Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två objektivfrågor: Miranda och Tokina

Produkter
(logga in för att koppla)

wirsen

Aktiv medlem
Två objektivfrågor

Hej!

Jag var på en loppmarknad idag och inhandlade två objektiv:

Miranda Auto 1:1,8 f 50mm och Tokina wide-auto 1:2,8 f 28mm

Jag har inte hittat så mycket information om dessa på Internet, kanske någon som har lite mer koll på
dessa?

Sedan läste jag någonstans att Tokina linserna skulle fungera på Pentax kameror (i mitt fall K20D),
men det verkar den inte göra. Vet någon något om detta?

Är rätt ny vad gäller retro gluggar.

Tacksam för svar!

mvh Niklas

Miranda-objektiv passar på Miranda-kameror.
Tokina är en tredjepartstillverkare av objektiv, så ett Tokina-objektiv passar på den kamera det är tillverkat för att passa på. Kan vara Pentax eller, som i det här fallet, någon annan kamera.

Hur ska man veta vilken kamera den passar på då?
Du kan fotografera objektivets fattning och visa den här. Det finns säkert någon som känner igen den. Se till att bilden även visar bländarringen. Flera objektivfattningar, t.ex. gamla Nikon och gamla Minolta, har olika kopplingar från bländarring till kamerahus som kan hjälpa till med identifieringen.

Det kan också stå någon kod nära fattningen, men de kan vara lite kryptiska, t.ex. M eller MAF för Minolta och NI för Nikon.

Hej!

Jag var på en loppmarknad idag och inhandlade två objektiv:

Miranda Auto 1:1,8 f 50mm och Tokina wide-auto 1:2,8 f 28mm

Jag har inte hittat så mycket information om dessa på Internet, kanske någon som har lite mer koll på
dessa?

Sedan läste jag någonstans att Tokina linserna skulle fungera på Pentax kameror (i mitt fall K20D),
men det verkar den inte göra. Vet någon något om detta?

Är rätt ny vad gäller retro gluggar.

Tacksam för svar!

mvh Niklas

Miranda Auto 1;1,8 50 mm var normaloptiken till Miranda Sensorex. Fattningen var unik för Miranda och eftersom Miranda hade ett relativt kort anslagsmått lär det inte vara troligt att det finns någon adapter till Pentax K-bajonett.

Och det är länge sedan Miranda "somnade in".

Tack för svaren. Mirandan kanske man kan sälja på tradera eller något. På Tokina gluggen står det inget om till vilken fattning det är.

endast: tokina, wide-auto, 1:2.8, f 28 mm samt ett no. 681261

Objektivet"gängar" i pentaxen men hålls inte kvar på plats. alltså om jag vänder den upp och ner, så åker den av gängorna.

Det står iofs. Min i röd liten text vid bakstycket. kan det vara Minolta?
Och går den då att med en adapter anpassa till pentax kameran?

Har kikat runt på nätet ytterligare och sett att Tokina linsen är till Minolta, finns det någon adapter till Pentax K20D?

Hur menar du att de fastnar permanent?
Objektivfattningar brukar ha flera "hack", t.ex. som ska hålla fast objektivet. I olyckliga fall kan ett hack fastna i något inne i huset och då man inte kan peta undan det objektivet har fastnat i, utan att först ta bort objektivet, sitter objektivet fast "permanent". Fundera på hur du kan ta bort ett objektiv om knappen som frigör objektivet plötsligt är borta ...
Det låter ju "läskigt"!
... och dyrt.

Även om objektivet inte fastnar kan man få problem. Har man otur sticker det främmande objektivet in längre i kamerahuset och kan skada spegeln eller något annat viktigt.

Har kikat runt på nätet ytterligare och sett att Tokina linsen är till Minolta, finns det någon adapter till Pentax K20D?
Det kan inte finnas någon adapter från Minolta MC/MD till Pentax som medger fokus mot oändligheten (och som inte innehåller linser som en telekonverter) då avståndet mellan bajonett och film är 2mm kortare för Minolta (43,50mm) än för Pentax (45,46mm). Adaptern skulle alltså behöva vara -2mm tjock. Kanske M. C. Escher kan rita en? :)

Att använda en adapter med linser i är ett slöseri med tid och pengar. De ger en förslust av kvalité och förlänger brännvidden, vanligtvis med 10%. Inte värt besväret för ett gammalt manuellt Tokina-objektiv för Minolta när det finns så många gamla manuella objektiv, både från Pentax och andra, som passar utan adapter på din kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar