Annons

Två skärmar till Elements 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder XP Home och Elements 3. Jag undrar om det är någon som vet om det går att använda två skärmar när man redigerar bilder i Elements 3, så att den ena skärmen visar endast bilden i fullskärmsläge medan den andra visar den vanliga redigeraren i Elements 3?
Jag vet att det fungerar i CS2, men inte om det fungerar i Elements och i så fall hur man gör.

Anledningen är att jag ibland ser mindre lyckade resultat av redigeringen när jag tittar på bilderna i Elements fotogranskare (fullskärm) som jag inte såg i redigeraren medan jag redigerade bilderna.
Jag skulle därför kunna undvika dessa missar redan medan jag redigerar bilderna och slippa gå tillbaka och göra om, vilket då också samtidigt blir lite chansartat.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
jag tror det är mindre omständligt att trycka "tab" (bort med verktygslådan etc.) och "f" tills du får fullskärm.

då får du fullskärm och du slipper vrida skallen mot den andra skärmen.

man kan dessutom redigera bilden i det fullskärmsläget.
 
Hur gör man det med CS2 då? Jag har också funderat på om man kan köra 2st skärmar till en dator. Så att man tex kan ha Bridge på ena skärmen och Ps på andra. Går detta att lösa?

Ett tips till dig Lasse är att när du redigerar bilderna så visa dom alltid i 12.5, 25, 100% osv... Tex om man har en bild uppe i 33.33% som mitt CS2 väljer automatiskt när jag öppnar en bild så ser det helt konstigt ut när jag tex lägger på usm. Du kanske redan visste detta, men nu vet du det iaf ;)
 
går alldeles utmärkt att köra PS med 2 skärmar. det som krävs är ju dubbla skärmutgångar på grafikkortet

Jag använder 2 st 21 tummare och har man en gång börjat så är det svårt att gå tillbaka till en skärm.
Brukar ha bildmappen på ena, då kan jag bara dra bilden över till PS. alternativt så har jag Word på ena o PS eller nåt annat igång på andra.
Aftonbladet till Vänster o Expressen till höger
:-D
praktiskt när man vill se en instruktionsvideo samtidigt som man testar.

Men som nämdes tidigare, för att få bort paletterna så är det enklaste att använda Tab

Mvh
Göran
 
forry4U skrev:
går alldeles utmärkt att köra PS med 2 skärmar. det som krävs är ju dubbla skärmutgångar på grafikkortet

Jag använder 2 st 21 tummare och har man en gång börjat så är det svårt att gå tillbaka till en skärm.
Brukar ha bildmappen på ena, då kan jag bara dra bilden över till PS.

Men hur löser man detta? Så datorn skickar rätt grej till rätt skärm. Jag kör bla med en laptop och där finns en VGA skärm utgång. Hur om jag tex vill ha den skärmen som sitter i laptopen till Bridge och den externa till PS? Eller om man vill ha det som Lasse säger.
 
Senast ändrad:
Albwah skrev:
Men hur löser man detta? Så datorn skickar rätt grej till rätt skärm. Jag kör bla med en laptop och där finns en VGA skärm utgång. Hur om jag tex vill ha den skärmen som sitter i laptopen till Bridge och den externa till PS? Eller om man vill ha det som Lasse säger.

Detta fixar drivrutinerna till grafikkortet. Du får gå in under grafikinställningarna och där kan du välja vilken skärm som skall bli "Master" och alltså få startmenyn från Windows etc. Och den andra skärmen blir då Slave.

Ibalnd kan det vara lite mickligt att få till detta första gången, speciellt om du skall ha olika upplösning på skärmarna. Men har man fått till det så funkar det oftast sedan.
 
forry4U skrev:
går alldeles utmärkt att köra PS med 2 skärmar. det som krävs är ju dubbla skärmutgångar på grafikkortet
Eller två grafikkort. Tidigare körde jag med tre skärmar på min gamla dator, två på ett grafikkort med dubbla utgångar och den sista skärmen på ett annat grafikkort. Det grafikkort som hanterade skärmen där jag lade paletter och liknande behöver ju inte vara särskilt häftigt.

Som sagt, drivrutinerna hanterar allt och du kan berätta för Windows hur skärmarna står fysiskt i förhållande till varandra. Därefter är det bara att dra alla paneler och småfönster dit man vill ha dem.
 
Inga bekymmer, jag kör med Nvidias grafikkort och där är det bara att välja ett läge som heter dual view och sedan är det fritt fram att dra fönster från den ena skärmen över till den andra. Samma funktion kan ibland även heta extended desktop. Jag kör med en bärbar hp och skaffade nyligen en Eizo skärm för att kunna redigera bilder på. Jag kör den externa skärmen via VGA och det fungerar förhållandevis bra. Dessutom går det att kalibera skärmarna enskilt så att det går att köra skärmarna med olika profil.
 
Hej!

Många intressanta svar här. Men jag kan inte få det här med tab och f att fungera. Är inte tab den knappen med de två pilarna åt vänster och höger, som man använder för att förflytta sig runt i ett aktivt fönster?
Det händer absolut ingenting när jag trycker tab i redigeraren, men den fungerar som vanligt i andra fönster. Och tab samtidigt som f får heller ingenting att hända.

Jag har sökt på "hjälpsidorna" (färg ger noll träffar!) på olika ord, fullskärm, tab etc, men jag har inte hittat någonting om fullskärmsläge i redigeraren. Det enda jag hittar om fullskärm är om fotogranskaren i sorteraren.

När jag orkar ska jag dekompilera den där hjälpfilen så att det går att söka i den som i en vanlig textfil.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Hej, Simon!

Nej, det kanske inte fungerar i Elements. Jag har inte orkat undersöka saken mer. Men jag blir lite nyfiken ändå på hur det här fungerar i CS2, som jag gissar att du använder.

Kan man ha bilden i riktig fullskärm, alltså så att den verkligen fyller hela skärmen, utan fönsterramar etc, och ändå redigera den?
Väljer man verktyg endast med kortkommandon eller kan man ha en liten miniverktygslåda som man flyttar omkring så att den stör så lite som möjligt?
Går det att arbeta med lager fast bilden är i fullskärmsläge?

Man kanske inte ska hoppas för mycket på att det ska finnas en gratis eller billig plug-in som gör det här möjligt i Elements, men man kan ju inte utesluta det. Om någon känner till någon sådan plug-in vore jag intresserad.

Mvh.
Lasse C
 
Provade nu och det var inga problem alls att få allt att funka. Hur grymt som helst!! Blir mycket mycket enklare och effektivare att behandla bilder.
 
Lasse C skrev:
Hej, Simon!

Nej, det kanske inte fungerar i Elements. Jag har inte orkat undersöka saken mer. Men jag blir lite nyfiken ändå på hur det här fungerar i CS2, som jag gissar att du använder.

Kan man ha bilden i riktig fullskärm, alltså så att den verkligen fyller hela skärmen, utan fönsterramar etc, och ändå redigera den?
Väljer man verktyg endast med kortkommandon eller kan man ha en liten miniverktygslåda som man flyttar omkring så att den stör så lite som möjligt?
Går det att arbeta med lager fast bilden är i fullskärmsläge?

Man kanske inte ska hoppas för mycket på att det ska finnas en gratis eller billig plug-in som gör det här möjligt i Elements, men man kan ju inte utesluta det. Om någon känner till någon sådan plug-in vore jag intresserad.

Mvh.
Lasse C

Tjabba.. jovisst serdu.. jag kan ta några printscreens så får du se hur det ser ut.

TAB - styr visning av verktygslådan + alla fönster såsom lager, histogram, makron osv.

F - styr visningen av det aktuella bildfönstret, i cykeln (efter antal tryck på f-knappen) som följer:

-standard fönster ->- Maximerat fönster ->- Fullskärmsläge ->- Standard- osv.

maximerat fönster motsvarar det vanliga maximerandet av ett bildfönster men photoshop döljer dessutom den blåa (standard) programlisten högst upp i programmet.

När man är i fullskärmsläget kan man antingen byta verktyg med snabbkomandon eller genom att trycka TAB en gång för att visa verktygslådan osv.

Huruvida bilden fyller ut fönstret helt beror ju såklart på bildens dimensioner men det går att fylla bildfönstret med endast bilden, JA!

bild1:
http://www.myimagehub.com/files/4320/ff1.jpg

bild2:
http://www.myimagehub.com/files/4320/ff2.jpg


Jag kör windowsXP och CS2
 
harryett skrev:
Tjabba.. jovisst serdu.. jag kan ta några printscreens så får du se hur det ser ut.

Hej, Simon!

Tack för illustrationsbilderna. Det där verkar ju helt kanon!
Jag tvivlar på att den möjligheten finns i Elements 3, även om det programmet har visat sig innehålla annat man inte trott. Men jag har funderat på att skaffa Elements 5. Möjligtvis (och förhoppningsvis) har Adobe lagt till fullskärmsredigering sedan Elements 3. Det är inget jag har undersökt än när det gäller Elements 5.

Om det är någon som läser det här och vet på raken hur det förhåller sig med fullskärmsredigering i Elements 5, så skriv gärna en rad.

Mvh.
Lasse C
 
Jag vill bara göra en reflektion kring två skärmar (som jag kört sen Windows 98). Det känns som Adobes nya gränssnitt är allt mer anpassade för en jätte-skärm, gärna wide

Dvs fotot ligger i mitten och till höger och vänster om det ligger verktygen dockade: Camera RAW, Lightroom, nya Photoshop CS3, Elements 5. Alla är sådana.

Jag förstår tanken och egentligen är det smart. Det lär vara fler som har en stor skärm än de som har två små. Åtminstone på sikt.
 
Hej, Mattias!

Tack för upplysningen. Jag håller med om att det känns ganska naturligt ifall datorprogram blir mer anpassade för widescreenskärm. Dels för att TV- och DVD-branchen har tagit steget in i widescreeneran för länge sedan, samtidigt som TVn och datorn blir alltmer integrerade. Och dels för att det ofta blir trångt på datorskärmen, kanske framförallt när man håller på med bild- och videoredigering, men även i många andra sammanhang också.

En 16:9-skärm, dessutom i större storlekar, känns onekligen smidigare än två 4:3-skärmar. Jag har faktiskt undrat varför man inte hör mer om 16:9-skärmar till datorer. Eller så har jag kanske bara missat det.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.