Ja, varför man nu skulle blända ner till 22 som alla gamla amatörfotografer envisas med? Skärpan blir ju bara sämre när diffraktionen inträder efter bl. 8.
Jag har inte rengjort sensorn på min D3 på över ett år, bara blåst rent. Det ser förskräckligt ut på bl. 22 mot himlen. Men mellan bl. 2 och 8 så syns knappt någonting, och varför skulle jag överhuvudtaget blända ner mer?
Jag är så trött på allt tjafs om damm på bilder..
Sluta fota på bl.22!!!!!!
Diffraktion på bl.22 inträder så svagt, i det formatet du har i din D3, i alla fall knappast så att det är märkbart, det borde du känna till!
Bländartalet, i sig själv, har inget direkt att göra med en försämrad upplösning genom sk. diffraktion, - utan det är den lilla öppning, som blir vid ett visst bländartal, när bildsensorn är mycket liten, som t.ex. i digitala kompaktkameror, där är öppningen ytterst minimal vid bl.22., då får alla ljusstrålar svårt att nå bildsensorn.
En analog kamera, med filmformat 6 x 6 cm, kan ofta ha ännu mindre bländare än just bl.22, fortfarande perfekt skärpa, eftersom bländaröppningen inte är så minimal, allt beror på kamerans filmformat.
Studiokameror kan vid bl.64, fortfarande ge perfekt skärpa, bländaröppningen är ändå relativt stor, eftersom även här, formatet är gigantiskt stort jämfört med dagens digitala kompaktkameror.
Orkar inte gå in på det mera tekniskt.