Annons

Tv-tips - Planet Earth SVT 1 21.00!

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Idag går tredje delen av denna förträffliga naturdokumentär producerad av BBC.

Fotot är outstanding, det visar världens alla hörn på ett sätt som åtminstone jag inte sett motstycke till tidigare.

Redan i första delen kom jag själv att tänka på denna dokumentär i förhållande till SVT: s dokumentär Planeten som gick tidigare. Det var en viktig dokumentär i sig, men den hade en tydlig domedagston. Istället tror jag att det är dokumentärer som Planet Earth som på allvar kan väcka opinion kring den globala uppvärmningen. det är på detta sätt som klimathotet skall uppmärksammas. Att visa naturens skönhet men samtidigt dess bräcklighet, att visa bilder från olika delar av världen men samtidigt visa hur olika arters kamp för överlevnad hänger ihop och förenar. Att visa hur olika klimat ger olika utmaningar för de individer som lever där och hur evolutionen på ett rent finmekaniskt sätt utvecklar individernas förmåga till överlevnad i dessa skilda miljöer. Hur årstidernas gång är avgörande för att alla olika arter skall kunna fortsätta leva och utvecklas. Jag listan kan göras lång. Men se gärna dokumentären med dessa frågeställningar i bakhuvudet, det är en angenäm upplevelse och något som jag gärna betalar licenspengar för att få möjlighet att beskåda!

Mvh Magnus

Vad tyckte ni då? Är förvånad över att inte intresset är större kring denna dokumentär än vad som här visas. Det här är inte vilken naturdokumentär som helst i mina ögon, eller är det det? Vad tycker ni?

Jag har sett alla avsnitt i HDTV 1080p. Det helt makalöst att se dom i HDTV med 5.1ljud.
Att se dom på TV är inte ens i närheten av 1080p!

Grymmt duktiga filmare iaf.

Damme skrev:
Jag har sett alla avsnitt i HDTV 1080p. Det helt makalöst att se dom i HDTV med 5.1ljud.
Att se dom på TV är inte ens i närheten av 1080p!

Grymmt duktiga filmare iaf.

Oj, ja det kan jag tänka mig att det är! Själv får jag nöja mig med en gammal crt-burk...

Finns avsnitten att få tag på alltså? BBC: s hemsida då eller?

Nu fick den här tråden motsatt effekt på mig (än vad trådskapren kanske tänkt sig).

VILL HA EN 1080 HD-TV !
Släng min gamla TV i ett mangroveträsk ;-)

Skämt åsido, jag har sett naturfilmer på TV sedan barnsben, många timmar Arne W har det blivit.

Detta är den maffigaste naturfilmen jag sett, trots tjock-TV på 29". Hoppas den kan bidra till att få homo sapiens att inse att planeten måste vårdas bättre i framtiden.

Nu vet jag vad folk tycker om piratkopiering (Och jag håller med er till stor del!)

MEN! Om nu jag inte på något sätt kan köpa t.ex. BBC Planet Earth HDTV 1080p, så har jag faktiskt inget annat val än att ladda ner det från en torrentsida som är rippat digitalt från tv-kanalen BBC-HD.

Så jag har alltså tankat ner Planet-Earth. Tyck vad ni vill om piratkopiering!

(Planet earth finns på t.ex. mininova.org - Om nån motsätter sig att jag skriver länken tar jag bort den)

Tyvärr så är sändningen av HD-material komprimerat till 20 Mbit/s (från HDCamSR-bandens 185 Mbit/s). "Full HD kvalitét" kan man alltså bara få genom Blue-Ray skivor idagsläget.

Även 185 Mbit/s är faktiskt också en reducering från full bandbredd men den skillnaden kan man inte se. I okomprimerad HDTV räcker 1 Gbyte för endast 7 sekunder program så det går åt ordentliga mängder lagringsutrymme. Därav valet att även komprimera i bearbetningsledet.

Grym tv-serie..vad gillade ni späckhuggaren som fångade sälar i förra programmet (tro det var förra..). Sanslöst..!

ANNONS