Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tubkikare

Produkter
(logga in för att koppla)
???

Vad menar du med "nå jag hade väl mest tänk skåda med den , borde nog räcka till de ändamålet ? sen kan man ju efter ett tags sparande köpa ett till okular ,
den torde ju vara värd priset iaf ?"
Varför ska du spara till ytterligare ett okular? När du köper tuben måste du också köpa ett okular t.ex 20-60-okularet (som är det mest populära) för 4500. Med det okularet behöver du inget ytterligare?!

Re: ???

Tonyeagle skrev:
Vad menar du med "nå jag hade väl mest tänk skåda med den , borde nog räcka till de ändamålet ? sen kan man ju efter ett tags sparande köpa ett till okular ,
den torde ju vara värd priset iaf ?"
Varför ska du spara till ytterligare ett okular? När du köper tuben måste du också köpa ett okular t.ex 20-60-okularet (som är det mest populära) för 4500. Med det okularet behöver du inget ytterligare?!
ja, en tub utan okular är som ett kamerahus utan objektiv...

Hur man gillar och upplever tub- och handkikare är något mer subjektivt än kameror och objektiv. Jag har en Leica APO 77, som jag gillar mer än Swarren mest pga att jag gillar färgskalan bättre (jag har inte kollat den nya Swarren eller Kowan, som enl rykten sägs vara bättre). Jag föredrar också ett 32X okular för bild och skärpa, även om ett 20-60X hade varit mer praktiskt.

Största felet när man köper kikare är ofta att man har för bråttom, och inte tar sig tid att känna efter vad man själv trivs med.

Det finns givetvis tuber för 13000 kr inklusive okular, men jag tror det är svårt att hitta en Swaro 80 för det priset. Som sagt:

Hos Gunnar Olsson kostar en Swaro 80 (ej HD) med zoomokular (utan stativ, väskor och sånt) 18300 kr. Utan okular kostar den 13800 kr.

kvistarn skrev:
Hej , skulle vara tacksam för lite info vad som skiljer en ATS 65 HD och en ATS 80 står inför tubköp och skulle behöva veta en del om dessa två vad som är mest prisvärt och vilken som lämpar sig bäst , skådar mest fågel och natur så en fin ny tub kommer bra till sin rätt , / mvh david

Efter att läst genom tråden får jag säga att du verkar dåligt påläst och börjar misstänka att det är din första tub som skall inhandlas.

Först och främst vad det gäller kikare, handhållna som tubkikare, är att prova noggrant. Försök att få till ett öppet köp. Den är en stor investering det rör sig om och ett instrument man skall leva tillsammans med under många år.

Tänk också på att ju större apertur desto tyngre utrustning. Skall du gå i terräng vill man ha det så lätt som möjligt. Dessutom ställer en tyngre tub högre krav på stativet.

Kowa har nämnts som alternativ, men även andra tillverkare gör utrustning av hög kvalitet till bra pris som tex Pentax.

//Martin

http://www.kikarforum.se

Re: okularet

kvistarn skrev:
så okularet följer inte med när man köper en tub för 13000 ?

Bara om det är ett paket med då är det ju specifierat att okularet är med.

Köp ett 20-60X, jag fattar inte varför man ska ha ett fast igentligen, kan det vara skarpare med fast? 20X är helt lagom men någon gång vill man ju titta på en gök :) långt bort.

Re: Re: okularet

F.G. skrev:
Köp ett 20-60X, jag fattar inte varför man ska ha ett fast igentligen, kan det vara skarpare med fast?
Tror att ungefär samma principer gäller för okular som för objektiv till kameror: de fasta är i allmänhet mindre, billigare och skarpare.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto