Annons

TV i studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Birkestad

Medlem
jag har funderat ut en bildidé där jag kommer att behöva fota en vanlig analog TV i en fotostudio. problemet är inte bara att TV'n ska vara med utan att bilden som visas på själva TV'n måste synas. hela bildidén bygger nämligen på just det.

att ljussätta kan jag lära mig och experimentera fram men det känns lite onödigt att släpa med sig en eller flera stora klumpiga analoga TV-apparater (beroende på hur jag vill ha det) till studion utan att ha resonerat lite kring huruvida detta går att genomföra eller inte.

så vad har ni för erfarenheter eller idéer och teorier kring att få med bilden på en TV när man fotar i en studio? kommer ljuset från blixtrarna bli så starkt och kräva så pass snabb slutartid att bilden från TV'n aldrig kommer fastna på kortet eller vad tror ni?
 
Kortfattat är det så att du måste exponera efter bilden på teven, och inte använda slutartider kortare än 1/30s (för att tevebilden inte ska blir randig). Du måste alltså kunna ställa ner blixtljuset tillräckligt mycket för att matcha tevebilden. Utförlig beskrivning finns här.

Om du inte får till det med blixtljuset kanske det skule fungera att ta en exponering av bara teveskärmarna (utan blixtar då) och en exponering med det ljus du vill ha, och sedan lägga ihop exponeringarna i Photoshop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.