Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två frågor: fokus- och bildproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Robban56

Medlem
Hej!

Jag har två frågor gällande autofokus och bildproblem.

Jag fotar med en Nikon D80 och använder ett Tamron AF 70-300/4-5,6 Di II vid sport fotografering.

Ibland tappar den helt autofokus och med det menar jag att den slutar att hitta fokus, den kan ha en del av bilden i fokus men riktar jag om och ska ta fokus på nåt annat går det inte, det går inte ens att ta bilden. Det jag får göra då är att zooma ut och bilden går att tas i ut zoomat läge eller "tvinga" fokus ringen lite så den kan börja fokusera om, inget annat hjälper... vad kan detta bero på?

Den andra frågan jag har är som man ser på bifogade bilden att det blir ibland "blåa" neon ljus... varför blir det, brukar bli på axlar,hjälmar osv...
(bilden kanske är lite otydlig men det blåa ljuset jag pratar om är den övre handsken..)

Vore jättetacksam för råd...

Bilagor

• blå.jpg
    blå.jpg
    13.2 KB · Visningar: 468
Hej ! Ska vara helt ärlig-det är ett riktigt dåligt objektiv det här Tamron 70-300 ! Att den inte hittar fokus beror till största delen på att fokusmotorn är av den långsamma typen.Dom blå och lila ringarna du pratar om är ett optiskt "fenomen" som tyvärr denna telezoom lider mycket av som kallas CA-Cromatisk Abbertion.Tro mig,har själv testat detta objektiv och det var samma visa där med långsam fokusering och massor av CA.Vill gärna ge dig rådet att,om du vill ha ett bra 70-300 objektiv så köp Nikons eget 70-300VR,det är snabbt på att fokusera,helt tyst plus att den har VR-bildstabilisering och ingen synlig CA ! MVH.

Kromatisk aberration uppstår till följd av att ljus med olika våglängd (färg) bryts olika av objektivet. Det uppträder vid ytor med stark kontrast, typiskt runt grenar mot en ljus himmel. Det går korrigera i efterbehandlingen med hjälp av lämpligt bildredigeringsprogram. Men det blir ett till steg att utföra, så det vore ju bättre om den inte fanns. Det är inte heller säkert att all kromatrisk aberration går att få bort spårlöst. Nu vet jag inte, det nikonobjektiv som hänvisades till i ovanstående inlägg verkar ju också ge en del kromatisk aberration: http://www.photozone.de/nikon--nikk...f45-56-g-if-ed-vr-review--test-report?start=1
Lösningen är annars antingen efterbehandling av de bilder där fenomenet uppstår, eller att köpa dyrare optik.

Kromatisk aberration uppstår till följd av att ljus med olika våglängd (färg) bryts olika av objektivet. Det uppträder vid ytor med stark kontrast, typiskt runt grenar mot en ljus himmel. Det går korrigera i efterbehandlingen med hjälp av lämpligt bildredigeringsprogram. Men det blir ett till steg att utföra, så det vore ju bättre om den inte fanns. Det är inte heller säkert att all kromatrisk aberration går att få bort spårlöst. Nu vet jag inte, det nikonobjektiv som hänvisades till i ovanstående inlägg verkar ju också ge en del kromatisk aberration: http://www.photozone.de/nikon--nikk...f45-56-g-if-ed-vr-review--test-report?start=1
Lösningen är annars antingen efterbehandling av de bilder där fenomenet uppstår, eller att köpa dyrare optik.

Har inte sett något problem med kromatisk aberration på mitt i varje fall,skillnaden är på dyrare och billigare objektiv är just att på ett dyrare objektiv är den kromatiska aberrationen tyglad pga av bättre linser som inte finns på dessa billiga.Men även om trådskaparen sitter i timmar framför datorn och lyckas få bort en del av detta problem så kvarstår brist nr 2 på detta objektiv-långsam autofokus ! MVH.

Jag försöker visa på olika lösningar på trådskaparens problem. En är att köpa ett dyrare objektiv, men kanske inte vilket som helst. En annan lösning på just problemet med kromatisk aberration är efterbehandling av de bilder där det är störande. Det handlar i stort sett om inställningen av ett skjutreglage och en knapptryckning, inga timmar av arbete. Sedan brukar inte alla bilder vara lika uppenbart drabbade av denna defekt, kontrastrika motiv är värre.

Nu är jag inte hemma på Nikons objektiv, men om man jämför Tamron 70-300 med Nikons 70-300 VR (det kanske inte är det objektivet du syftar på?) på Photozone.de kan man se att båda objektiven lider av CA i ungefär samma härad. Nu har jag jämfört Nikons 70-300 med ett Tamron 70-300 med pentaxfattning. Testerna låter sig ju inte jämföras över systemgränserna, men något torde de i alla fall visa. Jämför man andra objektiv med pentax- och nikonfattning som testas i båda systemen verkar CA-värdena likvärdiga och jämförbara:

http://www.photozone.de/nikon--nikk...f45-56-g-if-ed-vr-review--test-report?start=1
http://www.photozone.de/pentax/281-...acro-pentax-k-review--lab-test-report?start=1

Nu är ju inte tester allt, men något säger de väl.

Autofokusproblemet har jag inget förslag till lösning på, det låter som ett irriterande problem.

Tack för båda era svar!
Det är en ny kamera och objektiv påväg, så fotar med D80 så länge, är bara sjukt irreterande när det blir så där.

Speciellt med autofokusen!

Jag försöker visa på olika lösningar på trådskaparens problem. En är att köpa ett dyrare objektiv, men kanske inte vilket som helst. En annan lösning på just problemet med kromatisk aberration är efterbehandling av de bilder där det är störande. Det handlar i stort sett om inställningen av ett skjutreglage och en knapptryckning, inga timmar av arbete. Sedan brukar inte alla bilder vara lika uppenbart drabbade av denna defekt, kontrastrika motiv är värre.

Nu är jag inte hemma på Nikons objektiv, men om man jämför Tamron 70-300 med Nikons 70-300 VR (det kanske inte är det objektivet du syftar på?) på Photozone.de kan man se att båda objektiven lider av CA i ungefär samma härad. Nu har jag jämfört Nikons 70-300 med ett Tamron 70-300 med pentaxfattning. Testerna låter sig ju inte jämföras över systemgränserna, men något torde de i alla fall visa. Jämför man andra objektiv med pentax- och nikonfattning som testas i båda systemen verkar CA-värdena likvärdiga och jämförbara:

http://www.photozone.de/nikon--nikk...f45-56-g-if-ed-vr-review--test-report?start=1
http://www.photozone.de/pentax/281-...acro-pentax-k-review--lab-test-report?start=1

Nu är ju inte tester allt, men något säger de väl.

Autofokusproblemet har jag inget förslag till lösning på, det låter som ett irriterande problem.

Det var nog ingen bra test ! Har själv Nikon 70-300 VR och finns inga problem med CA på den kan jag säga,ingen synlig i varjefall så där direkt om man bara granskar bilderna utan att croppa.Men det här Tamron är ju en billigare konstruktion också som ökar "problemet! Provade detta en gång och bilderna riktigt lös i lila runt all konturer och så är det inte med Nikons variant men den är ju också lite dyrare och bättre konstruerat.Men det finns ju ännu dyrare och bättre än den med. MVH. Jonas

Tack för båda era svar!
Det är en ny kamera och objektiv påväg, så fotar med D80 så länge, är bara sjukt irreterande när det blir så där.

Speciellt med autofokusen!

Jo det kan jag hålla med om ! Nästan ibland helt omöjligt men har du beställt bättre grejer slipper du ju dessa problem ! MVH.

Det kan ju vara ett dåligt ex som är testat. Sedan syns ju inte CA under alla omständigheter heller, mest vid kontrastrika motiv. Jag kan skriva under på att Tamronen uppvisar CA. Nikonen har jag ingen erfarenhet av, utom detta test jag länkade till.

Det kan ju vara ett dåligt ex som är testat. Sedan syns ju inte CA under alla omständigheter heller, mest vid kontrastrika motiv. Jag kan skriva under på att Tamronen uppvisar CA. Nikonen har jag ingen erfarenhet av, utom detta test jag länkade till.

Jo så kan det ju vara ! Därför brukar jag avråda folk från denna Tamron och den billigaste Sigman som är likadan,eftersom man testat dem så vet man ju dess fel och brister annars hade jag ju aldrig klankat ner på dem.Sen är det ju så,även med objektiv att man får bättre ju mer man betalar.Sedan har ju både Tamron och Sigma några av dom mest prisvärda objektiv också man kan hitta som 18-50 eller 70-200 ! Men just detta som trådskaparen tog upp är ju inte så mycket att ha ! MVH.

Jag håller inte riktigt med dig. Har man en tight budget ger Tamronen förvånansvärt mycket för pengarna. Mer än vad dess rykte säger tycks det mig. Men man skall vara observant på att det bara ger bildstabilisering med Sony- och Pentaxkameror. Sedan kan det hända att det uppför sig olika på olika kamerahus. På en Pentax K-x tycker jag det fokuserar både tillräckligt rappt och säkert, även i sämre ljus. Inte heller stör mig ljudet.

Jag håller inte riktigt med dig. Har man en tight budget ger Tamronen förvånansvärt mycket för pengarna. Mer än vad dess rykte säger tycks det mig. Men man skall vara observant på att det bara ger bildstabilisering med Sony- och Pentaxkameror. Sedan kan det hända att det uppför sig olika på olika kamerahus. På en Pentax K-x tycker jag det fokuserar både tillräckligt rappt och säkert, även i sämre ljus. Inte heller stör mig ljudet.

Håller med dig där att för pengarna får man mycket med Tamron-helt klart ! Nu gillar jag skarpt det här omfånget ( 70-300) och när jag köpte min D90 så var Nikons egen variant svårslagen så jag köpte den till direkt,men jag säger inte det är världens bästa telezoom för det är den så klart inte.Men det är som du säger att Tamron görs ju till dom flesta märke så det beror nog på vilket hus det sitter på med tanke på autofokusen.Nu testade jag den på min gamla Pentax K200D och det var ingen snabb kombination men K-x ska väl ha snabbare autofokus har jag hört.Jag hade Pentax 55-300mm till den gamla kameran och det var optiskt mycket bra men långsamt,men var faktiskt snabbare tyckte jag på K7:an men det blev Nikon-systemet jag köpte till slut efter mycket beslutsångest.Men alla tycker olika och det ska man respektera.Kul att snackas vid förresten ! Fina bilder du har på sidan ! MVH. Jonas.

Senast ändrad:
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS.

Cyberphoto är lyriska över den här. Undrar hur den står sej mot Nikons variant?

/K

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS.

Cyberphoto är lyriska över den här. Undrar hur den står sej mot Nikons variant?

/K

Hej ! Optiskt är den säkert lika bra,kanske bättre men enligt lästa tester så är den inte lika snabb i autofokus och det skriver också Cyberphoto i sin test på sidan.

Det står så här : Autofokus motorn är inte av den tysta och snabba varianten, så för sportfoto kanske den inte lämpar sig alla gånger om det går väldigt snabbt i svängarna.

MVH. Jonas !

Det var nog ingen bra test ! Har själv Nikon 70-300 VR och finns inga problem med CA på den kan jag säga,ingen synlig i varjefall så där direkt om man bara granskar bilderna utan att croppa.Men det här Tamron är ju en billigare konstruktion också som ökar "problemet! Provade detta en gång och bilderna riktigt lös i lila runt all konturer och så är det inte med Nikons variant men den är ju också lite dyrare och bättre konstruerat.Men det finns ju ännu dyrare och bättre än den med. MVH. Jonas

Antingen har du fått ett väldigt väldigt bra exemplar eller så har du inte letat tillräckligt. Nikons 70-300 VR är väldigt bra optiskt, förutom CA vid längre brännvidder. Men eftersom du skriver "granskar bilderna utan att croppa" så gissar jag att du inte har letat efter CA.

Antingen har du fått ett väldigt väldigt bra exemplar eller så har du inte letat tillräckligt. Nikons 70-300 VR är väldigt bra optiskt, förutom CA vid längre brännvidder. Men eftersom du skriver "granskar bilderna utan att croppa" så gissar jag att du inte har letat efter CA.

Hej ! Klart att jag kroppat bilder och letat efter CA och så klart även hittat en del ibland då mest på längre brännvidder.Det jag menar är att när jag provade Tamrons variant syntes det markant utan att kroppa och det är det jag menar är skillnaden mellan billigt och dyrare.MVH. Jonas !

Hej ! Klart att jag kroppat bilder och letat efter CA och så klart även hittat en del ibland då mest på längre brännvidder.Det jag menar är att när jag provade Tamrons variant syntes det markant utan att kroppa och det är det jag menar är skillnaden mellan billigt och dyrare.MVH. Jonas !

Jag förstår. Det handlar också om vad man är känslig för. Håller dock med om att det oftast inte ser ut som på bifogade bilden. Men CA från 70-300 VR brukar vara lite svår att korrigera tycker jag. Vet inte hur det är med Tamrons variant.

Jag förstår. Det handlar också om vad man är känslig för. Håller dock med om att det oftast inte ser ut som på bifogade bilden. Men CA från 70-300 VR brukar vara lite svår att korrigera tycker jag. Vet inte hur det är med Tamrons variant.

Hittade 2 st urklipp från Sparade bilder från Tamron 70-300 .Den första i motljus,inte snyggt ! Kanske ett dåligt EX jag provade ? Sista bilden längst ner är motljus Nikon 70-300VR-skillnad !

Bilagor

• IMGP0299.jpg
    IMGP0299.jpg
    9.3 KB · Visningar: 44
  • IMGP6707.jpg
    IMGP6707.jpg
    9.9 KB · Visningar: 46
  • DSC_0456.jpg
    DSC_0456.jpg
    21.7 KB · Visningar: 44
Senast ändrad:
ANNONS