Annons

Två nya stilar att ladda ner till bildkontrollen för Nikon D3, D700 och D300

Produkter
(logga in för att koppla)
stefohl skrev:
Tvivlar jag på. Konverteringen till arbetsfärgrymden sker vid exporten av bildfilen och bör inte påverka brus och DR. Men jag har inte provat, eftersom jag alltid använder ProPhoto inledningsvis. Sedan kan jag konvertera till andra, mindre färgrymder när jag vet hur bilden ska användas.

Stefan

Min tanke var att klippta skuggor och utbrända högdagrar i en sRGB-konverterad fil i síg pekar på sämre uppnått kontrastomfång (inte DR kanske för det bestäms ju av sensorn) och därmed ökad risk för mer brus, sämre detaljåtergivning och mindre fullständig färgrepresentation dvs helt enkelt sämre bildkvalitet än samma fil konverterad i ProPhoto RGB om samma områden (som var klippta respektive utbrända i sRGb-filen) där är korrekt återgivna.

Fortsatt bildbehandling i Photoshop, åtminstone i jpg, borde då förvärra dessa "fel" och tydliggöra skillnaderna mellan två filer konverterade i/till olika färgrymder.
 
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Om jag inte misstolkar den här fotografen fullständigt skulle sRGB kunna ge sämre bildkvalitet och mer brus än om AdobeRGB används i kameran och sedan en större färgrymd som ProPhoto RGB nyttjas i rawkonverteraren.
Jo, men jag tror inte han har rätt. Jag har aldrig sett att inställningar i kameran påverkar råfilens utseende i Canons kameror.

Men det grundläggande som han säger, använd en stor färgrymd som ProPhoto RGB i 16 bitars färgdjup i din råkonverterare för att undvika att du klipper färger. Det är inte bra när en färgkanal blir helt vit eller svart redan i råkonverteraren. Varje förändring senare gör saker värre.

Om du sedan vill använda en mindre färgrymd i ditt bildbehandlingsprogram är det OK. Men se till att du minskar färgernas mättnad så att de får plats innan för den mindre färgrymdens utrymme innan du konverterar till den mindre färgrymden.

Stefan

Stefan
 
stefohl skrev:
Jo, men jag tror inte han har rätt. Jag har aldrig sett att inställningar i kameran påverkar råfilens utseende i Canons kameror.

Men det grundläggande som han säger, använd en stor färgrymd som ProPhoto RGB i 16 bitars färgdjup i din råkonverterare för att undvika att du klipper färger. Det är inte bra när en färgkanal blir helt vit eller svart redan i råkonverteraren. Varje förändring senare gör saker värre.

Om du sedan vill använda en mindre färgrymd i ditt bildbehandlingsprogram är det OK. Men se till att du minskar färgernas mättnad så att de får plats innan för den mindre färgrymdens utrymme innan du konverterar till den mindre färgrymden.

Stefan

Stefan


Hoppar på lite angående färgrymderna.
Jag fotar alltid i AdobeRGB i min D300. Men när jag redigerar dom gör jag dom till sRGB direkt i ACR. gör jag inte det blir färgerna otroligt mättade, det ser inte klokt ut. Om jag justerar mättnaden i adobeRGB så det blir bra och sen justerar till sRGB blir dom väldigt urlakade. För att bilderna skall stämma när jag printar dom måste dom vara i sRGB. Vore det alltså fel att göra det redan i acr?
 
Joel.S skrev:
Om jag justerar mättnaden i adobeRGB så det blir bra och sen justerar till sRGB blir dom väldigt urlakade. För att bilderna skall stämma när jag printar dom måste dom vara i sRGB. Vore det alltså fel att göra det redan i acr?
Det verkar som du tilldelar din nya färgrymd istället för konverterar. Hur printar du bilderna? Om du får dåliga bilder vid utskrifter från en annan färgrymd har du/labbet fel inställningar.

Stefan
 
Jag fotar i Adobe RGB och printar i samma Adobe RGB men konverterar till sRGB för webben! Annars ser det inte klokt ut...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.