Annons

Två nya filmer från Fuji!

Produkter
(logga in för att koppla)
Härligt det där med Provia 400X. Det X:t bör väl ersätta F:t i ISO 100 klassen. Och vilken härlig film det borde bli att scanna med X-korn.
/Erik
 
Instämmer i lovsången! Tack Fuji! Det lär väl dessutom, som eon varit inne på ovan, förhoppningsvis innebära att vi får se ett antal ”X-filmer”. Heja Fuji!!
 
Det här var riktigt goda nyheter, riktigt goda nyheter!
Undrar hur 400-filmen kommer vara att pressa.
Ytterligare ett argument att hålla kvar analogdelen av fotograferingen (måste tyvärr inhandla digitalkamera snart av arbetsmässiga skäl...).
 
Erik Petersson skrev:
RMS-värde på 11. Vilken annan film kan man jämföra det med?
Lite grövre än Sensia 100 som har 10. RDPIII och RVP100F har 8. 400F har 13, så man kan ju uttrycka det som att skillnaden mellan Sensia och 400X är mindre än mellan 400X och 400F. Det vore intressant att se en Provia 100X :)
 

Nej jag kunde inte hitta den på deras hemsida. Läste dock på Kamera och Bilds hemsida (tror jag att de var) att Fuji inte var säkra på att de skulle ta in de nya filmerna till Sverige (!!??). Det vore mycket tråkigt om vi i Sverige skulle bli utan. Men den kanske finns att köpa utifrån redan? Den presenterades ju redan i februari.

Någon som vet?
 
Jag kollade runt på minst fyra ställen (USA, Tyskland, England och Japan) runt om i världen men inget napp alls. Inte så mycket som en hostning ens om 400X. Mycket 400F men inget annat.

[Ren spekulation]
Fuji är ju som många andra filmtillverkare inne i krisartade omställningar - de kanske väntat med att släppa ut filmen? Är det någon som sett den överhuvudtaget i verkligheten? Hittade detta tyska pressmeddelande som är daterat 19/9: http://www.fujifilm.de/presse_1129.html?index=200609181347527348

Datumet på pressmeddelandet indikerar att filmen bara är på väg ut genom dörrarna än så länge. Jag tror att lagren av 400F måste tunnas ut hos handlarna innan de vågar plocka in en ny film som ligger så nära inpå i kvalitet.
[/Ren spekulation]
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.