Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tubkikare + DSLR eller trad. teleoptik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Möller

Aktiv medlem
Hej!

Funderat lite på det här med fågelfoto. Tänkte vad det lider skaffa ett 200-400 till min D3s för sportfoto etc. Men dök på det här med tubkikare plus adapter för samma kamera. Någon som kan förklara fördelar brister med de olika systemen när det handlar om djurfotografering?

Mvh Magnus

Med tubkikare så får man ingen autofokus, ingen bländarkontroll, ingen korrektion för distorsion, kromatisk abberation, etc.

Det finns två varianter när det gäller dslr med tubkikare - en att använda adapter (som den jag tror du nämner) där kikaren funkar som ett manuellt objektiv - och den andra är att använda sig av okularet - här använder man ju vanligen kompaktkameror, med dslr förekommer ibland - tillsammans med 50mm objektiv eller lägre brännvidder. Då får man halvt autofokus - fokuserar manuellt på kikaren och AF med kameran.

http://www.birdforum.net/forumdisplay.php?f=305 denna länk behandlar alla former av kameror + tubkikare

medans här http://www.birdforum.net/showthread.php?t=194800
hittar du information ang "vanliga" teleskop (refraktorer mest) med dslr. Brännvidder vanligtvis runt 600mm

De flesta av mina bilder är tagna med ett Celestron teleskop (600mm f7.5 80ED) och Olympus E-3/OM-D.
Det går att anpassa så man kan blända ner. Fokuseringen är manuell givetvis, och med träning så funkar det med. Kromatisk abberation ser man sällan med dessa (600mmf7.5 80ED finns i olika märken - skywatcher/orion/synta/celestron/ och några till) Och någon distorsion när man fotar fågel har då jag aldrig lagt märke till.

Priset ny var 3500:- kronor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar