Annons

Tyngre objektiv i FTZ-adaptern

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Har någon erfarenhet av att gå omkring med tyngre objektiv i FTZ-adaptern när kameran hänger i kameraremmen. Riskerar man att förstöra adaptern eller kameran på det viset?

Så länge man håller sig till originalprylar behöver man nog inte oroa sig. Det har de säkert testat. Annars skulle de monterat någon liten klack som förhindrar otillåtna kombinationer eller åtminstone varnat i bruksanvisningen.

Så länge man håller sig till originalprylar behöver man nog inte oroa sig. Det har de säkert testat. Annars skulle de monterat någon liten klack som förhindrar otillåtna kombinationer eller åtminstone varnat i bruksanvisningen.
Så är det säkert, nikon införde någon spärr på de sista i Nikon1 serien, så man inte ens kunde sätta på de tyngre objektiven med den adaptern.

Jag har ju ibland min D500 med TC1,4 hängande med 200-500, gissar att det inte är någon större skillnad i kvalitet mellan FTZ och deras TC

Det är bara Nikonprylar men objektivet väger 2kg ett nikon 200-500 och det står utryckligen i manualen att 1.3kg är det tyngsta man skall låta hänga i FTZ-adaptern.
Så jag har använt min D800 när jag varit ute och gått med det än så länge.

Tja, skillnaden är att en manual nämner remmen och den andra inte.

FTZ-manualen:
"When using the adapter with lenses weighing over 1300 g (2 lb 13.9 oz), support the lens when holding the camera and do not use the camera strap. Failure to observe these pre-cautions could damage the camera lens mount."

200-500-manualen:
"Always support the lens when holding the camera. Failure to observe this precaution could damage the lens mount."

(I manualen till den nyare 80-400 står det däremot inget, men det väger ju bara något mer än ett 70-200/2,8.)

Det är bara Nikonprylar men objektivet väger 2kg ett nikon 200-500 och det står utryckligen i manualen att 1.3kg är det tyngsta man skall låta hänga i FTZ-adaptern.
Så jag har använt min D800 när jag varit ute och gått med det än så länge.

Brukar ibland hänga FTZ + TC1,4 II + 200-500 mm. på Z50 och gå runt med hängandes, det fungerar bra!
Hälsn!

Man bär troligen oftast 200-500 i stativfästet, iaf jag. Man måste ju hålla i objektivet när man hanterar kameran för jag vet inte ens om man orkar hålla kameran med objektivet i enbart huset med objektivet rakt ut. Men det händer ju ofta att man håller i kameran med objektivet nedåt, både med och utan TC, nu är min kombo D500, TC och 200-500. Jag tittade precis i manualen för TC och det stod inget om någon särskilt vikt eller hantering

Brukar ibland hänga FTZ + TC1,4 II + 200-500 mm. på Z50 och gå runt med hängandes, det fungerar bra!
Hälsn!

Kan tänka mig att det är dåligt att göra så med plasthusen. Är kamerahuset av metall är risken sannolikt mindre. Men står det i bruksanvisningen så har tillverkaren friskrivit sig om skador uppstår. Jag brukade bära min D2:a i blixten (SB-800). Det gick bra, men man skulle fått skylla sig själv om något gick sönder.

Kan tänka mig att det är dåligt att göra så med plasthusen. Är kamerahuset av metall är risken sannolikt mindre. Men står det i bruksanvisningen så har tillverkaren friskrivit sig om skador uppstår. Jag brukade bära min D2:a i blixten (SB-800). Det gick bra, men man skulle fått skylla sig själv om något gick sönder.

Från Nikons hemsida: "Det lätta kamerahuset är enkelt att bära med sig och har en stark och tålig överdel och framsida i magnesiumlegering"

Och som sagt det har fungerat fint sen 13 november, även om jag inte alltid går runt med den kombon som nämndes i min förra kommentar.. det blir oftare att jag använder den mindre telezoomen 80-400 mm. som då blir 120-600 mm. på Z50, det är riktigt lätt och bekvämt och ändå når jag 600 mm..
Hälsn!

Senast ändrad:
ANNONS