ANNONS
Annons

Tryckknapp...

Produkter
(logga in för att koppla)

Darren

Aktiv medlem
Hej,

Skall försöka mig på att göra en fjärr utlösare till min eos 300 (Remote Control for EOS 300). Är det någon som vet vart man kan köpa en tryckknapp liknande kamerans utlösar knappen. Jag skulle vilja ha en knapp som har två läge, nertryck till hälften så skulle kameran fokusera och helt nertryckt skulle ta bilden.

Har kollat på Clas Ohlson men de hade (vad jag såg) inte något liknande.

mvh
Darren

Elfa har som sagt många strömställare. En tryckknapp med två lägen är ex 35-791-17 den skulle kanske kunna passa?!

Elfa har även en plastlåda som heter Pocket typ121, som jag själv funderar starkt på att utveckla min fjärrutlösare på.

/magnus

SPA skrev:
Elfa har som sagt många strömställare. En tryckknapp med två lägen är ex 35-791-17 den skulle kanske kunna passa?!

Det skulle funka! Om jag minns rätt så fungerar RC enl. följande:

Detta är kontakten (2,5mm 3-polig hankontakt):

----[==|=A=|=B=|=C=>

När pol A och B korsluts så fokuserar kameran. När alla tre (ABC) kortsluts så tas en bild. (Märk väl att jag själv bara läst detta, och inte testat!!)

Kontakten 35-791-17 på sidan 115 i ELFA katalog 50 ser ut som följande:

I detta fallet får vi koppla:
* pol A på kontakten till ben 1
* pol B på kontakten till ben 3 eller 4
* pol C på kontakten till ben 2

Vad tror ni om detta?

Tacksam för feedback!

/Jonas

Bilagor

• b10190_1.gif
    b10190_1.gif
    2 KB · Visningar: 1,540
Japp... Om du kopplar den så så kommer det att fungera... Hälften nertryck fokuserar och helt nertryckt tar bilden... Kommer bli spännande att se hur du löser Bulb låsningen... Det är inte kul om du får hålla knappen nertryckt hela tiden (en vippbrytare löser detta men det blir inte snyggt...)

mvh
Darren

gummiband över knappen så klart eller att man använder sig av eltejp o vips är bulb låget fixat :)

Det går ju att förenkla avsevärt och dessutom utöka urvalet brytare om man struntar i autofokusen. Jag har aldrig förstått vad man skall ha autofokus i en trådutlösare till. Är det action man fotograferar kan man väl ändå inte använda tråd?

Kabel till fjärrutlösare ?

Läste i forumet över att man kan bygga en egen fjärr utlösare !
Tänkte beställa en sådan n3 kontakt från ELFA till min Canon 10D ! Frågan är nu bara: Vilken typ utav kabel använder man till detta bygge ??

Mvh/Magnus Andersson

" hoppas man kan få lång kabel "

Jag hade också tänkt att bygga en trådutlösare till min EOS 300. Någon som har någon info om hur det fungerar?

/Josef

Alltså det är ju kanske kul som extrasyssla att göra en kontroll... men allvarligt, 250 spänn så har ni en originalkontroll som fungerar klockrent och har inbyggt lås för knappen när man kör bulb.

Jag fattar inte..

Hmm.. 250 kr.. 50 kr..
Hade jag inte varit den fattiga student jag är och inte haft körkort på väg så hade jag nog köpt orginalet. Desutom tycker jag det är jättekul att fixa saker själv.

Kanske bör tillägga att jag ska använda min fjärrutlösare tillsammans med ett tele utan autofokus, så orginalet kanske inte är det bästa för mig.
Har byggt klart nu och det kostade mig 17 kr...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar