Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TV-tips 27/9 kl. 20.00

Produkter
(logga in för att koppla)

D76

Aktiv medlem
Hej!
Tänkte bara tipsa om Vetenskapens Värld på tvåan ikväll klockan 20. Klipp från tv.nu:

"Vetenskapsmagasin. Del 5 av 9. Digital skymning. Vi fotograferar och filmar, bränner cd-skivor och fyller hårddiskarna med länkar och dokument. I den digitala tidsåldern samlas minnen som aldrig förr, men får barn och barnbarn någon glädje av det? Vår tids ettor och nollor kan vara borta om några decennier. Programledare: Henrik Ekman. Text-tv 299. Även textat 2/10."

//David

PS. Själv tycker jag att beskrivningen är lite provokativ och pessimistisk, men vi får väl se...
 
Hmmmm!!!!! Vad ska dom säga!!!!

Skall bli riktigt spännande o se vad dom säger om det digitala, kanske en ren smutskastning på det digitala vem vet vi får se....
 
undrar om människor kände samma oro när böcker började tryckas... de "ersatte" ju muntlig tradition o kunde lätt brinna upp...
 
Jaja, inget nytt ännu;) Tror nog det flyktiga infoflödets tragedi är nära;))

Skämt och sido, jag som "analogist" blir minnsann sporrad att köra vidare med traditionell film!

Mvh Niclas,
 
Det får iaf mig att fortsätta med film för sånt som man vill behålla ex. porträtt av barnen osv.

Samtidigt kommer jag inte ge upp planerna på att köpa en digitalkamera som man kan ta bilder på sånt som maninte tycker är lika viktiga!
 
Inte mycke bytt dom hade att komma med. Men det får väl kanske en och annan som inte tänkt i dom banorna att printa ut lite.
 
För en tid sedan kom jag på den ultimata lösningen på problemet! :)

Man överför de digitalbilder som är viktiga till helt vanlig film (dia) som sedan kan sparas på vanligt sätt.

Men det finns ett litet problem, ingen erbjuder denna tjänst! :)

/Joakim
 
sjohan skrev:
Inte mycke bytt dom hade att komma med. Men det får väl kanske en och annan som inte tänkt i dom banorna att printa ut lite.
Nej, det var inte mycket nytt. Dessutom blandade man ihop olika problem med digitaltekniken: hållbarheten på lagringsmedia, möjligheten att läsa dessa fysiskt och möjligheten att förstå filformaten. Mot bakgrund av det sista framstår Adobes DNG-initiativ som extra lovvärt liksom open-source-rörelsens arbete. Men det stora problemet är väl det förstnämnda, att media bryts ner, jpeg- och tiff-filer lär ju kunna läsas under överskådlig framtid.
Liax skrev:
Man överför de digitalbilder som är viktiga till helt vanlig film (dia) som sedan kan sparas på vanligt sätt.
Det är ju här man ofta hamnar när man funderar över problemet med digital lagring. Men vill du gå tillbaka till raw-filen för att ändra uttrycket i bilden så går ju inte det. Om du inte lagrar digitalt fast på film, men då är vi ju där igen... Men tanken är inte dum och kanske kommer denna funktion så småningom.
 
Iden på att lagra dom käraste bilderna på film är inte dum. Man har ju fortfarande den enorma bekvämheten som det digitala innebär. Lätt att redigera, slänga, klippa osv. Om det erbjöds en sån tjänst för en liten peng per bild så skulle jag gärna göra det för mina mest kära bilder. Visst det blir dyrare än om man fotade med film men mer praktiskt.
 
Det är ju inte "överskådlig framtid" man disskuterar.

Jag tänker på bilderna på min farmors morföräldrar. Vad hade hänt med dem efter 100 år om man tagit bilden digitalt och sparat på en skiva eller något, kanske i photoshops fil format. Det är bara det att om 10 år så heter programmet (det som "alla" använder) pictureshop och tillverkas av något företag som inte ens är påkommet idag. Det sista de vill är att stödja photoshopformatet eftersom det är konkurrerande..

har ingen aning om det kommer bli så men det är ju ingen omöjlighet
 
Liax skrev:
För en tid sedan kom jag på den ultimata lösningen på problemet! :)

Man överför de digitalbilder som är viktiga till helt vanlig film (dia) som sedan kan sparas på vanligt sätt.

Men det finns ett litet problem, ingen erbjuder denna tjänst! :)

/Joakim

Det finns de som för över digitalt till dia/negativ!

Se denna tråd för mer information:
Digitalt till negativ


//Marcus Lindh
 
Forslund skrev:
Det sista de vill är att stödja photoshopformatet eftersom det är konkurrerande..
Fel. Microsoft har t ex länge haft stöd för Wordperfect i Word, möjlighet att välja Wordperfect-snabbkommandon och hjälp för Wordperfect-användare. Att stödja ett konkurrerande filformat kan många gånger vara en förutsättning för att ta över kunderna. Sannolikt är det därför Microsoft håller filformaten i Office-paketet hemliga, vilket ju känns lite olustigt med tanke på alla dokument på myndigheter, inom sjukvården, etc som är lagrade i något av dessa format.
 
Men vill du gå tillbaka till raw-filen för att ändra uttrycket i bilden så går ju inte det. Om du inte lagrar digitalt fast på film, men då är vi ju där igen... Men tanken är inte dum och kanske kommer denna funktion så småningom. [/B]


Som jag tänkt så gör man analoga kopior på vanlig film av digitalbilderna. Filmen förvaras som vanligt i plastfickor. Men man skulle även kunna tänka sig att de förvaras i rullar om tex 50 - 100 bilder.

Fördelarna:

- Du behöver ingen dator för att se dina bilder, solen eller en lampa räcker (och en lupp).

- Det är en beprövad teknik.

- Det tar förhållande lite plats.

/Joakim
 
USCH, det där var något av det sämsta skräp jag någonsin sett. Vetenskapens Värld brukar hålla en rätt bra kvalite tycker jag, men det där var ren och skär populärvetenskaplig skrämselpropaganda. Sist jag såg något som var lika sant är nog alla vallöftena under valen.

Dels hade dom ett otal rena faktafel i programmet. Det värsta är att dom helt har missuppfattat Moores "lag" och bara gått på den populära myten som cirkulerar som "sanning". Källkritik tack. Och det var ju roligt att höra att det norska labbet letar försvunnen data på trasiga moderkort, att dom tar fel på en sådan basal sak är helt ofattbart.

Dessutom nämner dom inte ens att det går att få bilderna på fotopapper så att dom visst kan ses i byrålådan om ett antal år. Och dom väljer helt att fokusera på alla tillkortakommanden på dom olika typerna av lagringsmedia som finns, och struntar helt med fördelarna.

Som avslutning tar dom som pliktskyldigast med KUF och super-ultra-high-tech versionerna av långtidslagring som gemene man inte ens kan drömma om att få tillgång till istället för att faktiskt ge lite vettiga råd till vad folk kan göra för att bevara sin data. Det enda riktigt vettiga i programmet var bitarna om migrering och emulation, även om bitarna om emulation var rätt så vinklade.

Ne, gör om, gör rätt säger jag bara.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.