Annons

Två nya stilar att ladda ner till bildkontrollen för Nikon D3, D700 och D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Bättre att testa själv :)

Här ser du histogrammet om jag använder Prophoto RGB. Ingen klippning i någon färgkanal.
 

Bilagor

  • prophoto.jpg
    prophoto.jpg
    18.8 KB · Visningar: 354
Med exakt samma inställningar med undantag av att jag valt sRGB som färgrymd. Blå kanalen kraftigt klippt i skuggor, röda visar tendens att klippa i högdagrar.
 

Bilagor

  • srgb.jpg
    srgb.jpg
    18.3 KB · Visningar: 351
Det är mycket sällsynt att en färgkanal klipper om jag exponerat rätt, när jag konverterar till Prophoto RGB. Med Adobe RGB och framförallt sRGB krävs inte särdeles intensiva färger för att det ska ske.

Sedan kan man ju i efterhand konvertera till en mindre färgrymd, efter det att färgerna minskats i intensitet till dess att de är hanterbara.

Stefan
 
stefohl skrev:
Det är mycket sällsynt att en färgkanal klipper om jag exponerat rätt, när jag konverterar till Prophoto RGB. Med Adobe RGB och framförallt sRGB krävs inte särdeles intensiva färger för att det ska ske.

Sedan kan man ju i efterhand konvertera till en mindre färgrymd, efter det att färgerna minskats i intensitet till dess att de är hanterbara.

Stefan

Ett bra åskådliggörande av skillnaden. I tråden på dpreview togs ju just upp fördelen med att konvertera till ProPhoto för att undvika klippning eller utbrändhet i en kanal.

Ett annat förslag i den tråden var att använda ett magenta- eller cyanfilter. Har du någon erfarenhet av detta?
 
Teodorian skrev:
Ett bra åskådliggörande av skillnaden. I tråden på dpreview togs ju just upp fördelen med att konvertera till ProPhoto för att undvika klippning eller utbrändhet i en kanal.

Ett annat förslag i den tråden var att använda ett magenta- eller cyanfilter. Har du någon erfarenhet av detta?
Nej, det har jag inte, men jag kan ju bara föreställa mig vilken verkan det skulle ha. För mig är det självklart att inte »strypa« kamerans färgomfång genom att använda en färgrymd som är mindre än kamerans.

Stefan
 
Teodorian skrev:
Tillbaka till huvudämnet dvs bildkontrollen i D3, D300 och D700.

Vore det tekniskt möjligt för Nikon att lägga in
ProPhoto RGB som ett färgrymdsalternativ direkt i kameran?

Här är Nikons sida om bildkontrollen tex om de två nya bildstilarna:

http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/picturecontrol/application/option.htm
Ja, men tror aldrig de kommer göra detta. De har ju inte ens lagt in Adobe RGB, utan använder Nikon Adobe RGB. Jag tror de gör det för att inte behöva betala licenspengar till Adobe. Använde de ProPhoto skulle de behöva betala något till Kodak.

Stefan
 
Ett problem för fotografer som vill använda Capture NX vid rawkonvertering är att ProPhoto RGB inte finns som färgrymdsalternativ vid konvertering i det programmet.

Vilken färgrymd ligger närmast ProPhoto RGB - Wide Gamut RGB, Color Match RGB...?
 
Teodorian skrev:
Ett problem för fotografer som vill använda Capture NX vid rawkonvertering är att ProPhoto RGB inte finns som färgrymdsalternativ vid konvertering i det programmet.

Vilken färgrymd ligger närmast ProPhoto RGB - Wide Gamut RGB, Color Match RGB...?
Visst är det irriterande. Wide Gamut RGB är dock snarlik.

Stefan
 
Teodorian skrev:
Skillnaden mellan ProPhoto RGB och Wide Gamut RGB verkar vara liten i de flesta fall:
Men Westfalls resonemang utgår från slutanvändningen av bilden. Jag talar om vad man kan hämta in från kameran och det är en stor skillnad.

Jag håller helt med om att skillnaden mellan att använda Prophoto RGB eller Wide Gamut RGB är oerhört liten när man tittar på en utskrift eller på en skärm. Men när man tar i bilden vill man ju få med alla de färger som kameran registrerat.

Denna bild visar de färger som finns i en rätt färgsprakande landskapsbild. Varje färg representeras av en prick i detta Lsb-diagram. Den färgade ytan representerar det färgomfång som Wide Gamut RGB kan hantera. Som du ser finns det rätt mycket röda färger som kameran kan registrera, men inte återges av Wide Gamut RGB.

Stefan
 

Bilagor

  • wide-gamut.jpg
    wide-gamut.jpg
    21.4 KB · Visningar: 313
Teodorian skrev:
Ett problem för fotografer som vill använda Capture NX vid rawkonvertering är att ProPhoto RGB inte finns som färgrymdsalternativ vid konvertering i det programmet.

Vilken färgrymd ligger närmast ProPhoto RGB - Wide Gamut RGB, Color Match RGB...?
Jag har färgprofilen ProPhoto RGB i min version av Capture NX i alla fall (version 1.3.4)
 
Teodorian skrev:
Det var konstigt för jag kan inte hitta den färgprofilen i Capture NX 2.0.
Nu kan det vara jag som missförstår uppgiften men nog finns det en färgprofil som heter ProPhoto RGB både i version 1.3.4 och version 2.0 (testkör denna lite).
 

Bilagor

  • prophoto.gif
    prophoto.gif
    33.8 KB · Visningar: 259
I större färgrymder, Adobe RGB, Adobe Wide RGB, ProPhoto RGB mm, bör, eller måste, man då använda 16 bitars filer för att undvika posterisering?
 
jdandanell skrev:
Nu kan det vara jag som missförstår uppgiften men nog finns det en färgprofil som heter ProPhoto RGB både i version 1.3.4 och version 2.0 (testkör denna lite).

Ja, jag har förstått att den finns i NX 2.0 men inte i min dator. Färgprofilerna kommer i en helt annan ordning än vad din skärmdump visar. Än mer märkligt! Vad kan detta bero på? Vart har min ProPhoto RGB-profil tagit vägen?
 
perisak skrev:
I större färgrymder, Adobe RGB, Adobe Wide RGB, ProPhoto RGB mm, bör, eller måste, man då använda 16 bitars filer för att undvika posterisering?
För Adobe RGB är det inte nödvändigt, men för ProPhoto RGB och liknande är det en klar fördel om du ska bearbeta bilden kraftigt.

Stefan
 
stefohl skrev:
Det är mycket sällsynt att en färgkanal klipper om jag exponerat rätt, när jag konverterar till Prophoto RGB. Med Adobe RGB och framförallt sRGB krävs inte särdeles intensiva färger för att det ska ske.

Sedan kan man ju i efterhand konvertera till en mindre färgrymd, efter det att färgerna minskats i intensitet till dess att de är hanterbara.

Stefan

Kan färgrymden, och därmed hur stor del av vad kameran registrerat som utnyttjas i rawkonverteraren, påverka DR och brus i den konverterade filen? Ger en ProPhoto RGB-fil lite bättre DR och något mindre brus än en sRGB-fil?
 
Teodorian skrev:
Kan färgrymden, och därmed hur stor del av vad kameran registrerat som utnyttjas i rawkonverteraren, påverka DR och brus i den konverterade filen? Ger en ProPhoto RGB-fil lite bättre DR och något mindre brus än en sRGB-fil?
Tvivlar jag på. Konverteringen till arbetsfärgrymden sker vid exporten av bildfilen och bör inte påverka brus och DR. Men jag har inte provat, eftersom jag alltid använder ProPhoto inledningsvis. Sedan kan jag konvertera till andra, mindre färgrymder när jag vet hur bilden ska användas.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.