onkelskruttet
Medlem
kan man få skummgummit som spegeln slår upp mot i kamera huset bytt? Har en Canon Ae1 med trsigt sådant. Kan man göra det själv? Pris? Var?
Mvh Peter
Mvh Peter
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
onkelskruttet skrev:
tackar, det lät väl inte alltför komplicerat att göra det själv. Vet ingen svensk sida man kan beställa ifrån?
Pongu skrev:
Jag har inte tummen mitt i handen, men är inte överdrivet händig på något sätt. Jag använde ett "light seal kit" från Ebay för min gamla Nikon FM, vilket fungerade kanon. Bytte gummit runt spegeln och bakstycket.
/Pontus
Jo, det gamla skumgummit brukar brytas ner till en kladdig, smetig, svart gegga. Jag har för mig att jag bara skrapade ur kletet med en tandpetare, men lösningsmedel kan behövas om man vill vara noggrann och då är det viktigt att man aktar den känsliga spegeln. De äldre spegelreflexerna liknar varandra ganska mycket, så det är inte stor skillnad mellan Nikon, Canon, Pentax osv. Är man osäker kan man ju låta ett proffs göra jobbet, men det kostar ofta mer än kameran är värd.Voxa skrev:
Jo, men vore det inte för att den gamla plasten kletade (konsistens som skumgodis som man sugit på) så skulle jag ha gjort det själv också.
I mitt fall gällde det en Canon.
/Göran
Pongu skrev:
Är man osäker kan man ju låta ett proffs göra jobbet, men det kostar ofta mer än kameran är värd.
Precis. Varför inte fixa den gamla trotjänaren så att den fungerar perfekt, även om det kostar mera än man skulle få för kameran begagnad? Det är ju trots allt fortfarande en bra kamera som kan ge ytterligare 20 års användning. Jag resonerade som så att min gamla välanvända Nikon FM med sliten slutare inte var värd kostnaden för inlämning. Då skulle jag hellre köpt ett exemplar i nyskick och fått tätningarna bytta. Men för några dollar tyckte jag att det var värt att försöka själv, eftersom kameran var oanvändbar i sitt ljusläckande skick. Och det gick mycket bra i mitt fall. Har du lagt ner mycket pengar på kameran, har en speciell relation till den och inte känner dig säker på att resultatet blir bra om du gör det själv, tycker jag absolut att du ska lämna in den!Voxa skrev:
Värd och värd - Vet inte vad min gamla FTQL är värd i dag (Mod 1970), men jag har flera objektiv till den, servat den 3 eller 4 gånger under åren, rengjort, justerat slutare, byggt om den för 1.5 v batteri och den fungerar perfekt. Tror att inköpspriset var en 700 - 800 kr (c:a för grundkitet) och har lagt ner kanske 4000:- kr i service på den plus c:a 3000:- på objektiven. Den är värd varenda krona
onkelskruttet skrev:
nån sm har nått förslag på en bra service butik i sthlms trakten?