Annons

Två nya stilar att ladda ner till bildkontrollen för Nikon D3, D700 och D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är kluven inför dessa två nya bildstilar. Å ena sidan är det positivt att Nikon tillhandhåller dem som ett sätt att erbjuda oss
fotografer mångfald och valmöjligheter. Å andra sidan ställer jag mig frågande till behovet av dessa två nytillskott då de är alltför lika två redan befintliga stilar. Jag tror att för många är bildkontrollen redan från början en smula svår att begripa och överblicka. När det sedan kommer fler varianter att ladda ner till kameran eller välja på i NX-programmen kan det måhända skapa vissa frågetecken.

Först en jämförelse av den nya Porträttstilen med Standard, Neutral och D2XI. Porträttstilen har en aning mer kontrast än Neutral och är mycket lik D2XI men den röda färgen är en gnutta klarare och ett uns mer gul i D2XI-läget. Det är annars påfallande subtila skillnader mellan dessa tre stilar:
 

Bilagor

  • porträtt.jpg
    porträtt.jpg
    55.3 KB · Visningar: 1,979
Senast ändrad:
Så en titt på hur den nya stilen Landskap förhåller sig till Standard, Livfull och D2XIII. Det visar sig att Landskap lägger sig mellan Standard och den mer kontrastrika och färgmättade Livfull. D2XIII har lite mattare gröna nyanser än de tre övriga lägena inklusive Standard.
 

Bilagor

  • landskap.jpg
    landskap.jpg
    57.4 KB · Visningar: 1,972
Senast ändrad:
Tack för tipset. Har plockat ner dem och ska testa när jag kommer hem. Du har inte möjligtvis någon länk till lite större varianter av bilderna?
 
Thom Hogan (http://www.bythom.com/index.htm) är inte så förtjust i de bildstilar Nikon tillhandahållit i bildkontrollen till D3, D300 och D700.

"More Picture Controls
July 15--Nikon quietly added Landscape and Portrait Picture Controls on the global Web site. Landscape is another over saturated control, while Portrait seems like a more usable one, though it shifts reds and yellows a lot. Still, I'd rather have Nikon give the users the ability to create new Picture Control starting points. So far, out of the nine they've given us, three are too severe, three are simply mimics of what they've done in the past, leaving only three as something new and useful. Moreover, the color tendencies in all these Picture Controls are clearly Japanese-centric. Please, Nikon, either give users the ability to create new starting points or hire a handful of color experts across the globe to do so for us."
 
Förslag till förbättring av bildkontrollen

Som Thom Hogan säger vore det givetvis spännande att kunna skapa en egen bildstil från scratch istället för att utgå från en befintlig. Det går ju förstås att ladda in en egen bildstil från NX-programen men även en sådan kurva utgår från en befintlig bildstil.

Det intressanta är att Thom Hogan, likt många andra fotografer, finner både färgmättnad och kontrast för högt satta i D3 och D300. Han finner antingen Neutral eller D2XI och D2XII som bättre alternativ än den för kraftfulla Standard som ju är det av Nikon rekommenderade normalläget.

Mitt förslag till förbättring av bildkontrollen utgår ifrån de bildstilar vi nu har tillgång till:

1) Utveckla Ljusstyrkeparametern

Kontrollerna för skärpa, kontrast, färgmättnad och nyans har alla 9 eller 10 lägen (skärpa, kontrast och färgmättnad har även ett autoläge). I sin nuvarande form är Ljusstyrka-variabeln för grov och onyanserad med sina blott tre lägen. Ljusstyrkan borde precis som de övriga parametrarna kunna justeras i mindre och fler steg, säg fem eller sju enheter, om nu nio steg må vara väl många.

Dessutom, eftersom en ändring av Ljusstyrkan (som ju är en gammakontroll) främst påverkar (de mittersta och högre) mellantonerna i bilden, vore det ett välkommet tillskott om vi kunde välja en skuggprioritet istället. Då skulle mellantonerna inte påverkas nämnvärt utan just skuggor och lägsta mellantonerna skulle tex kunna höjas vid fotografering av kontrastrika scener. (En skuggprioriterad ljusstyrkekontroll liknar förstås både Active D-Lighting och D-Lighting),

2) Förbättrad kontroll av Färgmättnaden

Som så många andra DSLR har Nikons modeller alltid haft svårt att fånga röda färger på ett bra sätt. Ofta blir just den röda färgkanalen utbränd eller klippt vid exempvis fotografering av röda blommor eller när porträtterade personer har färgstarka röda kläder på sig.

Mitt förslag, huruvida det är tekniskt möjligt eller ej lämnar jag osagt, är att det skall vara möjligt att justera färgmättnaden för varje färgkanal för sig. Det skulle då innebära tre kontroller. som givetvis skulle kunna sammanlänkas till enbart en variabel precis som den nuvarande, en för den röda kanalen, en för den gröna och en för den blå.

Ett alternativ till denna konstruktion vore om färgmättnadskontrollen mer antog formen av vibrance-variabeln vi finner i Lightroom och ACR. Då förstärks inte färger som redan är mättade när färgmättnaden höjs.

Om nu D3, D300 och D700 tenderar att ha alltför hög färgmättnad i mångas ögon så har dessa kameror ytterligare ett annat färgmättnadsproblem: för låg färgmättnad i skuggorna. Jag har uppmärksammat detta förut. De nya CMOS-sensorerna ger sämre färgmättnad i skuggorna än de tidigare CCD-sensorerna i tex D80 och D200. (Här har vi den enda punkten ifråga om bildkvalitet där de nya kamerorna faktiskt är sämre än de tidigare)

Min "lösning" vore att det fanns en speciell kontroll kallad tex BSC (Boost of Shadow Colors) dvs en slags förstärkare av skuggfärgerna som inte påverkar färgmättnaden i mellantoner och högdagrar.

3) Mer omfattande Nyanskontroll

Nyansparametern har funnits sedan länge i Nikons DSLR. Den kontrollen påverkar främst röda färger så att ett positivt värde gör att det röda drar åt gult medan negativa värden ändrar färgen åt magenta. De andra färgkanalerna påverkas emellertid också, vare sig jag vill det eller inte. Det gör den nuvarande nyanskontrollen mindre användbar.

Min idé är att Nyans skall kunna påverkas för varje färgkanal oberoende av de andra. Tillsammans med en kanaluppdelad mättnadskontroll skulle jag då tex kunna ändra enbart färgmättnad och nyans för den röda kanalen när jag fotograferar rosor.

Nyanskontroller för varje kanal skulle innebära justeringsmjligher enligt nedan.

Röda kanalen: Åt magenta - 0 + Åt gult

Gröna kanalen: Åt gult - 0 + Åt cyan

Blå kanalen: Åt cyan - 0 + Åt magenta

(Jämför gärna med färgbalansfunktionen i Photoshop där det finns tre variabler för cyan -rött, magenta - grönt, och gult - blått samt möjlighet att påverka separat för skuggor, mellantoner och högdagrar.)

Sammantaget med den förbättrade vitbalansen, och färgbalanskontrollen för den som fotograferar i jpg, skulle dessa förändringar, och varför inte även det som Thom säger: möjlighet att skapa egna bildstilar från noll, ge betydligt bättre förutsättningar att såväl få så "färdiga" bilder som möjligt direkt från kameran som bästa tänkbara grundmaterial för vidare bildbehandling av NEF-filerna.
 
Senast ändrad:
Rättelse: Bortsett från autolägen har i bildkontrollen skärpa 10 lägen medan kontrast, färgmättnad och nyans har 7 lägen (inte 9 som jag felaktigt skrev ovan).
 
Hur kör du själv Tore?

Är det RAW för hela slanten och korrigeringar i NX eller föredrar du någon av bildkontrollerna?

Personligen försöker jag fotografera det mesta i raw nu för tiden men sport är fortfarande JPG och då i standard. Gillar att bildkontrollen "trycker till" färgerna lite extra och det brukar vara nice i sportsammanhang.
 
jdandanell skrev:
Hur kör du själv Tore?

Är det RAW för hela slanten och korrigeringar i NX eller föredrar du någon av bildkontrollerna?

Personligen försöker jag fotografera det mesta i raw nu för tiden men sport är fortfarande JPG och då i standard. Gillar att bildkontrollen "trycker till" färgerna lite extra och det brukar vara nice i sportsammanhang.

Jag kör alltid 14-bit NEF + jpg mellan fin på D3 och 12-bit (för hastighetens skull) + jpg mellan fin på D300. Jag använder egenmodifierade varianter av Neutral och Standard. Min nuvarande grundinställning i bildkontrollen är 0 i skärpa (alltid 0), -1 i kontrast, - 1 i ljusstyrka, -1 i mättnad och 0 i nyans. Jag varierar värden beroende på scenens beskaffenhet. Neutral fungerar bäst för porträtt och standard för andra sammanhang där människor saknas eller utgör en liten del av bilden. Jag skall testa om den nya stilen Porträtt kan fungera bättre än mina modifierade varianter av Neutral eller Standard.
 
Teodorian skrev:
Jag kör alltid 14-bit NEF + jpg mellan fin på D3 och 12-bit (för hastighetens skull) + jpg mellan fin på D300. Jag använder egenmodifierade varianter av Neutral och Standard. Min nuvarande grundinställning i bildkontrollen är 0 i skärpa (alltid 0), -1 i kontrast, - 1 i ljusstyrka, -1 i mättnad och 0 i nyans. Jag varierar värden beroende på scenens beskaffenhet. Neutral fungerar bäst för porträtt och standard för andra sammanhang där människor saknas eller utgör en liten del av bilden. Jag skall testa om den nya stilen Porträtt kan fungera bättre än mina modifierade varianter av Neutral eller Standard.
Får jag fråga varför du kör NEF+JPG?
Varför inte bara NEF?

Eftersom du kör oskärpt från kameran så måste du väl skärpa någonstans, gör du det i CaptureNX eller i PS (eller kanske båda?).

Nu blir det kanske i fel tråd men jag passar på när jag har din uppmärksamhet ;-)
 
jdandanell skrev:
Får jag fråga varför du kör NEF+JPG?
Varför inte bara NEF?

Eftersom du kör oskärpt från kameran så måste du väl skärpa någonstans, gör du det i CaptureNX eller i PS (eller kanske båda?).


Jag kör NEF + jpg därför att de flesta bilder jag tar är vardagsbilder och de duger ofta som de är i jpg och i mindre format. De bilder som är bra eller viktiga och/eller kräver bildbehandling tex pga dålig vitbalans eller felexponering kör jag till 98% i View NX, 1,5% i Lightroom, 0,5% Capture One. Jag använder rawkonverteraren som just konverterare och gör aldrig någon skärpning där. I CS2 kör jag actions, med eller utan försiktig grundskärpning. Viktiga bilder får vidare bildbehandling tex selektiv slutskärpning eller brusreduktion. De flesta bilder låter jag vara som de är. Jag tycker vanligtvis om kontrastrika bilder men känner allt mindre behov av att skärpa så mycket som förr.
 
men...

Om man bara kör NEF och sedan kör filkonvertering genom ViewNX så borde det väl bli samma sak som att köra NEF+JPG ?

Det borde väl även vara en liten fördel att man kan ta några bilder extra om man inte behöver spara jpg på minneskortet?

Jag frågade tidigare om "Filkonvertering" i ViewNX skapar en jpg med de inställningar som man hade i kameran för just jpg men fick inget svar.
 
jdandanell skrev:
men...

Om man bara kör NEF och sedan kör filkonvertering genom ViewNX så borde det väl bli samma sak som att köra NEF+JPG ?

Jpg-filerna blir de samma om du inte ändrar något i rawkonverteringen men då har du ju just inte vunnit något på att använda raw. Vitsen med raw är att kunna göra nödvändiga justeringar som inte låter sig (lika bra) göras i jpg.

Fördelen med jpg är att bilderna är klara direkt och inte behöver konverteras vilket tar onödig tid om faktorer som exponering, vitbalans och kontrast är tillräckligt bra.

Raw är förvisso överlägset jpg ur strikt bildkvalitetssynpunkt men har jag som fotograf ställt in kameran bra räcker bildkvaliteten för flertalet vardagsbilder.

jdandanell skrev:
Jag frågade tidigare om "Filkonvertering" i ViewNX skapar en jpg med de inställningar som man hade i kameran för just jpg men fick inget svar.

Ja, se ovan. De inställningar du gjort i kameran i bildkontrollen och för vitbalans följer med till View NX. Ändrar du inte dessa utan använder inspelat värde blir bilderna i princip identiska med visst övertag i upplösning för den rawkonverterade filen jämfört med jpg-filen.
 
Tack så mycket

Då är jag helt hundra på hur mitt arbetsflöde ser ut framöver. Jag har haft lite problem med att konvertera ett större antal nef-filer till jpg och captureNX är ju inte att tänka på där.

Som ett avslutande exempel...
Låt säga att jag åker till London en helg och bränner av 500 bilder. Det ryms på mina två 4GB CF och jag tar alla bilder i NEF. Väl hemma laddar jag in dem i datorn via Elements där jag taggar dem och rensar ut de dåliga bilderna som alltid tycks finnas.

Lek med tanken att jag sedan har 10 ordentligt bra bilder och 190 hyfsat bra bilder. Samtliga bilder är inladdade i en speciell mapp för just NEF-filer.

Eftersom jag gärna vill ladda upp bilderna från resan på flickr.com och visa mina vänner och släktingar så behöver jag skapa jpg's av dem. Det är här som nu ViewNX kommer in. Jag väljer en storlek, destination och hämtar lite kaffe medan programmet gör jpg's av mina 200 bilder som är kvar.

Sedan har jag mina 10 extremt bra bilder som jag kan lyfta in i CaptureNX och verkligen försöka få så bra som möjligt för att t.ex. beställa förstoringar eller liknande.

Med detta arbetsflöde ser jag följande fördelar med att bara köra nef mot att använda nef+jpg i kameran;
1. Jag får ut fler bilder på mina minneskort
2. Jag kan importera direkt från minneskort till avsedd mapp för nef-filer utan att få med jpg's där jag inte vill ha dem
3. Jag slipper låta elements koppla ihop rätt nef- med rätt jpg då jag vid importen bara har nef-filer vilket sparar tid.
4. Jag är inte låst till en viss storlek på jpg-bilderna utan kan välja storlek när jag konverterar dem via ViewNX.

En av få nackdelar är ju tiden det tar för viewnx att konvertera till jpg men som jag ser det så skulle jag annars få en liknande tid när elements skall para ihop nef+jpg.
 
Re: Förslag till förbättring av bildkontrollen

Teodorian skrev:


Som så många andra DSLR har Nikons modeller alltid haft svårt att fånga röda färger på ett bra sätt. Ofta blir just den röda färgkanalen utbränd eller klippt vid exempvis fotografering av röda blommor eller när porträtterade personer har färgstarka röda kläder på sig.


Har du provat med att använda en tillräckligt stor färgrymd? Vid sådana här motiv använder jag alltid Prophoto RGB, som är den enda färgrymd som är tillräckligt stor för att fånga in alla de färger som kameran registrerar. Blir aldrig problem med färger som klipper i det läget för min del.

Stefan
 
Re: Re: Förslag till förbättring av bildkontrollen

stefohl skrev:
Har du provat med att använda en tillräckligt stor färgrymd? Vid sådana här motiv använder jag alltid Prophoto RGB, som är den enda färgrymd som är tillräckligt stor för att fånga in alla de färger som kameran registrerar. Blir aldrig problem med färger som klipper i det läget för min del.

Stefan

Vore kul om du kunde hänvisa till någon källa som redogör för arbetssättet med ProPhoto RGB. Jag gissar att många som upplever att D300 och D3 ger för kraftiga färger, kontrast och tendens till "överexponering" skulle vara betjänta av att få reda på mer om ett sådant förfarande.

Annars är väl den här artikeln fortfarande giltig:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/restore-clipped.shtml
 
jdandanell skrev:
Tack så mycket

Då är jag helt hundra på hur mitt arbetsflöde ser ut framöver. Jag har haft lite problem med att konvertera ett större antal nef-filer till jpg och captureNX är ju inte att tänka på där.

Som ett avslutande exempel...
Låt säga att jag åker till London en helg och bränner av 500 bilder. Det ryms på mina två 4GB CF och jag tar alla bilder i NEF. Väl hemma laddar jag in dem i datorn via Elements där jag taggar dem och rensar ut de dåliga bilderna som alltid tycks finnas.

Lek med tanken att jag sedan har 10 ordentligt bra bilder och 190 hyfsat bra bilder. Samtliga bilder är inladdade i en speciell mapp för just NEF-filer.

Eftersom jag gärna vill ladda upp bilderna från resan på flickr.com och visa mina vänner och släktingar så behöver jag skapa jpg's av dem. Det är här som nu ViewNX kommer in. Jag väljer en storlek, destination och hämtar lite kaffe medan programmet gör jpg's av mina 200 bilder som är kvar.

Sedan har jag mina 10 extremt bra bilder som jag kan lyfta in i CaptureNX och verkligen försöka få så bra som möjligt för att t.ex. beställa förstoringar eller liknande.

Med detta arbetsflöde ser jag följande fördelar med att bara köra nef mot att använda nef+jpg i kameran;
1. Jag får ut fler bilder på mina minneskort
2. Jag kan importera direkt från minneskort till avsedd mapp för nef-filer utan att få med jpg's där jag inte vill ha dem
3. Jag slipper låta elements koppla ihop rätt nef- med rätt jpg då jag vid importen bara har nef-filer vilket sparar tid.
4. Jag är inte låst till en viss storlek på jpg-bilderna utan kan välja storlek när jag konverterar dem via ViewNX.

En av få nackdelar är ju tiden det tar för viewnx att konvertera till jpg men som jag ser det så skulle jag annars få en liknande tid när elements skall para ihop nef+jpg.

Ditt arbetssätt har sina poänger. Min huvudinvändning är att för att batchprocessing av NEF-filer skall bli bra förutsätter detta antingen att dina inställningar i kameran (tex för exponering och vitbalans) är bra för varje bild i batchen eller att samma justering fungerar lika bra på alla bilder i samma batch.

Skälet till att jag använder raw är dels när det behövs och jpg-filen inte är tillfyllest, dels för att kunna göra individuella justeringar för varje enskild bild. Är jpg-filerna bra, tack vare goda inställningar i kameran, duger de ofta som de är. Är jpg-filerna inte tillräckligt bra kan NEF-filerna ge utrymme för ändringar. Eftersom det sällan är samma "fel" på alla filer faller idén om batchprocessing då det krävs olika justeringar på de bilder som ingår i batchen.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Förslag till förbättring av bildkontrollen

Teodorian skrev:
Vore kul om du kunde hänvisa till någon källa som redogör för arbetssättet med ProPhoto RGB. Jag gissar att många som upplever att D300 och D3 ger för kraftiga färger, kontrast och tendens till "överexponering" skulle vara betjänta av att få reda på mer om ett sådant förfarande.

Annars är väl den här artikeln fortfarande giltig:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/restore-clipped.shtml
Du kan hitta lite om hur jag arbetar med färgprofiler på min hemsida http://www.profiler.nu/kursdok.html

Den pdf som finns där för nedladdning som heter Färgrymd tar upp lite av detta problem.

Den metod som tas upp på Luminous Landscape är en metod att restaurera en klippt kanal, om jag nu i all hast förstod vad han försökte göra.

Stefan
 
Re: Re: Re: Re: Förslag till förbättring av bildkontrollen

stefohl skrev:
Du kan hitta lite om hur jag arbetar med färgprofiler på min hemsida http://www.profiler.nu/kursdok.html

Den pdf som finns där för nedladdning som heter Färgrymd tar upp lite av detta problem.

Den metod som tas upp på Luminous Landscape är en metod att restaurera en klippt kanal, om jag nu i all hast förstod vad han försökte göra.

Stefan

Tack! Det blir till att pröva framöver.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.