Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tryck i dagstidning

Produkter
(logga in för att koppla)

paccho

Ny medlem
Hej, jag skall skicka en bild (en visualisering) till en dagstidning för press. Dagstidningen kommer ju såklart att fördärva kvaliteten på min bild. Det är en bild med rätt lite kontraster men desto mer färg.

Min fråga är om någon har några retuscherings tips jag kan göra för att minska fördärvningen? Alltså t.ex. höja kontrasten i bilden, förstärka färger eller liknande...

Tacksam för tips!
Mvh
D

Bilagor

• ORGl.jpg
    ORGl.jpg
    46.4 KB · Visningar: 102
  • Tryck_förberedande.jpg
    Tryck_förberedande.jpg
    44.5 KB · Visningar: 88
Den första är så jag vill att den ska se ut. "ORG"

Vad tror ni om dom ändringar jag har gjort för förberedelsen av trycket? (ljusat upp och gjort färgerna övermättade)

Den första är så jag vill att den ska se ut. "ORG"

Vad tror ni om dom ändringar jag har gjort för förberedelsen av trycket? (ljusat upp och gjort färgerna övermättade)

Så som din övre bild ser ut kommer den aldrig att se ut i trycket. Men det innebär ju inte att den inte kan se bra ut. För det första skulle jag ta hem den tryckprofil som de flesta svenska dagstidningar använder, fargpressen_v3.icc. Använd denna profil som en softproof-profil. Hur du gör det beror på vilket program du använder för att redigera dina bilder.
Att sedan bara höja färgmättnaden i bilden är inte så lyckat. Vad du vill göra är att skruva upp färgerna som är bleka och matta, utan att påverka de mest mättade färgerna för mycket. Använder du Photoshop för att redigera dina bilder har jag gjort ett makro som du kan ta hem från http://www.profiler.nu/digital-bild-40/filer-att-ta-hem/

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto