Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tva fragor i en.

Produkter
(logga in för att koppla)

johanh

Aktiv medlem
Hej alla kunniga manniskor!

Anledningen till att jag inte har de ratta bokstaverna ar att jag sitter vid en dator i Nya Zeeland. Hoppas att nagon orkar lasa anda. Jag har tva (2) fragor som jag hoppas att kunna fa svar pa:

1. Angaende exponering; med diafilm (100 VS), nar ska man mata ljuset reflekterat fran grakort och nar mata ljuset i hogdagrar och exponera efter det? Lat oss saga att vi har ett landskap som bestar till stora delar av bergiga kullar tackta av torkat gras (gul-brunt i fargen). Lite skuggor, inte mycket. En del himmel och moln. Om jag mater ljuset som reflekteras fran kullarna ger detta en kortare slutartid an om jag mater mot nagot som ar reflekterande som ett grakort (pa ett ungefar). Vad ar bast att gora i detta lage? Vet ju att man bor mata i hogdagrarna for att inte riskera att overexponera dom, men samtidigt kommer ju detta i landskapsexemplet rendera i en underexponerad bild. Ganska snyggt kanske... Skulle garna fa hora asikter och ha en diskussion, jag har inte helt forstatt nar dessa som jag tycker skiljda metoder att exponera ska anvandas.
Jag har kamera med spotmatare.

2. Har nagon tips om hur man kan fa loss ett polfilter som fastnat i gangorna? Modellen pa objektivet ar Sigma 24 mm EX och pofiltret B+W ur deras Pro-serie.

Tacksam for alla svar, jag behover kunna sova gott pa natterna och inte ha alla funderingar kring om jag verkligen exponerad ratt snurrande i huvudet.

Johan
 
på fråga ett svarar jag B och på a så kan jag :)

När ett filter fastnade för mig la jag ett tygband runt ringen och spände med en pinne så att bandet satt rejält hårt åt, sedan var det bara att vrida med pinnen som grepp, det släppte direkt.
Om din ring inte är jättesmal så kan det nog funka.
Lite svårt på ett pol-filter med två ringar förståss.
 
Lite CRC-5-56 eller annan lämplig lättflytande olja borde lösa bekymret. Akta bara så att du inte får något på linsen.
 
A) Här duger inga generella svar.

B) Om man greppar filtret med gummi brukar det också gå att lossa. En bit cykelslang duger fint.
 
Inte svar på dina frågor, men tips om hur du kan göra å,ä och ö även om dom inte finns på tangentbordet.

Håll in Alt, sen slår du in följande sifferkombinationer (På keypaden till höger):

å = 0229
ä = 0228
ö = 0246
 
johanh skrev:
1. Angaende exponering; med diafilm (100 VS), nar ska man mata ljuset reflekterat fran grakort och nar mata ljuset i hogdagrar och exponera efter det?

Det där är svårt att svara på. Det enklaste sättet att tänka är att mäta på vad som helst (bra med spotmätare) och sedan genom att t.ex. över eller underexponera det värdet placera den och alla andra bildytor som reflekterar lika mycket ljus i en viss tonalitet.
Jobba i manuellt läge (M). Tänk så här: När du har mätt ett viss motivdel (en tröja, en ljus himmel eller en sten) och ställt in exponeringsinställningen efter det värdet så har kommer kameran att ta in tillräckligt mycket ljus för att exponera den bildytan (och alla andra ytor som strålar lika mycket ljus mot kameran) som en medelton motsvarande medelgrått om man använde svartvitt.
Det är dock upp till dig att placera den bildytan i vilken tonalitet du vill.
Vid +/- noll blir tonaliteten medeltonat (t.ex. medelblått, medelgrått, medelgult).

Skalan ser ut ungefär såhär:
+2,5 vitt (mer eller mindre)
+2 extremt ljust (nästan ingen teckning)
+1,5 ljusare ljust
+1 ljust
+0,5 mörkare ljust
+/-0 medeltonat
-0,5 ljusare mörkt
-1 mörkt
-1,5 mörkare mörkt
-2 extremt mörkt (nästan ingen teckning)
-2,5 (bländarsteg) helt svart

Var bara medveten om att resultatet kan variera mellan olika filmer plus att det naturligtvis är en definitionsfråga vad man menar med t.ex. "ljusare ljust".

Detta är alltså oavsett vad objektet du mäter mot egentligen ser ut att ha för tonalitet.
Ofta styrs dock detta av hur övriga områden i bilden ser ut. Man får kompromissa.
Du kan t.ex. tvingas underexponera en rätt så medelgrå sten med ett steg (mörk sten på bilden) för att få solnedgången i bakgrunden att bli ljus (+1) alt. ljusare ljus (+1,5) istf. för extremt ljus (+2) eller t.om. vit (+2,5).
I ditt fall så skulle jag troligen mäta på det torra gräset och ställa in exponeringen så att det blev medeltonat eller kanske mörkare ljust (jag vet inte hur torrt gräs i NZ ser ut).
Sedan kan (bör) man kontrollmäta så att t.ex. lätta skuggor eller högdagrar som man vill ha med inte blir för mörka eller för ljusa. Om så är fallet får man kompromissa eller kanske använda ett avtonat gråfilter alternativt polfilter för att tona ner besvärliga högdagrar.

Det där med att man ska exponera efter högdagrarna är alltså en sanning med modifikation. Man ska givetvis kolla att högdagrarna inte blir för ljusa och därmed urfrätta men samtidigt vill man (oftast) inte exponera dem +/- noll från deras uppmätta värde och få dem medeltonade.

Det viktiga är alltså att nej, man behöver inte spotmäta mot ett medelgrått objekt och nej, man behöver inte placera motiv i samma tonalitet som den upplevs i när man tittar på det med bara ögat.

Hoppas att den här något slimmade förklaringen hjälper.

Om någon tycker att han/hon känner igen det jag har skrivit ovan så kan jag erkänna att det är en komprimerad, omskriven och översatt variant på den exponeringsmetodik som John Shaw beskriver i:
"John Shaw's Nature Photography Field Guide"
ISBN: 0-8174-4059-3.
Jag rekommenderar starkt den boken till alla som tycker att exponering är ett huvudbry (och till alla andra också för den delen). Det innehåller bland annat den enklaste och mest pedagogiska beskrivning av exponering jag har sett. Det är inkluderat alla (tror jag) svenska fotoböcker av Lundqvist och Sjöstedt samt ett gäng böcker av engelsmannen John Hedgecoe.

Boken är amerikansk (på engelska) och går att få tag på t.ex. på www.adlibris.se, www.bokus.se eller www.amazon.com

Det senare eller någon internetbokhandel på Nya Zeeland är kanske mest aktuellt för Johan.
 
Senast ändrad:
Just det, och innan någon lustigkurre frågar om det fungerar så ja, det gör det. Jag har prövat.
Jag kan ju tillägga att den där Shaw kör med allt från Velvia, Kodachrome 25 och E100VS till Provia så om det fungerar för honom med de filmerna så säger logiken att det faktiskt borde stämma hyfsat på i princip alla diafilmer.
Sen att vissa filmer kanske håller detalj i främst skuggor längre bort från noll än andra får man kanske ändå tänka på.

Inget av det här är väl egentligen nyheter ens för mig men det är först från Shaw som jag har sett en bra strukturerad komplett förklaring jämfört med t.ex. allt det där krånglet i den där "Spotmätning en gång för alla"-diskussionen.
 
Tack for alla svar och sarskilt Erik for ditt langa forsok att forklara. Jag kommer nog fortsatta som jag kort hittills med spotmatning av olika delar av motivet, en viktning och bedomning av hur ljusa hogdagrarna ar och hur ljusa jag vill ha dom. Vid sidan av det har jag forsokt jamfora denna exponering med den som kommer ut av att mata mot nagot som liknar ett grakort i reflektion (handflatan +1/1,5 steg, medelgront gras). Det har blivit ganska liknande exponeringar, nagot mindre exponering om jag matt efter hogdagrar. Fast det ar ju snyggare med en latt underexponerad bild an tvart om...
Jag ska forsoka hitta ett bra lab i Dunedin for att framkalla en rulle och se ungefar hur jag har legat.
Jag ska testa tipsen jag fatt for att ta bort polfiltret, irriterande bara om det tanker fastna varje gang jag satter pa det.

Just nu verkar sifferkombinationerna for att fa svenska bokstaverna inte funka, jag sitter pa en Mac, kanske det ar orsaken.

Cheerio

Johan

PS.>Erik, kullarna med torkat gras har ser ganska mycket ut som det torkade graskullarna i sydeuropa. Guldgulaktigt. Ett bildexempel finns pa min hemsida pa
http://www.acc.umu.se/~johanh/farg/porterspass.htm
 
Just polfilter och andra skruvfilter kan faktiskt nypa ju hårdare man tar tag i det.
Hur många gånger har jag inte svettats när jag ska skruva av det och efter ett tag så inser jag att passningen blir ju oval om man skruvar med tryck på två ställen.

Det kan hjälpa att bara slappna av och försiktigt skruva av filtret med fjäderlätta fingrar.


Hehe, det hjälper ju inte alltid förstås, det händer ju att filter faktiskt fastnar :-D
 
Ett tips när det gäller polfiltret (eller filter överhuvudtaget) är att pröva att trycka det lätt innåt samtidigt som du skruvar av det med lätt hand. Funkar ibland...
 
Ett tips för att slippa att filter fastnar är att köpa filter med bättre kvalitet. Av någon anledning fastnar Hoyas filter oftare än mina B&W... Men på sistone har något BW-filter fastnat också. Jag tror nog att de tyska filtertillverkarna börjar tumma på kvaliteten.
 
Lustigt egentligen, okularskydden på mina nikonhus, som jag vill ska sitta hårt, gängar alltid ur sig (köper ett par nya om året, tror jag).

Filter, som jag vill ska sitta löst, gängar inte ur sig ens när jag vill.

Hur vore det om filtertillverkarna och Nikon började någon sorts kunskapsutbyte?
 
Sumpen skrev:
Ett tips för att slippa att filter fastnar är att köpa filter med bättre kvalitet. Av någon anledning fastnar Hoyas filter oftare än mina B&W... Men på sistone har något BW-filter fastnat också. Jag tror nog att de tyska filtertillverkarna börjar tumma på kvaliteten.
Hoyas filterringar är av aluminium och de tenderar att fastna (i objektivet och i varandra). B&W gör ringarna i mässing och de fastnar inte lika lätt.
 
Erik skriver så rätt, så rätt. Jag kan dessutom instämma i hyllningarna till John Shaw, hans böcker är mycket pedagogiska utan att bli präktiga. Och hans bilder är superbra.

Sen är det ju så att många motiv har en större dynamik än vad diafilm klarar. Då måste man välja vad i bilden man vill prioritera. Oftast blir det skuggorna som får stryka på foten. Låt dem sota igen lite.

Eller så använder man ett lagom starkt avtonat gråfilter, så att motivet ryms inom filmens fem exponeringssteg.
 
Uppdatering

Hej
Jag tänkte bara uppdatera diskussionen med att berätta att jag lyckades få bort filtret genom att dra en tygbit runt och snurra. Jag försöker att inte låta det dra fast så hårt igen.

Angående exponeringen verkar jag underexponera en del, hittade ett dialab och körde några rullar. Ska ta till mig alla tips och bli mer noggrann.

Ha fina mellandagar där hemma!

Johan

Anvander Christoffers tips för ä,å och ö. Tack för det!
 
PerFogelberg skrev:
Svar på fråga 2:

Stoppa grejerna i frysen. Då krymper metallen och det går lättare att skruva ur filtret.

Mitt filter har också fastnat. Jag har försökt med de andra sätten men inte lyckats, och tänkte pröva att stoppa objektivet i frysen. Hur länge ska det ligga, hur gör man när man tar ut det? Plastpåse för att slippa kondens, eller? Hoppas inget spricker bara...det vore ju pinsamnt.
 
olofsilfverdal skrev:
Mitt filter har också fastnat. Jag har försökt med de andra sätten men inte lyckats, och tänkte pröva att stoppa objektivet i frysen. Hur länge ska det ligga, hur gör man när man tar ut det? Plastpåse för att slippa kondens, eller? Hoppas inget spricker bara...det vore ju pinsamnt.
Det behöver nog inte ligga så lång stund i frysen. Det viktigaste är att filtret blir kallt. Ett par minuter kanske.

Spricker gör det inte. Då ska det vara väldigt kallt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.