Annons

ttl

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu håller jag mig på torra land, men jag har provat att köra med dubbla blixtar på min 40D. En 580 EX II, som ju klarar E-TTL II, och en gammal Metz 45 CT-1. Metz har egen ljusmätare inbyggd i blixten (tyristorstyrning). Canonblixten i tillbehörsskon och den andra i PC-synkuttaget.
Det fungerar faktiskt ganska bra. Ställ kameran på M, välj slutartid efter behag, ställ Metz på en arbetsbländare (till exempel f/8), välj den bländaren på kameran och dunka på.
Nu kommer 580 EX II att exponera som om den vore ensam, medan Metz-blixten mäter sitt eget och den andras ljus, och justerar sig själv efter summan. Får jag för mycket från blixten på taket justerar jag FEC (blixtkompensation). Blir det för mycket från Metz justerar jag bländaren eller väljer arbetsbländare f/5,6 på blixten. Då tror den inte det behövs lika mycket ljus.

När jag använt detta arrangemang utomhus, har jag även zoomat max (105 mm) på 580 EX II, så att den givit mer koncentrerad belysning på huvudmotivet (förutsätter att det är i mitten), medan den starkare Metzen fått stå för allmänbelysningen. Med det arrangemanget kan jag fotografera på 20-25 meters håll, med vettig ISO-inställning, utomhus, utan väggar och annat till hjälp.

Det är inte så enkelt att du glömt att sätta blixtarna i "High speed sync"? Vet inte om det går med undervattensblixtar med det är ett vanligt fel vid arbete med upplättningsblixtar på land.

Annars tvingar dom upp slutartiden till 1/200 och bilden blir överexponerad av dagsljuset.

Världen under vattnet är annorlunda än på land på många sätt. Ett par skillnader är att det är blött och svårt att andas, men det som är värst är att mycket skiljer när man fotar med blixt.

PC eller X finns inte, utan all kontakt med blixtarna sker via en kabel från blixtskon. Den kabeln går sedan oftast genom en mystisk svart dosa eller liknande, där det händer hemliga saker. Blixtarna har inget hi speed eller liknande modernt. Det brukar finns hel, halv och e/iTTL. Vad som händer i den hemliga dosan vet ingen riktigt, eller varför nästan inget beter sig riktigt som på land.

Och så är det ofta kallt och mörkt...

Som Henrik skrev så är blixarna ganska enkla. På den ena kan jag ställa styrkan steglöst eller på ttl. Den andra kan jag ställa på full, halv eller ttl. Dessutom absorberas ljuset betydligt mer i vattnet, vilket gör att blixtarna når max ett par meter. För att krångla till det ännu mer absorberas färgerna olika mycket.

Ibland kan vattnet vara ganska hårt också...

Förstår att det inte är vanliga blixtar det handlar om.
Kanske är det ändå så att kameran detekterat att blixt är monterad och satt slutartiden till 1/200 när det är för ljust ute.

Jag brukar alltid köra blixtarna manuellt, men jag tänkte prova med ttl och se hur det blir. Jag testade på land, dels med fast tid - automatisk bländare, och tvärtom. Hur jag än gjorde blev bilderna rejält överexponerade. Jag använder Canon EOS 350D i sea&sea hus, 1 sea&sea 120 blixt och 1 sea&sea 110 blixt. Båda inställda på ttl.

Vad gör jag för fel? Är det någon som kan ge lite tips?

/Roald

Vilken TTL-konverter har du? Kolla så att båda blixtarna är kompatibla med den version som du har, vet att S&S kluddat till det lite, dom har ju minst tre olika varianter på konvertrar som funkar olika bra med olika blixtar (inklusive deras egna).

Jag har varken Sea & Sea eller Canon, men min TTL funkar på land också (HW-konverter, Nikon D200 och 2x Inon Z240).

Hej.

Jag har ingen converter. Där är väl problemet då förståss. Jag trodde ttl:en styrdes i själva blixten och kameran.

Jag får nog fortsätta köra manuellt ett tag.

Vänta nu. Är det inte både blixtar och skal från Sea&Sea? Jag har allt från Ikelite och då funkar det direkt. Jag trodde det var så från de andra också om allt var från samma märke.

Det är bara Ikelite som har TTL inbyggt i (vissa) skal. Hur iTTL och eTTL verkligen fungerar vet bara Nikon och Canon och dom håller hårt i dom protokollen. Därför finns det inga blixtar (förutom Nikon och Canon) som pratar iTTL eller eTTL. Även dom modernaste blixtarna kan bara "gamla" sortens TTL. En konverter synkar alltså bara blixtarna med kameran och skapar sedan ett eget TTL-protokoll.

/c

Två alternativ för att få TTL

Din gamla blixt YS120 kan du inte ge ifrån sig en förblixt. Därmed kan du inte få TTL med din kamera. Det är manuellt som gäller.

Din nyare blixt YS110 förstår Nikons TTL. Det kan du få med hjälp av en konverter från eTTL till Nikonos TTL:
http://www.unterwasserkamera.at/sho.../1910?osCsid=515ad0c7109819f0d2527f09d54431a3

Ett annat alternativ är om du har en landblixt som ger TTL med din Canon kamera. Det kan finnas ett uv-hus till landblixten (vilket kostar ungefär lika mycket som en konverter):
http://www.unterwasserkamera.at/sho...ge/en?osCsid=515ad0c7109819f0d2527f09d54431a3

Till uv-huset för landblixten kan du ansluta en fiberoptiskt kabel till din YS110 för att få en TTL-slav. YS110 kommer att tämligen exakt härma din landblixt:
http://www.unterwasserkamera.at/sho.../1996?osCsid=515ad0c7109819f0d2527f09d54431a3

Hej.

Tack för info. Det är bra att veta när jag så småningom byter min 120 blixt. Då får jag ta mig en funderare på hur jag bygger upp blixtsystemet. Tills dess kommer jag köra manuellt som jag är van vid.

/Roald

Konverter

Hej!
för att kunna använda Sea&Sea blixtar med ttl och vanlig synkkabel krävs en TTL-konverter som fästs mellan huset och blixten. Däremot kan du med optiskt fiberkabel ha Ds-TTL. Det funkar för kompaktkameror och kommer nu för Sea&Sea:s nya hus till de lite billigare systemkamrorna. Men inte för en "äldre" systemkamera. Så för att har TTL måste du köpa konverten.

Mvh
Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar