Förslag till förbättring av bildkontrollen
Som Thom Hogan säger vore det givetvis spännande att kunna skapa en egen bildstil från scratch istället för att utgå från en befintlig. Det går ju förstås att ladda in en egen bildstil från NX-programen men även en sådan kurva utgår från en befintlig bildstil.
Det intressanta är att Thom Hogan, likt många andra fotografer, finner både färgmättnad och kontrast för högt satta i D3 och D300. Han finner antingen Neutral eller D2XI och D2XII som bättre alternativ än den för kraftfulla Standard som ju är det av Nikon rekommenderade normalläget.
Mitt förslag till förbättring av bildkontrollen utgår ifrån de bildstilar vi nu har tillgång till:
1) Utveckla Ljusstyrkeparametern
Kontrollerna för skärpa, kontrast, färgmättnad och nyans har alla 9 eller 10 lägen (skärpa, kontrast och färgmättnad har även ett autoläge). I sin nuvarande form är Ljusstyrka-variabeln för grov och onyanserad med sina blott tre lägen. Ljusstyrkan borde precis som de övriga parametrarna kunna justeras i mindre och fler steg, säg fem eller sju enheter, om nu nio steg må vara väl många.
Dessutom, eftersom en ändring av Ljusstyrkan (som ju är en gammakontroll) främst påverkar (de mittersta och högre) mellantonerna i bilden, vore det ett välkommet tillskott om vi kunde välja en skuggprioritet istället. Då skulle mellantonerna inte påverkas nämnvärt utan just skuggor och lägsta mellantonerna skulle tex kunna höjas vid fotografering av kontrastrika scener. (En skuggprioriterad ljusstyrkekontroll liknar förstås både Active D-Lighting och D-Lighting),
2) Förbättrad kontroll av Färgmättnaden
Som så många andra DSLR har Nikons modeller alltid haft svårt att fånga röda färger på ett bra sätt. Ofta blir just den röda färgkanalen utbränd eller klippt vid exempvis fotografering av röda blommor eller när porträtterade personer har färgstarka röda kläder på sig.
Mitt förslag, huruvida det är tekniskt möjligt eller ej lämnar jag osagt, är att det skall vara möjligt att justera färgmättnaden för varje färgkanal för sig. Det skulle då innebära tre kontroller. som givetvis skulle kunna sammanlänkas till enbart en variabel precis som den nuvarande, en för den röda kanalen, en för den gröna och en för den blå.
Ett alternativ till denna konstruktion vore om färgmättnadskontrollen mer antog formen av vibrance-variabeln vi finner i Lightroom och ACR. Då förstärks inte färger som redan är mättade när färgmättnaden höjs.
Om nu D3, D300 och D700 tenderar att ha alltför hög färgmättnad i mångas ögon så har dessa kameror ytterligare ett annat färgmättnadsproblem: för låg färgmättnad i skuggorna. Jag har uppmärksammat detta förut. De nya CMOS-sensorerna ger sämre färgmättnad i skuggorna än de tidigare CCD-sensorerna i tex D80 och D200. (Här har vi den enda punkten ifråga om bildkvalitet där de nya kamerorna faktiskt är sämre än de tidigare)
Min "lösning" vore att det fanns en speciell kontroll kallad tex BSC (Boost of Shadow Colors) dvs en slags förstärkare av skuggfärgerna som inte påverkar färgmättnaden i mellantoner och högdagrar.
3) Mer omfattande Nyanskontroll
Nyansparametern har funnits sedan länge i Nikons DSLR. Den kontrollen påverkar främst röda färger så att ett positivt värde gör att det röda drar åt gult medan negativa värden ändrar färgen åt magenta. De andra färgkanalerna påverkas emellertid också, vare sig jag vill det eller inte. Det gör den nuvarande nyanskontrollen mindre användbar.
Min idé är att Nyans skall kunna påverkas för varje färgkanal oberoende av de andra. Tillsammans med en kanaluppdelad mättnadskontroll skulle jag då tex kunna ändra enbart färgmättnad och nyans för den röda kanalen när jag fotograferar rosor.
Nyanskontroller för varje kanal skulle innebära justeringsmjligher enligt nedan.
Röda kanalen: Åt magenta - 0 + Åt gult
Gröna kanalen: Åt gult - 0 + Åt cyan
Blå kanalen: Åt cyan - 0 + Åt magenta
(Jämför gärna med färgbalansfunktionen i Photoshop där det finns tre variabler för cyan -rött, magenta - grönt, och gult - blått samt möjlighet att påverka separat för skuggor, mellantoner och högdagrar.)
Sammantaget med den förbättrade vitbalansen, och färgbalanskontrollen för den som fotograferar i jpg, skulle dessa förändringar, och varför inte även det som Thom säger: möjlighet att skapa egna bildstilar från noll, ge betydligt bättre förutsättningar att såväl få så "färdiga" bilder som möjligt direkt från kameran som bästa tänkbara grundmaterial för vidare bildbehandling av NEF-filerna.