänker du på ljset för fokuseringshjälp så är det inte de som är problemet.

När man tar blixtbilder så skickar blixten först ut en förblixt som kameran mäter ljuset på, detta för att skicka på rätt styrka på huvudblixten sedan. Denna förblixt ser man inte eftersom den utlöses precis innan huvudblixten. Den förblixten utlöser andra blixtar, men den funktionen borde gå att stänga av på dina kaffebrusblixtar. Tycker jag..men har kanske fel.

Synksladd finns med blixtarna med jag har inget sådant uttag på kameran. (Det är väl det jag får köpa nu då!)

Nix, inget går att stänga av på kaffebrus blixtarna.

Bara att krypa till korset. Såg en länk till en ny pryttel som fanns på kaffebrus hemsidan för blixtsynk på Sony. (Kanske för att dessa blilliga blixtar inte fungerar så bra med slavb!?

Jag hade en kurs i studiofoto för ett tag sedan. Två deltagare hade Minolta kameror utan blixtkontakt. Det sket sig rejält.
Varken IR-sändaren eller radiosändaren gick att montera heller då Minolta har en annan blixtsko. Deras inbyggda blixtar eller externa blixtar fungerade inte heller som utlösare av studioblixtarna hur vi än ställde in kamerorna.
Det är alltså troligtvis inte studioblixtarna det är fel på utan någon förblixt skulle jag gissa.

Diver69 skrev:
Jag kör även i Sony's WL Blixt (Wireless) program vilket jag bara kan anta betyder att den inte löser ut förblixtar!

Där har du problemet, då "pratar" Sony blixtarna med varandra och synkar både förblixt och skarp blixt tillsammans. Det funkar bara med blixtar i samma system.

Du behöver köra kamerablixten helt manuellt om du ska lösa ut studioblixtar med den. Dom triggar på första blixt dom ser och bränner då hela sin laddning, klarar inte av kamerans automatik oavsett märke.

Du ska köra i manuellt läge på kameran och blixten ska vara inställd på manuell så TTL systemet är urkopplat (om det går på din kamera men det förmodar jag).

Det är annars bättre att använda en synksladd om du har ett sådant uttag, jag antar att sådan sladd följde med blixtkitet.

Det är på kameran su skall stänga av förblixten, går det itne att köra helt manuellt med den inbyggda blxten.
Vissa studioblixtar (eller slavtändare) har en anpassning så att de löser ut på andra blixten från kameran.

Verkar så.
Läser precis manualen och både TTL och Sony's egna ADI system löser ut förblixtar. (Som man inte ser. Ursäkta mig, emn jag trodde man såg dom. Jag tog fel på Focus blixtarna)

TACK alla. Vad snälla ni är som engagerar er så. Fastän det redan finns så många trådar om detta!

TACK och God jul på ER!!!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar