Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TV-tips 27/9 kl. 20.00

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi på fotosidan är inte särskilt representativa vi är nog bättre än snittet på att flytta data, vi är nördar *s*

Kanske programmet funkade som väckarklocka för en del som har bilder (o testamenten) kvar på gamla disketter...

En sak som de missade var att dataformat ofta är ganska standardiserade så även om Photoshop läggs ner så kommer sannolikt andra program fortsätta läsa tiff o jpg filer.

Om tusen år så kanske ingen kan se mina bilder. Det lär å andra sidan inte vara någon stor black om foten för mänskligheten ;-)
 
HDFS) (KGS skrev:
Vi på fotosidan är inte särskilt representativa vi är nog bättre än snittet på att flytta data, vi är nördar *s*

Kanske programmet funkade som väckarklocka för en del som har bilder (o testamenten) kvar på gamla disketter...

En sak som de missade var att dataformat ofta är ganska standardiserade så även om Photoshop läggs ner så kommer sannolikt andra program fortsätta läsa tiff o jpg filer.

Om tusen år så kanske ingen kan se mina bilder. Det lär å andra sidan inte vara någon stor black om foten för mänskligheten ;-)

Nej, men bilderna från Irak och WTC kanske uppfattas som intressenta om 300 år?

Det mest skrämamnde är som de tog upp om offentliga handlingar osv, som kyrkböcker. Om enskildas bilder inte går att ses av våra efterlevande är kanske inte så farligt
 
Liax skrev:
För en tid sedan kom jag på den ultimata lösningen på problemet! :)

Man överför de digitalbilder som är viktiga till helt vanlig film (dia) som sedan kan sparas på vanligt sätt.

Eller så fotar man med dia direkt...känns som en något smidigare lösning....
 
Jag föreslår en träff på, säg, Grand Hôtel Saltsjöbaden, om tusen år från idag (bara det inte är en tisdag, för jag e upptagen då) så kollar vi om nån kan visa ett fungerande dia då... jag lovar att ta med en CD och en DVD till mötet. Nån som bor närmare kanske kan baxa med sej en dator o en projektor ;-)
 
Problemet ger ju oanade möjligheter för någon smart figur att bli rik. Uppfinn en bra, billig manick som kan lösa problemet med datalagring enkelt och billigt för gemene man. Marknaden för en bra lösning är i princip oändligt stor. Jag har mina misstankar att vi ganska snart kommer att se exempelvis gravyrverk för datalagring i guldplattor och liknande.

Det där kristallhologramminnet lät intressant men det lär krävas hyfsat avancerad utrustning för att kunna läsa kristallerna.
 
Lysande!

Alla som vill att deras bilder ska fungera på vår återträff om tusen år sätter in ett valfritt belopp på mitt pg 901950-6 varje år o så fixar jag en maskin som tar hand om fil(m)erna när vi ses! okej?

Om jag misslyckas åtar jag mej att ta nya bilder åt er ;-)









*finstilt text om undantag vid eventuellt dödsfall o tekniska problem*
 
HDFS) (KGS skrev:
Jag föreslår en träff på, säg, Grand Hôtel Saltsjöbaden, om tusen år från idag (

Jag tror vi har ett problem här...
Grand Hôtel i Sltsjöbaden finns nog inte kvar om sådär 1000 år...
Man anväder för klent byggmaterial numera.

Vi får nog hitta ett nytt ställe att träffas på. För vi själva litar väl på att forskningen ser till att vi kommer leva mer än 1000 år... ;-)
 
Du får skynda dig att se på det innan det försvinner i cyberrymden då, programmet är ju självförstörande för att riktigt göra det här med kort tid på digitala lagringsmedia synligt.
 
Helgesson skrev:
Kan inte film angripas av div parasiter...såsom svamp och annat??



Jovisst!
Hittade ett dia förra året som legat i botten av en flyttkartong som inte blivit uppackad vid de senaste flytten...
Ensam glas-dia i fuktig kartong 20 år i källare!
Ingen rolig syn..
De va nå'n konstig beläggning, antagligen nå'n svamp!!

Så visst händer det! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.