Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tumregel vibrationsreducering

Produkter
(logga in för att koppla)

Mala_

Aktiv medlem
Hej,

finns det någon tumregel för när man ska har vibrationsreducering På resp Av? Jag har försökt läsa på lite men blir inte riktigt klok på när vibrationsreduceringen gör nytta och när den snarare ställer till det. Jag har en Nikon D7100 med kit-lins 18-105/3,5-5,6 och ett Tamron 70-200/2,8.

/Måns

Alltid påslaget utom på stativ som inte är enbensstativ. Manualerna för objektiven brukar ha utskrivet när man inte ska ha det påslaget eller när man ska välja panoreringsläget.

Senast ändrad:
Jag slår på det när slutartiden är längre/långsammare än brännvidden. Brukar bli bra.

Det är väl där någonstans gränsen går men jag tror inte det skadar att ha den på även vid kortare slutartider även om den inte gör någon nytta, förutom att det borde dra mer batteri.

Det är väl där någonstans gränsen går men jag tror inte det skadar att ha den på även vid kortare slutartider även om den inte gör någon nytta, förutom att det borde dra mer batteri.
Just därför :D

Men är jag ute en kortis bara så bryr jag mig inte om den är aktiverad eller inte.
För det mesta på mitt 600mm är den igång. Orka joxa med det när ljusinsläppen varierar så mycket beroende på motiv med den lilla (nåja) rackaren :D

Inget jag märkt när jag gjort test 1/4000 sek påslaget versus avslaget. Batteri drar det förstås.
Tråkigt med Canons spegellösa som inte stänger av bildstabiliseringen även när man inte trycker ned avtryckaren halvt.

Inget jag märkt när jag gjort test 1/4000 sek påslaget versus avslaget. Batteri drar det förstås.
Tråkigt med Canons spegellösa som inte stänger av bildstabiliseringen även när man inte trycker ned avtryckaren halvt.

Det har jag aldrig tänkt på, men det stämmer.
Jag har batterigrepp till min R5 och har ännu inte laddat ur det under en fotosession. Brukar vara ca 60% kvar efter 6-8h fotande.

I princip alltid på, när jag kommer på att stänga av den med stativ så gör jag det, annars försöker jag ha så generell setup som möjligt, allt som man ändrar glömmer man av. Ofta klarar man bara en sak åt gången, och då brukar det oftast bli motivet. Hur ofta har man inte kastat upp kameran och bränt av en salva mot en fågel och när det är över upptäckt att tiden stod helt fel. I veckan fotograferade jag fåglar och det tog nog nästan en timme innan jag upptäckte jag hade ställt in kameran på AF-S, jag brukar annars alltid ha den på AF-C, så ändra så lite som möjligt det blir bara fel :)

Men det kanske behövs för att den ska vara redo när bilden ska tas. Även stabilisering i objektiven har väl en "uppstartid" innan de fungerar som de ska antar jag. Om det är batteritiden du tänker på så är det väl bättre med skarpa bilder än att batterierna räcker lite längre. Det finns väl skäl till varför Canon valt den design de valt?

Med de flesta moderna objektiven kan man ju också välja mode 3. Då är bildstabiliseringen på bara när man tar bilden. Om man har ett objektiv utan stabilisering så kan man välja mode 3 i kamerans IBIS om man har en R5/R6.

Men det kanske behövs för att den ska vara redo när bilden ska tas. Även stabilisering i objektiven har väl en "uppstartid" innan de fungerar som de ska antar jag. Om det är batteritiden du tänker på så är det väl bättre med skarpa bilder än att batterierna räcker lite längre. Det finns väl skäl till varför Canon valt den design de valt?
Tråkigt med småbatterier och utan någon exakt batteriindikator som exempelvis M5 tillsammans med 300/2.8L IS. Spegelreflexkamerorna aktiverar bildstabilisering först när avtryckaren trycks ned halvvägs.

Nu behöver jag stänga av bildstabiliseringen på objektivet eller stänga av kameran helt. Det tar längre tid än att aktivera bildstabilisering via avtryckaren med spegelreflexkamera.

Senast ändrad:
Tråkigt med småbatterier och utan någon exakt batteriindikator som exempelvis M5 tillsammans med 300/2.8L IS. Spegelreflexkamerorna aktiverar bildstabilisering först när avtryckaren trycks ned halvvägs.

Nu behöver jag stänga av bildstabiliseringen på objektivet eller stänga av kameran helt. Det tar längre tid än att aktivera bildstabilisering via avtryckaren med spegelreflexkamera.
Tanken är kanske att spegellösa ändå stänger ner efter en kort tid, typ 15-30 sekunder för att stänga av sökaren, antar att bildstabiliseringen också stängs ner då? Fast lite jobbigt är det att kameran ofta är nere när den ska användas

Tanken är kanske att spegellösa ändå stänger ner efter en kort tid, typ 15-30 sekunder för att stänga av sökaren, antar att bildstabiliseringen också stängs ner då? Fast lite jobbigt är det att kameran ofta är nere när den ska användas
Den stänger av efter 30 sekunder under förutsättning att man inte lutar kamerans sökare mot exempelvis kläder.

Den stänger av efter 30 sekunder under förutsättning att man inte lutar kamerans sökare mot exempelvis kläder.
Så Canon stänger inte ner medan man tittar i sökaren? Nikon struntar i det utan stänger ner titt som tätt medan man använder sökaren, möjligt det är någon inställningsfråga. Testade på min Z6II och bildstabiliseringen startade när jag tryckte ner avtrycket och höll på tills sökaren slocknade

Så Canon stänger inte ner medan man tittar i sökaren? Nikon struntar i det utan stänger ner titt som tätt medan man använder sökaren, möjligt det är någon inställningsfråga. Testade på min Z6II och bildstabiliseringen startade när jag tryckte ner avtrycket och höll på tills sökaren slocknade
Låter faktiskt ännu sämre att den stänger ned när man använder sökaren. Då är uppstart mot kläderna att föredra.
Vi har kommit offtopic ett tag nu, även om TS fått svar på sin frågeställning.

Förutom att den drar batteri, finns det några uppenbara nackdelar att ha den igång? Kan den till och med ställa till det och göra en bild oskarp som annars hade kunnat bli skarp?

Förutom att den drar batteri, finns det några uppenbara nackdelar att ha den igång? Kan den till och med ställa till det och göra en bild oskarp som annars hade kunnat bli skarp?
Du kan testa. Av/på vid 1/100 sek, 1/500 sek osv. Jag fann ingen nackdel när jag testade efter att det på YouTube påståtts att man skulle stänga av bildstabiliseringen vid korta slutartider.

Du kan testa. Av/på vid 1/100 sek, 1/500 sek osv. Jag fann ingen nackdel när jag testade efter att det på YouTube påståtts att man skulle stänga av bildstabiliseringen vid korta slutartider.

Om funktionen är att bilden låser ett ögonblick så kan det ju inte bli mer oskärpa för att slutartiden är kortare med skakreduceringen på. Snarare är det för att det inte behövs som man kan stänga av den. Använder man A-läget (nikon) och fotar blandat så vet man inte i förväg vilken slutartid man får och kan lika gärna ha skakreduceringen på hela tiden. Som sagt tar funktionen väl en gnutta batteri.

Senast ändrad:
Om man rör kameran, t.ex. flygande fåglar så finns det i och för sig mode 2 eller mode 3 som borde funka med det. Jag har testat och med R5 så blir det något bättre att stänga av stabiliseringen i dessa fall. Man har ju ändå typ 1/4000 så det är svårt att se att den kan göra någon nytta. Med en 5D4 så stängde jag aldrig av, jag såg ingen nackdel att ha den på jämt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar