Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två zoomobjektiv kontra ett superzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

jogose

Ny medlem
Hej

Jag skall köpa en DSRL och valet står mellan Nikon D50 eller Minolta D5D. Båda dessa finns i paket med två objektiv (18-55 och 55-200 eller 18-70 och 75-300) för ungefär samma kostnad som man kan få köpa ett hus + ett Sigma 18-200.

Så vad säger ni som vet, skall jag satsa på två objektiv eller ett?

Jag fotar mest vindsurfing, skidåkning och tar bilder på familjen... Jag ser fördelar med båda alternativen. Väljer jag ett superzoom blir kameran mindre och lättare att ta med i vardagssituationer, väljer jag däremot Minolta alternativet får jag bättre bränvidd vilket är bra när man fotar vindsurfing, men samtidigt blir det lite mer utrustning att ta med.

/Jonas (rådvill)

Jag hade valt Minoltan med Sigma 18-200 kompletterat med en ljusstark 50mm. Minoltas 1,7/50mm är mycket bra, den kan du använda när du plåtar dina barn (porträtt). Vi lever i ett ofta ljusfattigt land och då behöver du ett ljusstarkt objektiv.

Annars är Sigmas 2,8/18-50mm och en telezoom kanske ett ännu bättre val.

Jag står lite inför samma dilemma.
Jag köpte D5D:n med DT18-70 som jag tänkte komplettera med en telezoom.
Nu har jag dock börjat snegla på Sigmas 24-135/2,8-4 som på D5D:n motsvarar 36-200 med bra ljusstyrka. Det blir en rätt bra allroundglugg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar