Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trix i mörkrummet- idéer sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

orjanc

Aktiv medlem
Tillbringade kvällen i mörkrummet och hittade ett negativ som jag tror skulle göra sig som en mer grafisk bild. Jag kommer ihåg från en kvällskurs jag har gått att vi använde smörgåspapper och la detta över fotopappret när vi gjorde kopior. Riktigt hur vi gjorde har jag glömt men kanske finns det någon som kan hjälpa mig med detta.

Letar också efter andra trix man kan göra och då tänker jag främst på sådant som att stryka på framkallare med pensel, att böja fotopappret för att förvränga perspektivet etc. Med andra ord tekniker som man kan ta till när man har jobbat i timmar med en bild med kontrastfilter, efterbelysningar, pjattningar och andra mer vanliga tekniker och man känner att man behöver leka lite för att få tillbaka arbetslusten.

Hoppas att det finns fler som ibland har ett behov av att leka lite.

olika softningar?

Hej
Om man har tid över, så skulle jag kunna tänka mig att t ex göra olika försök med softningar.
T ex "á la Tuja" med råglas, olika plastfilmer, filter, andas med en subtil känsla mm
Hälsn
Staffan

Tack för tipset Staffan. Det här skall jag exprimentera med. Hoppas att det dyker upp fler idéer.

Nu minns jag inte riktigt hur jag gjorde men jag laborerade "för en evighet sedan" med att framställa negativ av papperskopior som sedan kontaktkopierades till positiva bilder på papper. Ger ett "grafiskt" svartvitt uttryck.

Flasha fotopapper

Hej igen.
Jo, om man skulle ha tid över i mörkrummet, så skulle Du kunna göra en lista/gå igenom "Max flash" för dina mest omtyckta fotopapper t ex.
Jo, vad är "max flash". Det är den maximala flashningen av obelyst fotopapper innan det börjar få en ton dvs tröskelvärdet för just det fotopappret. Det kan vara väldigt bra att ha till hands, sedan om man skall göra en viktig kopia...
Hälsn
Staffan

Tack Staffan. Det låter vettigt men kan du förklara närmare hur man använder dessa tider rent praktiskt.

Mvh
Örjan

Man kan visst få en softeffekt på kopiorna om man drar en nylonstrumpa (damstrumpa) över objektivet. Har själv aldrig provat det, så kan tyvärr inte bidra med några praktiska tips.

Härom dagen tittade jag i en tio år gammal utgåva av Foto, där man tipsade om att solarisera bilderna. I princip gick det ut på att göra en bild som var en mix av ett positiv och negativ.

Kijana skrev:
Man kan visst få en softeffekt på kopiorna om man drar en nylonstrumpa (damstrumpa) över objektivet. Har själv aldrig provat det, så kan tyvärr inte bidra med några praktiska tips.

Härom dagen tittade jag i en tio år gammal utgåva av Foto, där man tipsade om att solarisera bilderna. I princip gick det ut på att göra en bild som var en mix av ett positiv och negativ.

Damstrumpa över objektivet har jag inte provat men däremot spände jag en nylonstrumpa på en enkel ram som jag höll mellan objektiv och papper samt softade på det viset.
Solariseringen fann jag svår att kontrollera och jag var inte heller särskilt förtjust i resultatet, men det var populärt bland många.

Varför inte prova med pseudosolarisation? Dvs att (mycket kort) belysa bilden med vitt ljus då den är nära utframkallad. (Tips bränn av en blixt). Det kan ge íntressanta resultat. Sök på begreppet så hittar du mer info.

Tackar för alla tips och hoppas på fler idéer. Det ser ut som om det blir många timmar i mörkrummet framöver.

testa gladpack, sand, smörpapper, vatten, gelé (tex, mellan två glas och nåt till material emellan), chiffongtyg och annat grejs å lägg på papperet när du belyser och mixa med olika tider på experimentmaterial och rak belysning.
eller softa med nylonstrumpa som flera tipsat om, eller vaselin på filter (på förstoringsapparaten) eller på glasskiva som lägges en liten bit ovanför papperet.

eller måla på framkallare med pensel på bilden.
eller måla en vit ram runt bilden med fix innan du framkallar. (allt detta görs med fördel under förstoringsapparaten med rödfilter så du ser var du ska måla)

solarisering med blixt är stabilt och bra, kör manuellt så kommer du snart fram till vicken effekt du ska ha på blixten för bästa resultat. jag brukade langa av ljuset när bilden började framträda på papperet.

köp multigradepapper och filter och lek med kontrastytterligheter.

spotta på papperet innan du belyser.

blå- eller sepiatona bilden efteråt.

Tack för det tipset. Det har jag inte hört talas om förut men resultatet blir onekligen spännande.

:D:O:V:E: skrev:
Här har du en bok som verkligen är intressant att läsa och som tar upp en hel del inom området. Jag har den själv, som jag fick av Thomas E Beckman, och det finns en hel del att gotta sig i. Tyvärr har jag ännu inte riktigt tagit mig tid till att göra något kreativt ur boken.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2972

Den omarbetade versionen finns just nu på Tradera för bara några kronor...

Se här:

http://www.tradera.com/auction/Litteratur/aid_7203853

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar