Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tura Scandinavia

Produkter
(logga in för att koppla)

Jukkah

Aktiv medlem
Tura Scandinavia & Sigma 10-20

Jag har problem med en Sigma 10-20 -objektiv. När man fotar landskap/inomhus i trånga utrymmen den fungerar bra men jag själv tar bilder om klassiska bilar. Där problemet är att objektiven är oskarp på vänstra sidan, högra sidan är bättre. Med bländaren f/10 skärpan på högre sidan är cirka en halvmeter.

Jag köpte lensen begagnat men garantin finns fortfarande, kvittona har jag naturligtvis. Lensen har varit två gånger i garantirenovering (andra gången med kameran) och bilderna är fortfarande dåliga på vänstra sidan. Nu Tura säger att dom kan inte göra någonting mer. Tog också kontakt med den butik som sålde lensen till första ägaren (Fotovideo) och dom sade att dom kan inte heller göra någonting. Det verkar vara att jag har en lens jag kan inte använda och som har garantin kvar men man kan inte göra någonting åt den.

Och min fråga är: är det verkligen så att importör har ingen ansvar under garantitiden om lensen inte fungerar som den borde? Ganska skrämmande faktiskt...

Senast ändrad:
det finns flera trådar om Tura - jag skulle ( tyvärr ) aldrig köpa en Sigma eller ngt annat som TURA är generalagent för - never ...

Min bror köpte nåt liknande objektiv och hade lite problem med den. Han kontaktade Tura som har kontor i Kungsbacka. Jag lämnade den då jag bor i den byn, så kortades transporttiderna ner.

Han på Tura sade att det kunde ta någon vecka att fixa - inga problem!
Han ringde bara några dagar senare och problemet var löst.
Snabbt och smidigt - allt på garantin.

Ta kontakt med Konsumentvägledaren i Din kommun. Har objektivet varit inne på två reparationer och förfarande är defekt, är nästa steg att byta ut det. Säljare och impotör/agent försöker spela SvartePetter med Dig, för nu kostar det pengar. Stå på Dig. Det är FotoVideo som ska åtgärda.

Detta är ingen unikt för Tura, eller FotoVideo, utan börjar bli mer och mer vanligt. Lägg till en tillverkare i ett annat land, med en egen serviceorganisation i ett tredje land, så blir det närmast komiskt hur alla försöker bolla bort kostnaden.

Jo men som framkommit i andra trådar så är problemet med TURA hur de agerar är ngt inte funkar som det skall ... De kan nog serva en och annan artikel korrekt - men när ngn enhet inte åtgärdas korrekt eller om felet kvarstår på annat sätt fortfarande så tar de inget ansvar längre och det är förvånande dåligt av ett så stort företag i denna bransch !Jag skulle vilja köpa SanDisk eller Sigma men väljer det enda sätt man kan visa sitt missnöje som kund ( frånsett en idiotdialog med deras serviceansvarige ) - SLUTA KÖPA deras produkter!

Nu jag har skickat mejl till konsumentvägledaren men dom lokala (Enköping) har semester 4/7 - 27/7, ingenting lär hända före augisti då...

Förresten, personalen i Fotovideo hade två förslag:
a) skicka objektiv till Bergen (Norge), där verkar vara mycket bra Sigma-service
b) sälja objektiv...

Senast ändrad:
Garantin gäller givetvis.
Garantianspråk ställs ALLTID mot inköpsstället.

Vad gäller FotoVideo så är det lite speciellt eftersom dom är generalagent för Sigma i Norge. Vilket innebär att en stor del av det som säljs i Sverige faktiskt är importerat av FotoVideo själva via Norge.

Oavsett vem som importerat varan så är inköpsstället ALLTID ansvarigt för garantiärenden. Vem som sedan i slutändan får bära kostnaden är en helt annan fråga.

Försökte få tag i konsumentvägledaren och dom har nu semestertid (också?) 1/8 - 11/8. Om dom jobbade 28-31/7 vet jag inte men ingen kontakt tog dom.

Jukkah skrev:
Försökte få tag i konsumentvägledaren och dom har nu semestertid (också?) 1/8 - 11/8. Om dom jobbade 28-31/7 vet jag inte men ingen kontakt tog dom.

Jag anser att ARN är rätt instans , inte konsumentvägledaren.
Han eller hon kommer antagligen att vägleda dig just till ARN.

Det är du som har köpt objektivet av Fotovideo och det är dom som står för garantin. Det är Fotovideo som ska kontakta Tura eller någon annan som åtgärdar service. Det är inte ditt problem.

Min pappa har haft likande erfarenheter med Canon men det är alltid butiken som du köper som har ansvaret för garantin.

Men ofta är det smidigare för bägge parter att man lämnar in direkt till servicen men klarar dom inte av att serva så är det fortfarande butiken som sålde objektivet som har garanti åtagandet.

Om Tura är sura på att Fotovideo gråimporterar Sigma gluggar så är det inte ditt problem. Det är fortfarande Fotovideo som har ansvaret att leverera ett fungerade objektiv till dig.

När jag jobbade i butik (Expert) så bytte vi alltid ut trasiga varor om de lämnades in tre ggr för samma fel. Vi gjorde så eftersom det är det som står i konsumentköplagen.
Det är bara att stå på sig mot butiken. Tredje gången samma fel = byte av varan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar